Hej,

Jag installerade en Husqvarna AM315 i början av semestern. Den funkar fint, nu skulle jag endast vilja ha tips för finlir:

1. Hur ställer jag in så att klipparn alternerar vilken sida om guidekabeln den går? Jag upplever nu att det blir spår på en sida och att den aldrig går på andra. Den varierar dock avståndet från guiden så det blir inga större spår, men det syns.

2. Går det att ställa in så att klipparna går hem till stationen jämt fördelat (mellan guide, vänster begränsningskabel, höger begränsningskabel) samtidigt som den klipper? Upplever att jag inte får klippt riktigt bra bredd i trånga passager, och tror att detta skulle kunna förbättra situationen.

3. Slutligen. Vad är den optimala timerinställningen? Ytan som den klipper är ca 700 kvm med en trång passage och några öar. Givet att jag vill ge den två vilodagar i veckan - onsdag & söndag - hur långa pass behöver den köra dom andra dagarna?

Stort tack på förhand,
Henrik
 
Jag har ingen Husqvarna själv utan en Gardena (som i grunden är samma klippare) även om jag har lite koll på just Husqvarna också via vänner, så eventuella detaljer av det jag skriver kan vara fel.

Det är rätt att klipparen bara går på ena sidan om guiden och det är inget man kan ändra.

Klipparen klipper inte när den följer guiden, så hur den följer guiden kommer inte att påverka hur bra din passage blir klippt. Gardenas nya klippare är dock mindre än Husqvarna och klarar generellt av att klippa i smala passage mycket bättre än Husqvarna.
 
3. Du får testa dig fram. Gräset växer olika mycket beroende på regn/sol/gödning etc. Ser du att mattan är välklippt så gå ner i klipptid. Vi kör två pass 09:00-13:00, sedan 16:00-20:00.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.