Har ett grått putsat hus med vita fönster och svarta detaljer (takfot, vindskivor, hängrännor, etc).

Dörren är original 70-tal och ser tafflig ut till det nyputsade huset så den är nu renslipad. Tanken var att måla den svart men nu blir jag tveksam. Ska jag hellre olja den med pigmenterad olja? Tänker mig mot teak.

Om jag oljar den borde jag ju kunna måla över med oljebaserad färg om jag ändrar mig.
 
  • Renslipad trähusdörr från 70-talet med glaspartier, omgiven av svarta och grå detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renslipad trädörr från 70-talet framför gråputsat hus med vit stege till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renslipad träytterdörr från 70-talet mot en gråputsad vägg med svart takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om dörren är utsatt för mycket solljus så bör man helst undvika svart färg, den blir så varm att den inte håller i längden. Vissa dörrtillverkare gör inte svarta dörrar av den anledningen.
En pigmenterad olja som döljer lite av färgvariationerna kan nog bli snyggt, annars tror jag att en ljus, grå färg skulle passa fasaden fint.
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Tack, dörren ligger i nordostläge så inte så påverkad av sol. Bakdörren i nordväst så den klarar sig oxå.

Lutar åt olja.
 
Lasyr? Har själv valt färgen espresso till våra fönster, nästa år blir det altandörren. Skickar med två bilder. Slipade också ner till trärent.
Lycka till!
 
  • Fönsterram målad i färgen espresso med en del trärent synligt, nära en spegel och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat träfönster målat med espressofärgad lasyr, skyddat med blått maskeringstejp vid glasövergången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Det blev olja. Åtminstone tills vidare.
 
  • En brun träytterdörr behandlad med olja, med vertikala glaspaneler och mässingshandtag, mot en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träytterdörr behandlad med olja framför en mörkgrå husvägg och stenlagd entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 192863 och 2 till
  • Laddar…
Tack för att du delade med dig!
Alltid lika tråkigt när det slutar med att ingen vet hur det gick.
 
Den blev precis klar.
 
lopec
Alltså, jag skulle vilja säga...

Toksnyggt! :D
 
  • Gilla
alacs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.