Hej
Vad tycker ni? Vad kan jag förvänta mig?

1.Tycker skruvarna är enorma på ett litet fritidshus. Jag hade förväntat mig diskreta skruvar.
2.Att vindskivorna inte möts rätt stör mig verkligen. Kan man göra något åt det?
3.Att det är en skruv på mitten ser hemskt ut. Är det verkligen rätt?
4. Fågelbandet, ska det inte gå längs med taket så att det inte är så stort utrymme mot vindskivan?

Vad kan jag förvänta mig egentligen? Ska det vara såhär?

Hoppas ni kan hjälpa mig med råd.
 
  • Närbild av ett hus hörn med synliga stora skruvar och vindskivor som inte möts korrekt, samt öppet utrymme för fågelband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsnitt med stora synliga skruvar och fågelband, samt vindskivor som inte möts korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av vindskiva på fritidshus, visar stora skruvar och otillräckligt möte mellan vindskivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska?

Det beror väl på vem som har gjort det och vad man har betalat för.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Rickard.
1. Krönplåtar ska skruvas med skruv med packning och då så vitt jag vet finns det 2 alternativ. Farmarskruv och vindskiveskruv, båda har ungefär lika stort huvud men den senare har ett annan form och torx. Min åsikt är att båda är lika fula på avstånd.

3. Med den där variant på vikning över nock hade dom även kunnat valt att sätta skruven ett par cm till vänster....om du tycker det hade hjälpt. Det ser helt klart ok ut i mina ögon.

4. Fågelbandet ser rätt monterat ut men det borde nog vara tätare runt trekantslisten under. Det tycker jag du kan fråga om/påpeka.

Du har köpt ett tak och inte ett konstverk och du bör granska det efter det. Självklart ska du kunna förvänta dig ett bra resultat både estetiskt och funktionsmässigt. Men jag tror du måste lungna dina förväntningar lite, ingen detaljstuderar tak på nära håll.
 
2. Går att ljuga bort genom att ta bort lite av den högra brädan med ett stämjärn.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
1. Krönplåtar ska skruvas med skruv med packning och då så vitt jag vet finns det 2 alternativ. Farmarskruv och vindskiveskruv, båda har ungefär lika stort huvud men den senare har ett annan form och torx. Min åsikt är att båda är lika fula på avstånd.

3. Med den där variant på vikning över nock hade dom även kunnat valt att sätta skruven ett par cm till vänster....om du tycker det hade hjälpt. Det ser helt klart ok ut i mina ögon.

4. Fågelbandet ser rätt monterat ut men det borde nog vara tätare runt trekantslisten under. Det tycker jag du kan fråga om/påpeka.

Du har köpt ett tak och inte ett konstverk och du bör granska det efter det. Självklart ska du kunna förvänta dig ett bra resultat både estetiskt och funktionsmässigt. Men jag tror du måste lungna dina förväntningar lite, ingen detaljstuderar tak på nära håll.
Tack för dina svar!
Fast jag har inte sett andra som har skruven framtill på vindskiveplåten...
 
  • Gilla
Thomas Cedergren
  • Laddar…
Skruvat med för stora skruvar.
Jag skulle inte vilja att mitt tak såg ut så.
Det finns bättre fästdon än dessa.
 
harry73
S svårt med beslut Caroline skrev:
Fast jag har inte sett andra som har skruven framtill på vindskiveplåten...
Jag har, men de har vit kopp.
 
Rickard.
S svårt med beslut Caroline skrev:
Fast jag har inte sett andra som har skruven framtill på vindskiveplåten...
Det är jättevanligt, du har nog bara inte sett det för att du inte kollat noggrant precis som alla andra inte kommer tänka på att du har det.
 
Kanske inte snyggast och mest diskreta skruven men om man tänker att den är rejäl och håller plåten på plats i många år så kan man känna nåt positivt med det åtminstone.
 
Skruven på toppen vägrar jag ha. Har åkt omkring och tittat på nya hus, inga har haft sådana. Längs med plåtvindskivan har jag sett, men inte ens de har haft på toppen framtill.

Kalaset kostar en bra slant så...

Dessutom har vindskivan gamla kvistar som försvunnit och där är bara hål nu...

vad ska jag göra...
 
S svårt med beslut Caroline skrev:
Skruven på toppen vägrar jag ha. Har åkt omkring och tittat på nya hus, inga har haft sådana. Längs med plåtvindskivan har jag sett, men inte ens de har haft på toppen framtill.

Kalaset kostar en bra slant så...

Dessutom har vindskivan gamla kvistar som försvunnit och där är bara hål nu...

vad ska jag göra...
Du ska framföra dina åsikter till den som har gjort det och så får ni finna en lösning.

Skruven kan bli dyr för någon av parterna. Har du redan betalt för jobbet blir det ju svårt att hålla inne med pengarna till ni båda är nöjda.

Det är svårt att som lekman/husägare att veta vad man kan förvänta sig. Man tänker ju inte på alla detaljer och man vill att jobben ska bli gjorda fort o billigt.
En lite rörig ekvation ibland.
 
harry73
Kan faktiskt kolla senare om jag har skruvarna uppe eller på framsidan.
Jag bytte vindskivan för mindre än 2 veckor sen, så jag borde egentligen veta, men jag glömde redan. Jag tror dock att alla skruvar sitter på framsidan.

Det kan i alla fall säga lite om hur lite man tittar på det efter några år (huset är 12 år nu) och hur oviktig dessa små detaljer är.
Rent tekniskt föredrar jag skruvarna på framsidan, de är mindre utsatt för fukt där.
 
lärjungen
Nu har tråden snart ettpar månader på nacken men jag kan ju slänga in mina synpunkter:

Klart vindskivorna skall möta snyggare än så. Hade aldrig lämnat dem så själv (är snickare till yrket, dock fortfarande lärling).

På den firma jag jobbar för har vi aldrig satt en skruv på det där sättet, och har aldrig sett det någon annanstans. Förstår inte poängen riktigt. För att dölja en dålig klippning? Och varför inte en vit skruv när nu plåten är vit?

Kom ni överens om någon lösning på det hela?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.