Nån som har erfarenhet av Anebyhus "askgatan"? Fundera på att slå till och investera i detta men först vill man gärna ha lite åsikter om Anebyhus..
 
Vi bygger ett "Stilvägen3", så om du vill bolla lite om Anebyhus så kanske man har lite erfarenheter.

Förövrigt så upplever jag att det är få husleverantörer som det har skrivits så lite om på forumet som denna.

/JD
 
Hej!

Har precis flyttat in i ett ANEBYHUS, platåvägen och är väldigt nöjd!
Vi valde hela huset i cederträ- kan varmt rekommenderas.

Detta är mitt tredje nybygge, och en sak är säker ANEBYHUS är klassen bättre i konstruktion än det mesta!

Om ngn. är intresserad delar jag gärna med mig av erfarenheter.
 
Vi bor i ett anebyhus "villa mirakel". Vi flyttade in julen 2002.
Det finns massor av hussäljare som inget annat vill än att kränga hus, Anebys försäljare var inget undantag. Men vi gillade planlösningen och priset. Allt som allt har det kostat oss 1.6 milj men då är övervåningen inte riktigt klar utan den köpte vi inredningsfärdig liksom. Dvs allt material så som golv, väggar, toalettinredning, dörrar, trappa etc är med men jobbet gör vi själva och med prof hjälp. Vi är supernöjda med vårat hus som är en standard men håller i längden både för ögat och plånboken. Att dessutom inte behöva göra alla val på samma gång gör att övervåningen får vissa detaljer som vi kommit på under tiden vi bott. Kan rekommenderas om man har tålamodet att vänta. Själva Anebyhus som företag är nog varken bättre eller sämre än andra husbyggarfirmor men kvaliten är bra. Men vårat råd är ändå att lita på husfirman som på bilfirman, de vill sälja och sedan hoppas man på nöjda kunder. Vi är nöjda men vet en familj som haft stoooora problem och rättsprocesser gentemot aneby.

Lycka till!
 
Halle:
Hur gick du tillväga vid ditt bygge ?
Jag och min sambo sitter just nu och tittar på olika "kataloghus" men har ingen erfarenhet av nybygge.
Vad behöver vi tänka på ?

 
Vi bor i ett anebyhus "villa mirakel". Vi flyttade in julen 2002.
Det finns massor av hussäljare som inget annat vill än att kränga hus, Anebys försäljare var inget undantag. Men vi gillade planlösningen och priset. Allt som allt har det kostat oss 1.6 milj men då är övervåningen inte riktigt klar utan den köpte vi inredningsfärdig liksom. Dvs allt material så som golv, väggar, toalettinredning, dörrar, trappa etc är med men jobbet gör vi själva och med prof hjälp. Vi är supernöjda med vårat hus som är en standard men håller i längden både för ögat och plånboken. Att dessutom inte behöva göra alla val på samma gång gör att övervåningen får vissa detaljer som vi kommit på under tiden vi bott. Kan rekommenderas om man har tålamodet att vänta. Själva Anebyhus som företag är nog varken bättre eller sämre än andra husbyggarfirmor men kvaliten är bra. Men vårat råd är ändå att lita på husfirman som på bilfirman, de vill sälja och sedan hoppas man på nöjda kunder. Vi är nöjda men vet en familj som haft stoooora problem och rättsprocesser gentemot aneby.

Lycka till!
 
Hej!

Det finns mycket att tänka på, några generella råd:

1, DOKUMENTERA alla överenskommelser och möten med säljare och entreprenörer.

2, Gör en projektplan när ni bestämt er för hus och byggare. I den tycker jag att budget, egen tidplan samt veckomöten med uppföljning skall ingå. Schemalägg möten direkt vid kontraktsskrivandet så ni får detta inskrivet som ett krav.

3, Säkerställ en bankkontakt som är erfaren av byggkreditiv. Se till att kunna häva spärren oavsett om slutbesiktningen är gjord, detta för att inte sitta i händerna på entreprenören i slutskedet.

Jag har många fler tips, dessa är dock några av de viktigaste! Lycka till!!




Qraze skrev:
Halle:
Hur gick du tillväga vid ditt bygge ?
Jag och min sambo sitter just nu och tittar på olika "kataloghus" men har ingen erfarenhet av nybygge.
Vad behöver vi tänka på ?
 
