Lutningsförhållaandet innebär att en triangels ena sida är 2x lång och den andra sidan är 1x lång.

Det vill säga att på två meter horisontellt på ditt tak ska lutningen öka med 1m
 
F Fisk3n skrev:
Lutningsförhållaandet innebär att en triangels ena sida är 2x lång och den andra sidan är 1x lång.

Det vill säga att på två meter horisontellt på ditt tak ska lutningen öka med 1m
Tack!
 
Be om en offert med ritningar från en takstolsfabrik, sen är det ju bara bygga efter dom.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Be om en offert med ritningar från en takstolsfabrik, sen är det ju bara bygga efter dom.
Även om du får ritningen på hur takstolen ser ut behöver man fortfarande beräkningen av lasterna på takstolen. Många tillverkare lämnar offert och ritning på hur takstolen ser ut men utelämnar informationen om lasterna fram tills dess att en beställning görs.
 
Har fått allt innan beställning men varierar säkerligen mellan fabrikerna!
 
Börja folk använd offerterna dom gratis konstruktionshjäp lär de nog bli mer innehållslösa. Gör inte det.
 
Känns nog snarare som att man inser att det knappt är värt att spika ihop själv, dessutom tar man ju in offerter från fler fabriker så att en offert inte resulterar i en beställning är ju inte direkt ovanligt. Sen kan jag hålla med om att det kanske inte är så schysst men å andra sidan lär det inte direkt hända så ofta..
 
F Fisk3n skrev:
Lutningsförhållaandet innebär att en triangels ena sida är 2x lång och den andra sidan är 1x lång.

Det vill säga att på två meter horisontellt på ditt tak ska lutningen öka med 1m
Jag har 22 grader på huset. Ser det konstigt it om garaget är 27 grader? Tänker då får jag lite mer utrymme på vinden. Garaget står bredvid huset typ 2 m mellan hus och garage
 
Tobzter
Håller på med en friggebod som är helt isolerad. Helt i lösvirke. Men dessa takstolar som ja ska bygga tanken är i 145x45. Enligt dessa mått va tror ni. Bredden på friggan är 2700mm. Bor i sthlm. Ska på plåttak sedan
Tekniska ritningar av takstolar för en friggebod, inkluderar mått och vinklar för lösvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beror på cc avstånd, med normala 120 lite klena. Minska cc avståndet och sätt några extra takstolar.
 
Tobzter
Oki. Men köra 4 stolar då bli de ca 1050mm mellan eller ska man köra 5 st så de bli ca 850mm.
Eller ska man helt enkelt öka till 175 mm virke i underliggaren och köra 4 stolar?
 
Istället för takstolar gjorde jag som i gamla tider och går på takåsar från hela stockar istället.
 
  • Gilla
snarven
  • Laddar…
Tobzter
Då var taktolarna klara :) vart 170 virke rakt igenom .
Men tänkte att man kanske kan försätta i denna tråd..
Ska på råspont uppe på takstolarna. Men dessa finnes bara i 3.6 eller 4.2 m längder vad ja kan hitta. Hur skarvar ja detta lättast. Har 4.2 m utsida på dom yttersta takstolarna. Sedan 30cm utstick tänkte ja ca. Så skulle behöva 4.8 m om man ska ha fullängd. Men vart sätter ja skarven enklast med dom längderna som finns att tillgå ?
 
  • Gilla
Baxlaget
  • Laddar…
Köp råspont 23x120, 480 cm. Finns på Beijer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.