Hej!

Har precis köpt en villa från 60-talet och vi håller som bäst på att fräscha upp den med nya tapeter, färg och golv i vissa rum. I vardagsrummet är taket vävspänt med två stycken skador (hål) i. Rummet är 32 kvm och taket är jättefint förutom skadorna.

"Alla" säger att det inte går att laga ett vävspänt tak, men är det någon här som vet en metod? Det behöver inte bli perfektionistiskt fint, men i alla fall hyfsat.

Hoppas så smått på att inte behöva riva ner den och starta jobbet att lägga ett nytt innertak. :-/

Hälsningar Lotta

PS. De två skadorna omfattar vardera en diamenter på ca 10 centimeter och sitter med ca 5 meters mellanrum. DS.
 
Kontakta en målare som KAN spänna tak.

Han/hon kan nog ge dej råd i frågan. Bodde du i Stockholm hade jag namn på kunnigt folk, men du verkar bo i Karlskrona - och där känner jag ingen målare.

ps. Ett vävspänt tak är rätt dyrt att sätta så du bör ta reda på så mycket som möjligt om renoveringsteknik, målnin, lagning o.dyl.

Du får nog slanta upp en 5-700 kr/kvm för ett helt nytt vävspänt tak - inkl material såsom väv, papper, färg, ram och taklister
 
Hej!

Nja, en målare är inte aktuellt med vår budget.

Går det inte att laga hålen så spänner vi inte upp ett nytt spänntak. Då river vi nog ner det och lägger om det helt. Gips eller panel eller nåt...

// Lotta
 
Snipps skrev:
Hej!

Nja, en målare är inte aktuellt med vår budget.

...

// Lotta
Och vad tror du det kostar i både tid och pengar att riva hela taket och sätta nytt?
1000 kr för gipsskivor,
100 kr gipsskruv
150 kr för skarvremsa,
800 kr färg,
220 kr spackel,
200 kr taklist (de LÄR gå sönder när du försöker ta ner dem)
100 kr färg till taklist.

Summa: 2570 kr.

Plus rollers, penslar, spacklar, ev hyra för gipshiss.

Nåja, du kan ju alltid RINGA och diskutera med en målare. Samtalet är gratis - i princip. Har du tur kanske han kommer förbi och bedömer skadorna eller ger dej tips på lagning samt offert.


EDIT: Pappret man klistrar på ett vävspänt tak heter makulaturpapp. Sån kan man klistra över små skador som man sedan målar över.

 
För att salta fasting65:s räkning ännu mer så lägg på slipmatrial och täckning av tapeter och golv plus städningen efter spackelslipning. Sen är det också krast en fråga om vad tiden är värd. Jag gör massor själv därför att det är kul men som fastingen sa så kolla först om ni kan få det fixat till ett vettigt pris, då spar ni både tid och pengar
 
Har själv lagat mindre skador på vävspänt tak. Dock inte så stora som 10 cm i diameter utan typ mindre hål och sprickor även någon skada typ från ett kvastskaft eller liknanande. Det jag gjorde va att limma upp vanligt kopieringspapper med kanterna hängande. När detta har torkat så river man bort det lösa som hänger ner så att det inte blir en vass kant där det på limmade börjar. Har funkat kanon varje gång.
 
Jag vet en målare i Karlskrona som kan spänna tak. Hör av dig om du vill komma i kontakt med honom.

/Common
 
jag råkade trycka ett 5 cm hål i mitt spänntak när jag grundmålade (patenterade grundfärg 60% lacknafta 40% det.
Gjorde enligt följande:
X Sprutade ut en sträng latexfog runt hålet.
X Klipte till två bitar glasfiberremsa a ca 7 cm styck, trycktes upp mot latexfogen som ett kryss.
X Sedanla jag på latexfog över hela ytan och strök detta jämt med en mjuk plastbit.
X Rullade sedan en roller (en finhårig) över latexfogen så jag fick lite textur.

Blev iallafall ganska bra tyckte jag.
Man kan säkert göra detta på rätt sätt oxo, tvätta ned färgen runt hålen på med spännpap doppad i klister mm.
 
Hej Snipps

Hur har det gått med dit tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.