Hej

Funderar på att tilläggsisolera vinden, som idag är en (Kall) råvind -dock väl ventilerad med tiotalet mögelstoppers. Takpapp och fåtal ruttna plank utbytt 01. Idag ligger isoleringen mellan ovanvåning och vind. Som jag ser det finns det två alternativ:

1. Öppna vindsgolvet och lägga till mer isolering ovanpå befintlig.
Fördelar: Enkelt - bara att ta upp golvbrädor och lägga isoleringsmattor ovanpå för att sedan stänga igen. Inget jox med fuktspärr eftersom den redan finns på plats.
Nackdelar: Begränsar möjlighterna att på sikt inreda vinden (som är stor 90 KVM med ståhöjd nästan överallt.

2. Regla upp tak, sätta upp isolering med med fuktspärr och luftspalt.
Fördelar: Öppnar möjligheter till att nyttja vinden på sikt. Inga omedelbara behov av mer utrymme.
NAckdelar: Dyrare, joxigare. Måste kanske ta väck befintlig isolering i golv?

Frågor: Vad hade ni gjort? Något man skall tänka på? Priside om man gör det själv? Vad kan alt. kosta omman låter byggfirma göra det?

Ser med spänning fram emot era kloka svar

/Stefan
Back to top
 
Enklare än alt 1:
Varför inte lägga isoleringsskivor direkt på golvplanken ?
Skulle du senare vilja isolera mot tak kan dessa skivor användas till detta ändamål.

Ingen av alt. 1 ger dig dock möjlighet att använda vinden till vad den är avsedd till, förvaring.

Du säger dock inte vad du har för befintlig isolering, är utrymmet fyllt, hur tjockt är det ? ( eftersom det är ett bjälklag antar jag att mängd isolering är < 200 mm)Tjänar du något på det ? hur ser resten av huset ut ? t.ex. väggar, bottenbjälklag, grund, fönster etc.
Ta en diskussion med energirådgivaren i din kommum. De kan mer än man tror.

Har du t.ex. spån som isolering och inte är nöjd med det, finns det företag som enkelt suger ut detta och återfyller med mineralull.

Lät isolera mitt hus, ca 130 kvm takyta invändigt, med snitt ca. 400 - 450 mm lösull (nybyggt) av företag. Tid för dem var ca 3 h och merkostnaden för mig ca 5000 kr mot att själv bära upp isoleringen och lägga ut den.

Ta en diskussion med någon av dessa företag och hör efter vad de kan göra. ( och till vilken kostnad)
 
Hej

Vilka firmor kan man kontakta för kostnadsförslag? Vilken rubrik i gula sidorna?

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.