Steeldragon
S svanhalsen skrev:
alla jag hittat ligger ganska många hundra tusen över? vad är det jag missar? eller är det så enkelt att det är en lägre standard och därför så billigt? är det ett dåligt val?:thinking:
Givetvis. Precis som med allt annat så får man det man betalar för.

De "dyrare" leverantörerna använder sig i många fall t.ex. av Elitfönster, där Älvsbyhus har Polarfönster.
Kök kommer från Ballingslöv/HTH där Älvsbyhus snickar något eget. Inte nödvändigtvis sämre, men med de förstnämnda vet man att de håller bra kvalite.
De dyrare husen har i många fall bättre isolering och konstruktion, vilket ofta leder till lägre energikostnader.

Sen har du flexibiliteten. Vad jag vet erbjuder Älvsbyhus sina modeller i katalog, punkt. Hos de "dyrare" kan du göra justeringar efter egna önskemål. Man har ju ofta personliga preferenser på hur man vill att saker ska se ut och vara placerade.

Är det ett dåligt val? Det beror ju på vad du är ute efter.
Själv skulle jag aldrig nöja med med ett "budgethus". Det är ju ändå ens hem det handlar om. Där du kommer bo ett antal år eller kanske resten av livet? Att spara in på sitt husbygge känns väldigt dumsnålt.
Med det sagt är inte alltid de allra dyraste bäst. Det gäller att titta runt och jämföra. Men hittar du något för flera 100 000 billigare behöver du ju fundera på om du kan nöja dig med de lösningarna de har snålat in på.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Tror faktiskt att Älvsbyhus numera har mer isolering än t.ex. A-hus. Så det är lite sisådär med just isoleringen.

Älvsbyhus är billiga på grund av att allt är fix och kan ge hög optimeringsgrad i produktion, något billigare grund, få och prispressade val på detaljer vilket ger högvolymsrabatter.

Klart man får mer och flexibilitet för högre pris, men ett Älvsbyhus är trots allt helt okej
 
  • Gilla
Molgus och 2 till
  • Laddar…
Steeldragon Steeldragon skrev:
Själv skulle jag aldrig nöja med med ett "budgethus". Det är ju ändå ens hem det handlar om. Där du kommer bo ett antal år eller kanske resten av livet? Att spara in på sitt husbygge känns väldigt dumsnålt.
Jag tycker inte det känns dumsnålt, så länge det inte handlar om ett fuskbygge som kostar mer i längden. Jag trivs i mitt Älvsbyhus, det kanske hade varit trevligt med golvvärme, extra takhöjd och vad det kan vara. Men jag tyckte jag har bättre nytta av några hundra tusen på annat håll.

Skulle man gå omkring och störa sig på att sakna golvvärme i 30 år vore det ju såklart vansinnigt dumsnålt att inte prioritera det till varje pris. Alla prioriterar olika, inget fel i det.
 
  • Gilla
Airoh och 1 till
  • Laddar…
S svanhalsen skrev:
hej kommer snart behöva bestämma mig för vilken husleverantör jag ska välja mig av, en hel djungel för mig som aldrig byggt innan :surprised:. kollat på Älvsbyhus linnea på ca 130kvadrat, det får jag monterat o klart på min tomt i Mölndals kummun för 1,7miljon ex markarbete, vad finns det för likvärdiga firmor och husmodeller på marknaden? alla jag hittat ligger ganska många hundra tusen över? vad är det jag missar? eller är det så enkelt att det är en lägre standard och därför så billigt? är det ett dåligt val?:thinking:

Hej, om du har möjlighet så kolla in husknuten i Göteborg, där har väldigt många hustillverkare ett hus uppställt och säljare på plats så kan man se och känns på kvalitet på huset. Vi tittade på Älvsbyhus anebyshus hjältevadshus movehome eksjöhus myresjöhus och smålandsvillan mm när vi tittade och byggde. Priserna skiljer ju grymt mycket och även känslan på huset. Mitt tips är att du kollar in deras facebooks sidor och läser omdöme , samma sak på recco där man folk skriver omdöme om företag, så vet man lite vad man köper. Stort lycka till :)
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hej, om du har möjlighet så kolla in husknuten i Göteborg, där har väldigt många hustillverkare ett hus uppställt och säljare på plats så kan man se och känns på kvalitet på huset. Vi tittade på Älvsbyhus anebyshus hjältevadshus movehome eksjöhus myresjöhus och smålandsvillan mm när vi tittade och byggde. Priserna skiljer ju grymt mycket och även känslan på huset. Mitt tips är att du kollar in deras facebooks sidor och läser omdöme , samma sak på recco där man folk skriver omdöme om företag, så vet man lite vad man köper. Stort lycka till :)

husknuten är välbesökt:crysmile: va väldigt inne ett av boro husen först för att få ryggårdstak men det kostar nästan en miljon mer än älvsbyhuset, Älvsbyhus linnea kändes spontant väldigt tilltalande, svårt dehär, man vill ju inte snåla men samtidigt får man ju hålla i utgifterna :lying:
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Kan tyvärr inte jämföra Älvsbyhus med alla hus, men dom husen jag varit inne från älsbyhus är långt långt ifrån standard vi själva bygger på jobbet och vi bygger billigare en älsbyhus.
Känslan jag får i ett älsbyhus är ungefär standarden vi byggde när jag kom ut på bygget i början på 90 talet.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kan tyvärr inte jämföra Älvsbyhus med alla hus, men dom husen jag varit inne från älsbyhus är långt långt ifrån standard vi själva bygger på jobbet och vi bygger billigare en älsbyhus.
Tipsa gärna om vem du jobbar åt. Tror många är intresserade av en leverantör som bygger till ett lägre pris och långt över Älvsbyhus standard.
 
