F fsn skrev:
Stämmer inte, jag delar Johanness uppfattning att det rör sig om ca 1 grad för bibehållen komfort, det är ca 4% lägre uppvärmningskostnad om jag tänker rätt. Vidare så kan man vanligtvis klara temperaturen på något lägre framledningstemperatur med golvvärme även jämfört med nya, moderna element.
Håller absolut med, vi bodde i 70 tals hus med kalla golv, trots 22-23gr varmt inne kalla golv, nu ligger vi på 21gr och känns betydligt mer genomvarmt och jämnare temp, förr var det 15gr på golvet och 25 under taket..
 
Min syster byggde ett Älvsbyhus för ca 10 år sen och jag kan väl säga att skulle jag själv bygga så blir det absolut inte ett Älvsbyhus. De hade inga möjligheter att göra några tillägg eller liknande utan det var färdig ritning eller ett annat hus. Det gick heller inte att få kakel och klinkers i badrum. De fick en torpargrund som Älvsbyhus bygger med då detta är billigaste alternativet.

Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker, har man då inte råd så bor man kvar i lägenhet eller köper något färdigt. Kommer man sen på i efterhand att man vill ha något tillval så kostar det istället multum att få det istället för att betala lite extra redan vid bygget.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Ska man bygga ett eget nytt hus så bör man inte spara in på saker, har man då inte råd så bor man kvar i lägenhet eller köper något färdigt.
Fan, jag har ju gjort helt fel! Men skönt att vi fick veta det i alla fall. Det blir att sälja det nybyggda Älvsbyhuset och köpa en gammal kåk med renoveringsbehov. Eller flytta tillbaka till trean vi hade innan. Lockande alternativ båda två, familjen kommer älska det!
 
  • Gilla
Jabba99X och 9 till
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Fan, jag har ju gjort helt fel! Men skönt att vi fick veta det i alla fall. Det blir att sälja det nybyggda Älvsbyhuset och köpa en gammal kåk med renoveringsbehov. Eller flytta tillbaka till trean vi hade innan. Lockande alternativ båda två, familjen kommer älska det!
Får väl hoppas att ni trivs i ert hus iallafall då. Men jag skrev bara vad jag skulle gjort.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F
S snoddas2 skrev:
Hoppla! Klart intressant att höra. Hade läkten lossat? Plasten är ju ändå ganska spänd under läkten/mot takstolarna.
Oklart, jag antar det men vet inte alls. Vi åkte förbi det och fick förklarat vad som hänt av en närboende medpassagerare. Tror det varit nåt liknande uppe här med för många år sen men det var inte samma hus.
 
Husqvarna220A, är du riktigt rättvis nu när du jämför ett dåligt 70-talshus med hur det fungerar i ett modernt hus?
Eller har du inte förstått att det är/kan vara en mycket stor skillnad på ett hus byggt på 70 talet och ett byggt nu?
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F
Stefflo Stefflo skrev:
Får väl hoppas att ni trivs i ert hus iallafall då. Men jag skrev bara vad jag skulle gjort.
En budget är ju en budget. Och ett hus är ett hus. Alternativet kan ju vara fan så mycket tråkigare. Det är trots allt ens egna, fullt fungerande hus. Bara man vet vad man köper, personligen så tror jag det finns fullgoda alternativ som inte är oförskämt mycket dyrare. Fortfarande lågpris och begränsningar i egna val men kanske lite bättre byggt.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Husqvarna220A, är du riktigt rättvis nu när du jämför ett dåligt 70-talshus med hur det fungerar i ett modernt hus?
Eller har du inte förstått att det är/kan vara en mycket stor skillnad på ett hus byggt på 70 talet och ett byggt nu?
Nja, men säger att golvvärme känns som att det är varmare inne än vad det är, ett nytt hus av alla fabrikat är varmare än -70 tals hus, som hade ingen isolering i grunden? Eller?
 
I ett modernt Älvsbyhus har du betydligt varmare golv än ett normalt 70 talshus, det är ju betydligt bättre isolerat idag så det säger sig självt lite.

