Fairlane
Försök att hitta en hel bräda som du kan lyfta upp så ser du hur det ser ut under. Beroende på golv så kan det vara limmat eller inte. Är det inte limmat bör det vara rätt lätt att lyfta upp en del (kantbit) och se hur det ser ut under. Det måste vara mycket lättare än det du lyckats med nu.

Något måste du dock göra med tanke på att du redan förstört golvet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Om man tar bort tröskeln borde man se hur det ser ut under.
Men -59 kan man ju ha lagt parkettgolv direkt på reglar eller betong, beroende på hur bjälklagret är uppbyggt. För man kan ju vara säker på att endast den som var ytterst gammaldags skulle vilja ha ett brädgolv då eftersom det skulle ha indikerat att man var ytterst fattig och endast hade råd med den allra enklaste stugan.
 
  • Gilla
Malinoka och 1 till
  • Laddar…
S
Parkettgolvet i mitt hus (byggt -57) som visserligen ligger på andra våningen ligger direkt på ett undergolv av typ 25-27mm brädor som är slarvigt ihopspikat i varandra och lagt på bjälkarna... Dvs plockar jag bort parketten så ser det inte kul ut.
 
  • Gilla
Malinoka
  • Laddar…
Kikade under några bitar & det verkar vara träplank som är lagd rätt på reglar. Stora springor & det kändes som det drog lite också så det är väl bara att ge upp den tanken. Tack för all hjälp iallafall! Något klokare blir man på vägen
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
M Malinoka skrev:
Kikade under några bitar & det verkar vara träplank som är lagd rätt på reglar. Stora springor & det kändes som det drog lite också så det är väl bara att ge upp den tanken. Tack för all hjälp iallafall! Något klokare blir man på vägen
Om det drar är det rätt br att öppna upp och kolla isolering. Sen sätta igen med golvspån och ordentligt golv på det.

Sen är det jättebra att du vågar lite. men att prova "det ser ut så i andra hus" metoden är inte så bra. Du borde nog ta hjälp av sånna som kan :)
Bara ett vänligt råd. Det kan bli dyrt annars.
 
Appendix Appendix skrev:
Om det drar är det rätt br att öppna upp och kolla isolering. Sen sätta igen med golvspån och ordentligt golv på det.

Sen är det jättebra att du vågar lite. men att prova "det ser ut så i andra hus" metoden är inte så bra. Du borde nog ta hjälp av sånna som kan :)
Bara ett vänligt råd. Det kan bli dyrt annars.
Ja vi kommer göra iordning det sen när vi byter golvet. Det är krypgrund under just det rummet. Rummet används inte just nu så jag tänkte man kunde kika hur det såg ut bara. Men nu får vi försöka hitta något fint golv som vi kan lägga. Laminat eller parkett. Tips mottages gärna!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
BirgitS
Vad man tycker är fint varierar ju så mycket vilket gör det svårt att tipsa om fina golv. Uppenbarligen har vi olika smak eftersom jag tycker att du rev ut ett väldigt fint golv som passar bra i ett hus från den tiden.
 
  • Gilla
Manfreds och 4 till
  • Laddar…
Neeeeeeeeeeeej :cry:
Hade du tagit ut parketten hel utan att klyva den så skulle jag varit spekulant att köpa den.
Är ute efter sådan tvåradig holländsk parkett från 40-50 talet för att ha/återställa originalutseende i vårt vardagsrum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad man tycker är fint varierar ju så mycket vilket gör det svårt att tipsa om fina golv. Uppenbarligen har vi olika smak eftersom jag tycker att du rev ut ett väldigt fint golv som passar bra i ett hus från den tiden.
Tanken var först att slipa golvet. Men det knarrar väldigt mycket och sticker upp lite här & där. Det är lite fläckar, brännmärken osv. Sen är det även golvelement som man ser på andra bilden jag la upp. Och dom går inte att använda så vi måste täcka över dom. + att vi har tagit bort en öppen spis där det bara ligger gipsskivor jus nu. Så därför känns det nu som det bästa alternativet är att lägga nytt. Annars tycker jag också det hade passat! Men något ljusare i så fall.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Neeeeeeeeeeeej :cry:
Hade du tagit ut parketten hel utan att klyva den så skulle jag varit spekulant att köpa den.
Är ute efter sådan tvåradig holländsk parkett från 40-50 talet för att ha/återställa originalutseende i vårt vardagsrum.
Vi har det golvet i nästan hela huset så det är möjligt att det går att lösa.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
BirgitS
M Malinoka skrev:
Annars tycker jag också det hade passat! Men något ljusare i så fall.
Kährs har likartad parkett, antagligen med olika sorters ytbehandling.

M Malinoka skrev:
Vi har det golvet i nästan hela huset så det är möjligt att det går att lösa.
Om du kan ta upp parkettgolvet i hela brädor kanske de bästa bitarna går att återanvända i ett eller ett par rum.
 
M Malinoka skrev:
Tanken var först att slipa golvet. Men det knarrar väldigt mycket och sticker upp lite här & där. Det är lite fläckar, brännmärken osv. Sen är det även golvelement som man ser på andra bilden jag la upp. Och dom går inte att använda så vi måste täcka över dom. + att vi har tagit bort en öppen spis där det bara ligger gipsskivor jus nu. Så därför känns det nu som det bästa alternativet är att lägga nytt. Annars tycker jag också det hade passat! Men något ljusare i så fall.
Jag har golv som ska läggas om med. Där man lagt det utan "distans" till väggar och där det sviktar på ställen.
Kommer bryta upp rum för rum och lägga om rätt med golvspån och rätt underlag. Kommer ta en del tid men sen blir det väldigt bra :)
 
Som andra var inne på är det (enligt min mening då) synd att rivs upp en så fin originalparkett och är sällan positivt för värdet på huset. En slipning gör verkligen underverk! Hade precis som andra gärna fått tag i parkett av det slaget.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.