  • Gilla
The real Bob och 4 till
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Vi valde till slut mellan smålandsvillan och Älvsbyhus, De är väl de mest jämförbara alternativen. Movehome, myresjöhus m.fl kändes inte i närheten av prisvärda.

Tips är väl att kolla visningshus i verkligheten så man får en känsla för helheten. Vissa kan ju t.ex inte tänka sig att bygga nytt utan golvvärme, och då är inte Älvsbyhus ett alternativ. Sen har man ju inte så många valmöjligheter med ä-hus. Tre olika golv, tre olika köksluckor, o.s.v.

Vår slutsats var att Älvsbyhus gav mest för pengarna om man är ute efter ett enkelt, funktionell hus på totalentreprenad från en etablerad leverantör.
Ja eller köper man huset utan kök och badrum, ytskikt och gör detta själv.
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Okej då. Mycket hype uppenbarligen. Klart det är nice med golvvärme, men utan golvvärme i ett väl isolerat hus så får du inte problem med kalla golv som i ett gammalt torp eller källare. Golvet blir svalt men inte kallt.

Jag väljer golvvärme ändå för att det är lite mer nice och att man slipper de hemska elementen, skulle absolut duga med luftvärme för min del
Du håller lägre temperatur i ett hus med golvvärme med bibehållen standard. Älvsbyhus har ju för fan inte ens skiva eller råspont på taket. En plastduk som ligger och pumpar som en ballong med vinden. Aldrig att jag rör ett sånt hus.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du håller lägre temperatur i ett hus med golvvärme med bibehållen standard. Älvsbyhus har ju för fan inte ens skiva eller råspont på taket. En plastduk som ligger och pumpar som en ballong med vinden. Aldrig att jag rör ett sånt hus.
Lägre temperatur med 1 grad kanske, mer än så är det inte. Och bevisligen är dom ändå funktionsdugliga och hyffsat energisnåla.
Jag skulle heller inte bygga ett Älvsbyhus med det betyder inte att det är ett värdelöst hus. Det är lägre standard än medel men fortfarande betydligt bättre än många äldre hus.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Älvsbyhus har ju för fan inte ens skiva eller råspont på taket.
Duk som underlagstak har väl använts i 40 år eller så vid det här laget, det är väl inte mer fel på såna tak än de med råspont och papp. Att råspont ”känns rejälare” eller vad argumentet är här gör inte att duken fungerar dåligt.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
Och att man skulle ha lägre temperatur i ett hus med golvvärme är en skröna från den tiden man lade en massa elgolvvärme, då var ett av försäljningsargumenten att med varma golv skulle man kunna sänka rumstemperaturen.
Men det har visat sig att även med varma golv vill folk ha samma lufttemperatur i rummen som utan golvvärme och helt plötsligt uteblev den fantastiska besparingen.
 
F
E elmont skrev:
Och att man skulle ha lägre temperatur i ett hus med golvvärme är en skröna från den tiden man lade en massa elgolvvärme, då var ett av försäljningsargumenten att med varma golv skulle man kunna sänka rumstemperaturen.
Men det har visat sig att även med varma golv vill folk ha samma lufttemperatur i rummen som utan golvvärme och helt plötsligt uteblev den fantastiska besparingen.
Stämmer inte, jag delar Johanness uppfattning att det rör sig om ca 1 grad för bibehållen komfort, det är ca 4% lägre uppvärmningskostnad om jag tänker rätt. Vidare så kan man vanligtvis klara temperaturen på något lägre framledningstemperatur med golvvärme även jämfört med nya, moderna element.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
F
S snoddas2 skrev:
Duk som underlagstak har väl använts i 40 år eller så vid det här laget, det är väl inte mer fel på såna tak än de med råspont och papp. Att råspont ”känns rejälare” eller vad argumentet är här gör inte att duken fungerar dåligt.
Efter nån storm (kan ha varit Gudrun men jag tror att det var en senare) så såg jag ett Älvsbyhus där det blivit så bra tryck i ”påsen” på vinden att den hade skjutit bort i princip alla takpannor. Råspont och papp känns rejälare på alla sätt och det känns rejälare för att det är rejälare. För full rättvisa skall jag säga att jag inte är superimponerad av många svindyra kataloghus taklösning men nån magisk board utan papp heller.
 
F fsn skrev:
Efter nån storm (kan ha varit Gudrun men jag tror att det var en senare) så såg jag ett Älvsbyhus där det blivit så bra tryck i ”påsen” på vinden att den hade skjutit bort i princip alla takpannor.
Hoppla! Klart intressant att höra. Hade läkten lossat? Plasten är ju ändå ganska spänd under läkten/mot takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.