Tänkte testa att bygga ett istället för att köpa.
Jag har ett antal stålrör som är 1,7mm tjocka och innerdiametern på 13 mm

Är det bara att såga till eller måste man beräkna lite så det blir ett bra ljud (typ stämma rören)
 
C cazz skrev:
Är det bara att såga till eller måste man beräkna lite så det blir ett bra ljud (typ stämma rören)
Beror på hur musikalisk du och din familj är.
De går ju att stämma ungefär som orgelpipor om ni har känsliga öron …
 
Tja gillar musik men så långt vill jag sträcka mig till (kan inte spela något instrument)
Tänkte mer om det finns någon slags formel att beräkna som man kanske ska utgå från.
 
Du kan förstås såga och testa (jämför med piano eller kör på tills du är nöjd med ljudet).

Annars går det med matematik att hitta musikaliska intervall. Om t.ex. rör X är hälften så långt som rör Y (alltså längdförhållande 1:2) kommer det att klinga en oktav högre. Testa 3:2 och 5:4 och liknande för "rena" samklanger.
 
Prova först om du öht får någon klang i röret, 1,7 / 13 mm känns lite för stumt.

Att stämma, en oktav upp är en halvering av längden på röret.
Halvtonsstegen är 12:e roten ur 2

Protte
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Halvtonsstegen är 12:e roten ur 2
Precis, så om du har ett välklingande rör att utgå från, så kan du få nästa halvton uppåt eller neråt genom att dela eller multiplicera längden med
Kalkylatorapp som visar resultatet av den tolfte roten ur 2, vilket är 1.05946309436.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Prova först om du öht får någon klang i röret, 1,7 / 13 mm känns lite för stumt.

Att stämma, en oktav upp är en halvering av längden på röret.
Halvtonsstegen är 12:e roten ur 2

Protte
Tack jo jag testade lite idag med att se om man hör något klang och det var det men väldigt lite så kanske ska köpa fram Halvhårda förkromade kopparrör som är på diameter 10mm.

Ahh ok tack
 
Du får gärna prova med 10 mm men jag tror att materialtjockleken kontra diametern blir fel.
Klockspel i kyrkorglar har rör i 25-30 mm klassen.
Kom ihåg att hänga röret i typ fiskelina för att inte dämpa svängningarna.

Protte
 
Fast många vindspel man har sätt är smala och det har ju med att det ska orka hålla att hålla upp.
Även med en stark fisklina så kommer man behöva reparera den.

Finns ju färdiga att köpa men är ju inte lika roligt

Sedan har en del gjort det i kakformar, bambuträd och till och med krukor??

Tanken är att göra ett enkelt kul snyggt billigt vindspel.
 
C cazz skrev:
Tänkte testa att bygga ett istället för att köpa.
Jag har ett antal stålrör som är 1,7mm tjocka och innerdiametern på 13 mm

Är det bara att såga till eller måste man beräkna lite så det blir ett bra ljud (typ stämma rören)
Hej. Hur gick det? Jag har funderat på exakt samma sak men hittar inga svar. De vindspel jag sett till försäjning (och som jag gillar) har var väldigt dyra undrrar man ju om man inte skulle kunna göra det själv. Något för Ernst K kankse. Han skulle fatta grejen direkt. Jag har hittat gds-set med rör med de har varit pyttesmpå, typ 3-10 cm - inte vad jag är ute efter. Jag vill veta VAR man köper rören och vilken dimension, material som är lämpligt, förhållandenmellan rörlängderna etc, Vad jag förstår måste de var lätta/tunna - MEN VAR HITTAR MAN DOM?
 
Tyvärr blev det ett litet stopp när det gäller hitta rör.
Men jag har inte gett upp utan bara kolla runt lite då och då (Har ju andra projekt igång)
 
Vindspel kan ju även göras med solida trästavar. Det är ju vibrationerna från resonansen man vill åt. De måste ju iofs stämmas medelst slipning.
 
Om det fortfarande är aktuelt - BAUHAUS har massor av olika rör i oika dimnsioner. Tänkte själv köpa där men har fortfarande inte kommit till skott. Funderar hur jag ska gå till väga för att få de toner jag vill ha men det är väl "bara" att först borra hål i toppen (förfiskeinan) och sedan såga till det låter bra. :) Det skule vara bra om man visste redan innan hur långa rören ska vara för at få en viss ton. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.