När det gäller anebyhusen, kommer de som nyckelfärdiga hus där tapeter och köksinredning osv är på plats redan vid leveransen, eller är det elementhus där tex gipsskivorna på innerväggarna är uppsatta men resten av arbetet gör man själv? Om det är nyckelfärdigt, hur är standarden på varorna ut, är det tex kakel i badrummen och parkettgolv? Om det är elementhus, har aneby olika varor att välja mellan eller köper man varorna från detaljhandeln? ::)
 
Hur mycket kan man ändra på anebys planlösningar?? Jag har en egen planlösning som jag skulle vilja bygga efter. Jag har även hitta några anebyhus som tilltalar mig men det skulle krävas en modifiering av orginal planlösningen som ett extra rum + bastu. Är det möjligt? Nån som har erfarenhet av detta?
 

Husen levereras som väggelement, t.ex var vår långsida uppdelad i två sektioner medans gaveln (för bottenvåningen) var en sektion, sedan tillkom gavelspets på denna.

Endel innerväggar kom färdigreglade, men all gipsning (inner & ytterväggar) sker på plats. Gäller även el, VVS... Förhoppningsvis blir det ett ganska solitt hus, man slipper skarvarna som "barack-husen" har.

Det är delad entreprenad som gäller, vår säljare har entreprenörer som gör "alla" hans hus så han har förmedlat kontakt med dessa. Kakel och klinkers håller vi på och sonderar utbudet på (ute på stan) för att sedan tala om för plattsättaren vad vi ska ha.

Vi har ändrat utförandet på en vägg, och det kostade inget. Ändrar man hela planlösningen så får man nog vara beredd på att det kan kosta lite med nya ritningar. Eftersom Anebyhus bygger enligt konceptet ovan så bör det vara ganska lätt att rita om.
 
Vi flyttade in i nybyggt Anebyhus i oktober förra året. Vårt hus bygger helt och hållet på egna planritningar som sedan anpassats av Anebyhus för att passa deras byggsystem. Merkostnaden har jag ingen aning om. Men resultatet är vi mycket nöjda med. (När det gäller själva husleveransen, och när vissa justeringar är gjorda som inte är klara än.)

Instämmer med tidigare inlägg om kvaliteten, uppfattar att det är en bra konstruerad stomme. Tyvärr har vi haft en hel del felleveranser, men det ser ut att ordna sig till slut även om vissa saker tar tid, och det är ju inte något som påverkar slutresultatet. Gäller främst kök och maskiner.
Anebyhus har dessutom visat sig vara samarbetsvilliga när säljaren svikit

Däremot har vi haft och har fortfarande stora problem med byggentreprenörerna och med företaget som säljer Anebyhus i Linköping. - Men det är en annan historia. >:(

Ett viktigt råd som vi tyvärr inte efterlevde när vi byggde: Lyssna INTE på säljarens lovord om de entreprenörer som säljaren har avtal med. Ta referenser!!!  Och var inte rädda för att anlita andra företag än de som säljaren har avtal med. Det är väldigt lätt att smittas av säljarens entusiasm - men ta det för vad det är - försäljarsnack. >:(

Lycka till med era byggen och hoppas det fungerar bättre än vårt.. ;)
 
Hej vi planerar ett bygge från aneby hus , stilvägen 2.
JD undrar hur erat husbygge har gått?
Även hur andras husbygge har gått från aneby, då vi är helt okunniga när det kommer till husbyggen.
 
sandyy skrev:
JD undrar hur erat husbygge har gått?
Jorå, inflyttade sedan 1½ år. Efter detta husbygge så har man ju vissa erfarenheter av vad det innebär med delad entreprenad, mm. Dock så skall man inte klaga för mycket då vi på det hela taget är nöjda. Det handlade om lite småskador som snickare och elektriker hann med att göra efter att målaren var färdig, plus taskig finish på nåt ställe.

Under vårt bygge gjordes det vissa ändringar av deras organisation, det kom in en extern byggledare som tog över ansvar från försäljaren och och snickaren som tidigare hade samordningsansvaret för övriga hantverkare. Jag tror att det är bättre med de senare byggen där byggledaren har fått vara med från början.
 
Kan man få se någon bild på resultatet? om det går bra?
 
Vi bygger ett Askgatan där vi förlängde vardagsrummet och har garaget inbyggt. Har bara tagit markentreprenad och stomresning genom dem.De har alltid varit tillmötesgående. Skulle jag bygga nytt hus skulle jag välja ett Anebyhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.