Hej.
Har slitit hela semestern med renovering och uppdatering av ett hus inför försäljning. Köper färdig gräsmatta i morgon onsdag och då jag vill göra huset nyckelfärdigt funderade jag på en robotgräsklippare. Fick tipset att lägga kabel innan gräsmattan... Gräset kommer efter lunch i morgon...

Så det blev en Gardena City Sileno 500 strax innan stängningsdags på Hornbach och nu står jag här och har ingen aning om vad som gäller...

Så om det finns någon som kan förbarma sig över mig innan lunch i morgon vore det fantastiskt...

Kan läsa manual... men vet också att det finns minor att gå på. Tänkte slippa detta i möjligaste mån...
Funkar det verkligen att lägga kabel under den kommande utrullade gräsmattan?

Bifogar en bild på ytan ifråga. Det som jag mest funderar över är den passage mellan ytorna. I praktiken blir det en passage mellan och under ett par buskar och guidekabeln, vad gäller...?
 
  • Schematisk bild av en trädgårdsyta med markerad laddstation för robotgräsklippare och passage mellan gräsmattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förordar att lägga kabeln efter gräset då du enkelt kan göra justeringar om det finns behov, och det kommer det finnas.

Passagen bör inte vara något problem, du kan ställa ingångar så att den startar där uppe tex varannan gång.

Guiden drar du som ett bakvänt s med början i övre området.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Lämna tillbaka klipparen om du ändå vill sälja. Ska klipparen ingå så blir det bara en massa reklamationer. Ska den inte ingå så förlorar du en mängd kabel. Dessutom installerar den ovane inte en robot på en förmiddag. Speciellt om det är lite trixigt på din tomt.
 
Du har köpt och avser installera en robot som ska ingå i huset för att lättare kunna sälja det (eller för att det ska få en effekt på priset)? Låter helt orimligt - jag rekommenderar dig som ovanstående talare att lämna tillbaka den. Husspekulanterna kommer inte bry sig och du har slängt 10k och 10 timmars arbete i sjön.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Haha ja jo ni har väl en poäng...
Nu är det I Stockholm och attraktivt område...

Köpare är stadsbarn som sitter på en kanske fyrrummare I innerstan som är värd som fem villor på landet. Med kanske två barn som dom vill ge en andra förutsättningar än stadsliv men med ringa erfarenhet av villalivet är nyckelfärdigt och nedprioritering av trädgårdsskötsel viktiga frågor.

Det finns heller ingen reklamation på en robotgräsklippare funktion vid en husförsäljning. Den kan användas, justeras eller tas bort...

Däremot kan den ses som en förenklad start på husägandet och därmed fördel vid försäljning...

Men självklart vill man se till att göra en så bra installation som möjligt...
 
Tack TomasJor för ett konstruktivt svar!
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag tror absolut att det kan förenkla försäljning eller höja priset precis som din snart nylagda gräsmatta. Och troligen kommer du även att putsa fönster och ta bort personliga foton inför visningen
 
L Lancen skrev:
Men självklart vill man se till att göra en så bra installation som möjligt...
Ta då dit en firma som installerar robotklippare.
Som sagts tidigare, är det inte lätt att få till det rätt, om man inte gjort det tidigare. Sedan är din tomt rätt komplicerad. Betydligt enklare med tomter som mer är som fyrkanter!
 
Följ manualen, inga vinklar över 90 grader, håll ut lite extra vid ytterhörn. Märlor sätts tätare i hörn och i lågpunkter. Lägg ut extra kabel trippelt/fem/sjudubbelt på några strategiska ställen. Öa alla hinder. Dokumentera.

Justera inte direkt varje gång maskinen fastnar vid rundkörning/kontroll utan prova några ggr så det är ett verkligt bekymmer.
 
Det viktigaste tipset hittills var nog att lägga gräs först. Installera sen...
Om så har jag en 4-6 veckor på mig att få det att fungera...
Bor dessutom inte I huset, redan tomt, så att sköta om gräset hade blivit ett problem fram till överlåtelse utan robot...
 
Du skriver "Lägg ut extra kabel trippelt/fem/sjudubbelt på några strategiska ställen"... Vad menar du med det. Förtydliga gärna...
 
Eftersom du kommer att behöva justera tråden ibland så kan det vara bra att ha lite extrakabel tillgängligt utan att behöva skarva.
Om du lägger två trådar parallellt tar magnetfältet ut varandra (tex till en ö) men om du lägger udda antal blir det ingen skillnad på fältet.
 
Tack... Nyttig info..igen!
Gissar att sånt inte står i manualen...
 
En fråga till i novisens tecken, hur gör ni när det är dags för att vertikalskära gräset, hur djupt kan en kabel ligga i praktiken för att fortfarande fungera?
Begränsningskablar kan man ju hantera men hur gör man med guidekabeln...
 
Steeldragon
Du kan nog lägga dem så djupt som 10cm ner, säkert djupare än så. Signalen är hyfsat stark.

Men jag säger som tidigare sagts i tråden innan: Lägg inte kabeln innan gräsmattan. Om du behöver göra några justeringar på slingan (och det behövs ofta. I många fall flera gånger), så blir det sådär kul att leta- och gräva upp kabeln under gräset varje gång.

Att slå ner den med märlor är enligt mig det bästa alternativet då den blir enkel att flytta på.
Rent visuellt kommer den "försvinna" i gräset även vid nedslagning efter ett litet tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.