Hej, efter ett par veckor med varmt väder så har en av stolparna till vindskyddet på altanen slagit sig från mitten och lutar nu innåt. Då stolpen tillsammans med övriga stolpar bär upp en av bärlinorna och även är infäst med skruvreglarna så är det inte ett alternativ att ta bort trallen och byta ut den.

Jag undrar om det är någon som har tips på hur man skulle kunna räta upp den? Lägga ett snitt där den böjer av och limma? Tvingar och spännband?

Tacksam för alla tips!
 
  • Lutande stolpe på en nyligen byggd träaltan, den lutar inåt nära mitten, med byggområde i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt fall doktorn grät, du kommer aldrig att kunna fixa till det, det verkar vara 95X95 eller 100X100 i stolpen och säkert en kärnbit och vrider eller slår sig en sådan är det kört, bäst är att skruva ihop 2 st 45X95 med årsringarna vända mot sig, det slår sig sällan
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svårt fall doktorn grät, du kommer aldrig att kunna fixa till det, det verkar vara 95X95 eller 100X100 i stolpen och säkert en kärnbit och vrider eller slår sig en sådan är det kört, bäst är att skruva ihop 2 st 45X95 med årsringarna vända mot sig, det slår sig sällan
Limma ihop som ( ) eller ) ( ?
Spelar kanske ingen roll?
 
( ) är bäst då trät vill kupa sig, när du drar ihop så spänn ihop med tvingar och ca 25 cm mellan skruvarna på ena sidan och på andra sidan blir dom mellan om du hänger med, skruvas alltså från båda sidor
 
optimum
Och så limmar du de två delarna med polyuretanlim.
Jäser ut på sidorna så du får skrapa och slipa lite.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det enklaste och bästa är att leva med det bara, Sånt där går inte att räta upp och få permanent. Sågar du och limmar så kommer du att störa dig på det istället.
 
  • Gilla
tennet och 2 till
  • Laddar…
optimum
Och kan du inte leva med det så byt stolpe.
Hade jag gjort då jag inte vill se sned skit.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det enklaste och bästa är att leva med det bara, Sånt där går inte att räta upp och få permanent. Sågar du och limmar så kommer du att störa dig på det istället.
Men jag kommer täcka med 28x45 enl bif bild, så ett snitt och limm kommer inte synas. Men är det möjligt? Och i så fall, är det PL400 eller liknande som man bör använda?
 
  • Trästapel som innehåller 28x45 virke, med en konstruktion i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
optimum optimum skrev:
Och kan du inte leva med det så byt stolpe.
Hade jag gjort då jag inte vill se sned skit.
Byta stolpe är såklart en utväg, om än en ganska omfattande sådan... Det är ingen altartavla men vem vill titta på sned skit?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Bättre med polyuretanlim, typ detta (se bild)
Jag har limmat en hel del tryckimpregnerat som varit lite blött och det biter kanonbra

Flaska med polyuretanlim PU204 för byggprojekt, märkt med Ilbruck, för blött tryckimpregnerat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Bättre med polyuretanlim, typ detta (se bild)
Jag har limmat en hel del tryckimpregnerat som varit lite blött och det biter kanonbra

[bild]
Jag ska göra ett försök. Tänker mig ett snitt där den viker av, limma och sedan köra skruvtving modell större och en 45x145 som hjälp
 
  • Gilla
CFThulin
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Bättre med polyuretanlim, typ detta (se bild)
Jag har limmat en hel del tryckimpregnerat som varit lite blött och det biter kanonbra

[bild]
Noteras (till TS) ska att PU (liksom fogskum) behöver fukt för att fungera bra. Är trät inte fuktigt brukar jag spotta på ena regeln och lim på andra. Finns nog mer raffinerade metoder (läs: vatten), men munnen är alltid med mig så att säga.
 
  • Gilla
odanne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.