Vi ska bygga en liten bastu på ca 1,5 x 1,5 m invändigt i ett förråd med betong i väggar, golv och tak. Bor i radhus, ingen vägg är yttervägg, bara grannar eller andra rum i källaren. Betonggolvet är oisolerad grund.
Vi har bestämt oss för att bygga utan golv i bastun utan bara ha det befintliga betonggolvet. På det lägger vi kanske trall rakt på.
Golvreglarna lägger vi på syllisolering, även i framdelen av bastun. Min undran är dörrkarmen, ställer man den på betonggolvet bara på syllisolering den med?
 
Är alla väggar i betong? Eller ska du bygga ngt i trä? Du skriver ju at du ska lägga syllar på syllisolering? Är dörröppningen i betongvägg?
Då du har bara innerväggar så är nog sauna-satu (kingspan) en bra lösning som gör konstruktionen platsbesparande och trygg.
Angående dörrren: den monterar du utan tröskel och 5cm upp från golvet så att du får glipa under dörren och botten av sidokarmar kommer en bit upp från golvet.
Mvh
Sakke
 
Aha, jag var nog lite otydlig :) Lätt hänt när man själv vet vad man menar :D Väggarna invändigt i bastun ska kläs i trä givetvis på alla sidor :) Väggar, golv och tak i utrymmet är i betong. På det sätter jag reglar med isolering mellan, sedan läkt, bastufolie och 15mm asppanel på väggar och i taket. Golvet blir bara betong rakt av med lösa trallbitar på. Dörren kommer att hängas upp en bit från golvet. Har läst guider här på forumet, pratat med fackhandel och kollat instruktioner, så nu har jag en hyffsat bra koll på hur jag ska gå tillväga.
Sauna-satu såg lite för avancerat ut för mig, och vinsten i utrymmet var inte stor nog för mig att vilja börja från början med min planering :p
Men tackar för tipset!
 
Läkt skal väl mellom folie och panel(bara precisering utifrån ordningen på greier i veggen som du listade upp)
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.