Sen med besparingen så har golvvärme något högre förluster ner i marken än om du kör med element vid samma isoleringstjocklek så jag tror faktiskt skillnaden generellt sett är försumbar.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I ett modernt Älvsbyhus har du betydligt varmare golv än ett normalt 70 talshus, det är ju betydligt bättre isolerat idag så det säger sig självt lite.

Sen med besparingen så har golvvärme något högre förluster ner i marken än om du kör med element vid samma isoleringstjocklek så jag tror faktiskt skillnaden generellt sett är försumbar.
Bättre isolering. Men hur är det med fuktproblem med mera då?

Ingen kritik mo ÄH (även fast det verkligen är det hus alla gnäller på och ska varna för)
Men hur är ventilation och dylikt?
Antar att det inte är FTX i ett budgethus?

"bra" isolerat och billiga lösningar för ventilationen blir ju lätt dålig ventilation. Även i dyrare hus.
 
FTX är det i princip bara om man vill ha det som tillval, gäller även lite dyrare. Majoriteten kör fortfarande med frånluftsvärmepump.

Det klankas ner på Älvsbyhus väldigt mycket. Men verkliga problem är det inte många som har, iallafall inte fler än normalt
 
Steeldragon
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle heller inte bygga ett Älvsbyhus med det betyder inte att det är ett värdelöst hus. Det är lägre standard än medel men fortfarande betydligt bättre än många äldre hus.
Det får man väl verkligen hoppas att det är bättre än äldre hus. Annars skulle det vara katastrof.
Äldre hus går inte att ha som måttstock. Jämför du måste du göra det med dagens nyproducerade hus och där har Älvsbyhus sämre kvalité, precis som du säger. Därav ett lägre pris.

Jag betalar hellre lite mer och hoppar t.ex. en utlandssemester ett år för att få en rejäl konstruktion på mitt nya hem.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Det är många som missar att det finns dem som inte har så många alternativ till att bygga med lite enklare standard för att komma in i ett hus alls. På många orter går det inte ens att låna för att bygga nytt hus då huset kommer att vara mindre värt än vad det kostar att bygga. Där är det inte så mycket att välja på om man inte vill bo i lägenhet. Att försöka köpa gammalt hus på dessa orter är inte heller helt enkelt, det finns nästa inga till salu.

Att säga att man skall lägga någon hundring extra eller skippa en semester är lätt. Men det är många som precis kan få ihop budgeten med billigaste huset och då säga att man inte skall bygga något utan golvvärme osv är nästan oförskämt. Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar eller krav på standard för den delen.

I TS fall skulle jag definitivt säga att det är möjligt att bygga för 2+2, men att man kan få prioritera vad som är viktigt.
 
  • Gilla
ch0klad och 15 till
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Jag betalar hellre lite mer och hoppar t.ex. en utlandssemester ett år för att få en rejäl konstruktion på mitt nya hem.
Det är väl det som är grejen, man prioriterar olika. Om TS kan bygga säg 300 000 billigare med Älvsbyhus än med en konkurrent. Vad kan pengarna användas till? Stoppa in pengarna i en indexfond på 30 år till pensionen? Köpa en ny bil? Sparar till barnens första lägenhet? En drömresa jorden runt?

Är det värt att avstå för att få en kåk med platta på mark med golvvärme eller vad man nu prioriterar? Kanske, det är ju upp till var och en.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Det största problemet (för väldigt många) med att bygga tex ÄH är att med ett ÄH kan man inte glänsa för sina bekanta, för vem blir imponerade av ett billigare alternativ. Har man inte det behovet så är ÄH ett utmärkt alternativ som uppfyller alla grundbehov man har med sitt boende.
Och orsaken till det lägre priset är kanske i första hand lägre kvalitet (vad man nu menar med kvalitet ?) utan att man har en mycket rationell tillverkning i inomhuslokaler och ett begränsat antal modeller.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.