Vi störs tyvärr i vårt sovrum av buller från en ganska trafikerad väg. Varje morgon när trafiken kommer igång vid 6-6.30 vaknar jag av trafikljuden. Har någon bra tips på hur man kan stänga ute bullret? (Bortsett från att byta rum att sova i eller mura igen fönstren...) Vi har rullgardiner nerdragna redan. Jag har också planterat några barrträd mellan huset och vägen, men effekten av dem får jag väl vänta på en 10-20 år eller så...
 

Mycket textiler, mattor mm minskar ljud något.

En okonventionell lösning som fungerar för mig är att spela maskeringsljud. En ljudkälla du har kontroll över upplevs sällan som störande. Jag har köpt några skivor med naturljud från http://www.theta.se/ som jag slår på ibland när jag ska somna, om grannarna för oväsen.
 
Det mest effektiva brukar vara att byta fönster. Treglas isolerar mer än kopplade tvåglas. Det finns också kompletternade rutor att sätta in i tvåglasfönster. Vill man gå riktigt långt finns speciella ljudrutor med extra tjockt glas.

Att dämpa med textilier inne i rummet hjälper ju inte eftersom ljudet kommer utifrån....

Har en gång sovit över på tredje våningen i ett lättbetonghus med tung trafik utanför på gatan. I det fallet hade nog inte nya fönster hjälpt för där gick nog ljudet direkt genom stommen. Jag kunde svära på att långtradarna körde mellan köket och badrummet......

SP skriver på sin hemsida www.sp.se att:

En förbättring av ljudisoleringen hos befintliga fönster kan göras på flera olika sätt. Ett sätt är att förse fönstren med nya tätningslister mellan karm och båge samt att se till att drevningen mellan fönster och vägg är ordentligt utförd och att fogen på insidan är tätad. Oftast krävs det dubbla tätningslister för att uppnå mycket god ljudisolering.

Om fönstret är i gott skick kan det vara idé att sätta in en tilläggsruta för att förbättra ljudisoleringen. Hur detta kan utföras varierar från fönster till fönster beroende på fönstrets konstruktion. Tilläggsrutan har störst effekt när den relativa glastjockleksförändringen är som störst. Att montera in en tilläggsruta i ett fönster bidrar inte bara till att ljudisoleringen förbättras utan även att värmeisoleringen blir bättre.

Slutligen kan det gamla fönstret bytas mot ett nytt med bättre ljudisolerande egenskaper. Vid alla fönsterbyten är det viktigt att anpassa de nya fönstrens utseende till byggnadens arkitektur så att inte den estetiska helheten förstörs. Enligt Plan- och bygglagen (PBL) skall ändringar i en byggnad göras varsamt så att byggnadens karaktär beaktas.

De flesta fönstertillverkare har idag ljudisolerade fönster i sin produktion. Ljudisoleringen redovisas som reduktionstal, som anger hur mycket ljud som fönstret stänger ute uttryckt i dB inom ett bestämt frekvensområde. Den angivna ljudreduktionen gäller under förutsättning att fönstret är rätt monterat och väl tätat mellan karm och vägg. Ett äldre 2-glasfönster har en ljudreduktion på ca 30 dB medan ett ljudisolerat fönster kan ha en ljudreduktion på upp mot 45dB.

Några enkla regler för ett väl ljudisolerat fönster:

Fönstret skall vara lufttätt i sig självt och monteras med god tätning mot väggen
Glasen i fönstret bör ha olika tjocklek
Friskluftsventiler skall undvikas i karmen
I fönster med tre eller fler glas skall den största spaltbredden maximeras, minst 30 mm
Fönsterbeslagen skall gärna utgöra rörliga förband


 
F
Nya fönster är helt klart rätt val. Bodde vid Skanstull på nedre botten. Hörde inte ett dugg när fönstren var stängda. Öppnade man så var det ett himla liv. Viktigt med ventilation dock!!
 
Tack för svar med olika förslag! Byta fönster känns ju inte så kul eftersom huset är ett nybygge som vi flyttade in i för ett år sen... Bullret från vägen har sedan dess ökat markant eftersom några idioter olovligen fällt en massa tallar och granar på kommnal mark mellan vår tomt och vägen i fråga. Det är f.ö. Velfac-fönster vi har, och enligt deras hemsida skall de vara ovanligt bullerdämpande.
Får fundera på vad jag kan göra. Fönsterluckor kanske (grymt fult dock...)? Lite irriterande att det är mer buller i ens nybyggda hus än när man bodde i lägenhet mitt i storstan...
 
Bullerplank kanske?
 
God ide, men där är problemet att vägen ligger mycket lägre än vår tomt, från vår tomt är det en brant sluttning med höjdskillnad på säkert nära 10 meter ner till vägen. Blir ett högt plank det...
 
Vi störs tyvärr i vårt sovrum av buller från en ganska trafikerad väg. Varje morgon när trafiken kommer igång vid 6-6.30 vaknar jag av trafikljuden. Har någon bra tips på hur man kan stänga ute bullret?

Öronproppar! :D
Ger iallafall omedelbar bullerdämpning.
 
Bara en tanke - om det finns en spaltventil i fönsterkarmen så kan den läcka igenom buller. Har ni en spaltventil så pröva att stänga den och se om det blir tystare. Fungerar det kan det vara ide att byta ventilen till en med ljuddämpning...

// WM (som bor i stan med bussarna och bilarna)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.