Vad jag har förstått så skiljer det ca 20-25 tusen mellan en 490 och 495 med jordvärme.

Vi ska bygga en två vånings villa på 204 kvm med golvärme nere och radiatorer uppe. av den diskussion som har varit innan i detta forum kan utläsas att en 490 räcker inte till.

Vill höra Era tankar kring att behålla 490 och istället investera de pengarna som vi skulle ha gett för en 495an på en braskamin. Då skulel man kunna elda på när det blir extra kallt+mysfaktorn.

Är detta ekonomiskt försvarbart? andra tankar/idéer?

Lotta
 
Skaffa en Comfort zone CE 50 istællet och kør med golv værme æven på øvervåningen.
Jag har precis installerat en och vi har 232 + 40 m2 garage.
 
Jag vill bara börja med att påpeka att jag inte är någon expert utan att jag uttalar mej efter egen erfarenhet och egna tankar.

Då 490:an återvinner värme ur den utgående ventilationsluften (genom att kyla ner luften till nån stans runt fyra plus grader) så behöver den tillskott när det är kallare än runt plus fyra grader ute.Tillskotten brukar vara elpatronen men det kan givetvis fungera även med en braskamin.Kruxet blir bara att man får mer jobb iform av vedhantering m.m. och man får ha en god diciplin (stavas det så?) för att inte elpatronen skall gå (= dyrare värme).

Om man väljer 495:an så är ju den en 490:a med en liten jord/bergvärme anläggning inbyggd.Då temperaturen går under fyra grader så kan 495:an (till skillnad från 490:an) hämta tillskottsvärmen från jord/bergvärmedelen (=billigare värme).När det sedan blir riktigt kallt så kör även 495:an elpatronen fö att hålla värmen.

Kontentan av det hela blir att tror ni att ni har diciplinen (i tio-femton år frammöver) och har ved så kan ni nog köra 490:an. Är ni bekväma tar ni 495:an och sätter in en braskammin senare om inte ekonomin tillåter det nu.

Mvh
Kalsipper
 
Kalsipper skrev:
Jag vill bara börja med att påpeka att jag inte är någon expert utan att jag uttalar mej efter egen erfarenhet och egna tankar.

Då 490:an återvinner värme ur den utgående ventilationsluften (genom att kyla ner luften till nån stans runt fyra plus  grader) så behöver den tillskott när det är kallare än runt plus fyra grader ute.Tillskotten brukar vara elpatronen men det kan givetvis fungera även med en braskamin.Kruxet blir bara att man får mer jobb iform av vedhantering m.m. och man får ha en god diciplin (stavas det så?) för att inte elpatronen skall gå (= dyrare värme).

Om man väljer 495:an så är ju den en 490:a med en liten jord/bergvärme anläggning inbyggd.Då temperaturen går under fyra grader så kan 495:an (till skillnad från 490:an) hämta tillskottsvärmen från jord/bergvärmedelen (=billigare värme).När det sedan blir riktigt kallt så kör även 495:an elpatronen fö att hålla värmen.

Kontentan av det hela blir att tror ni att ni har diciplinen (i tio-femton år frammöver) och har ved så kan ni nog köra 490:an. Är ni bekväma tar ni 495:an och sätter in en braskammin senare om inte ekonomin tillåter det nu.

Mvh
Kalsipper

Jag är inte heller expert på detta, men effekten på värmepumpen i 490 är specad 1,7-2kW. Dessutom drar kompressorn och fläkten ca 0,7kW. Således får du ut ca 1kW av den frånlufts värme som återvinns. Här tror jag att elpatronen får jobba ganska ofta, året runt troligtvis, beroende på hur mkt varmvatten ni gör av med. Tappar du upp ett bad så startar nog patronen direkt.

På 495:an har jag för mig att pumpen är på 4kW men den drar ca 1,4kW har jag för mig. Här kan du ju välja att slå av patronen. Det som ger mest på 495:an måste ju vara slingan. luftåtervinningen kan inte ge så mycket. Hittar ingen spec på det, men aggregatet är ganska litet som sitter högst upp. Har själv funderingar på 495:an, men jag vet inte... Skulle gissa på att man klarar sig utan elpatronen från kanske Mars-Okt i sthlm ?? Vad tror ni? Läste i en annan tråd om någon som körde enbart på kompressorn från januari... Beror ju på hur stort hus, man har etc, men det tål att fundera på... Den ger nog mkt för pengarna.
 
Jag tycker som vanligt att om man ska investera i en värmepump så ska man ta en riktig bergvärmepump, och ingen halvmesyr som försöker återvinna luft.
Vätskan från berget bär bra mycket mer energi än luften.

Vill man återvinna värmen - skaffa ett FTX-aggregat så får du varm, filtrerad friskluft utan kallras.
 
Jag har själv en 495:a och det var nog jag som "körde enbart på kompressorn från januari"(Jag har skrivit om det några gånger).Jag har ett nytt sluttningshus med ca 200 kvm uppvärmd yta (+30kvm garage) i Gbg området. Då jag flyttade in i December -03 så har jag inga riktigt "tillförlitliga" siffror ännu på förbrukning över någon längre tid, men hittils ser det väldigt bra ut.

Och visst har Kalle dussin rätt i (som vanligt) att det bästa vore en ren bergvärmepump, om det inte vore för installationskostnaden.Det blir ju en hel del dyrare och jag är inte säker på om man "räknar hem" den investeringen på pumpens livstid (det får framtiden utvisa).
Jag satsade i alla fall på en 495:a plus en täljstens kamin och "det må vara hur det vill med vad som är bäst bara man är nöjd själv" så är allt frid ioch fröjd tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.