Hej!
En fråga till er experter .
Har byggt ett uterum mot husgaveln, och ska sätta innertak. Det blir enkel pärlspont. Nu är frågan hur blir det med kondens? Taket är uppbyggt med bandtäckt plåt, takpapp, råspont, takstolar. Glaspartierna är enkelglas, golvet är trall med fuktspärr och ett billigt laminatgolv.
Man kan diskutera mycket om detta, men min fråga är helt enkelt hur det blir med kondens ovan pärlsponten, alltså på råsponten. Om vi säger sitter där i slutet på september och använder infravärmare en stund på kvällen och frosten kryper på under natten. Jag är fundersam om den kan bli fukt och sedan bildas mögel. Uterummet är placerat i syndläge kan vara värt att nämna också kanske.

Jag har vart inne på att göra en luftkanal och isolera, att bara göra luftkanal etc. Men till vilken nytta om det inte blir en massa kondens?
 
Tak ska alltid ha en luftspalt p.g.a. kondensrisk och helt öppet nere och uppe så det kan ventilera, räcker med en 25 mm spalt om inte taklutningen är för liten
 
Ok, jag kommer att strunta i isolering och göra en luftspalt. Tack för svar.
 
Jag byggde en altan för 14 år sedan och funderade inte så mycket över det där... snedtaket är ett plåttak på läkt över masonit på takbalkarna, 145 mm stenull mellan och sedan ett innertak i träpanel. Kutterspånfyllt golv, låga väggar med 145 stenull och isolerade fönster. Än har jag inte upptäckt några problem, kanske för att de är väl inbyggda :)
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Ja, det är det jag funderar över, om man bara komplicerar saker. Man vill ju göra så rätt som möjligt men ändå hålla kostnaden nere..
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.