Nanny Fine
Grannen ska bygga stooor altan och den kommer att hamna bara två, tre meter från min tomt. Vet att vi för ca 10-15 år sedan lämnade ett godkännande till grannen o dåvarande maken att bygga altan men minns inte att den skulle bli så nära vår tomt den gången. Då hade grannen dessutom lovat att plantera en häck i tomtgränsen som "kompensation" (och åtgärd för att vi var lite rädda att vi skulle få insyn i ett sovrum bl.a.) Med det så godkändes deras bygge - då.

Nu är jag inte säker på att jag har lust att stå fast vid ett så gammalt medgivande utan att fundera en vända till då jag har känslan av att altanen kommer att bli större än de ursprunglige planerna... Det har ju ändå gått några år... Grannen har inte heller pratat med oss om sina planer förrän idag, då maken råkade prata lite med dem då de var ute samtidigt. Deras planer är tydligen ganska långt framskridna. Vad göra?
 
Är altanen i rimlig höjd från marken så krävs inget bygglov. Krävs det inget bygglov så får han bygga i direkt anslutning till din tomt utan ditt godkännande. Tycker du att du då får insyn så plantera en häck, ett träd eller vad som helst för att lösa det problemet.
 
Nanny Fine
Så här säger reglerna i den kommun jag bor. Skärmdump av forumtråd om bygglovsbefriade åtgärder och grannars medgivande.
 
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Så här säger reglerna i den kommun jag bor. [bild]
Bygga vad? En friggebod, Attefall eller utbyggnad kräver godkännande. Men en altan är något helt annat.
 
  • Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Nanny Fine
D Dave13 skrev:
Bygga vad? En friggebod, Attefall eller utbyggnad kräver godkännande. Men en altan är något helt annat.
Altan. Krävs inget bygglov. Krävs ingen anmälan. (Förutsatt att den inte är högre än 1,2 m ovan mark). Kräver dock grannes godkännande om den ligger närmare tomtgräns än 4,5 meter.

Jag har redan koll på allt detta,

Vad jag undrar är om ett godkännande som lämnades för 10-15 år sedan fortfarande gäller, eller om man måste stå för det i all evighet?
 
Var fick du den uppgiften?

En bygglovsfri altan (beror framförallt på höjden), får du bygga var som helst på tomten. En sådan konstruktion kvalar inte in i något regelverk, därmed finns heller inga regler om placering, eller vad grannarna tycker om den.

Men skall du sedan ha tak på den eller plankliknande räcke, då är vi plötsligt inne i regelträsket.
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Ett bygglov är väl bara giltigt i 5 år så har ni godkänt det för 10 år sedan och han ska börja bygga nu verkar han bygga utan lov.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ett bygglov är väl bara giltigt i 5 år så har ni godkänt det för 10 år sedan och han ska börja bygga nu verkar han bygga utan lov.
Men huvudfrågan är vad som gäller ett trädäck vad det kräver för tillstånd.
 
Nanny Fine
H hempularen skrev:
Var fick du den uppgiften?

En bygglovsfri altan (beror framförallt på höjden), får du bygga var som helst på tomten. En sådan konstruktion kvalar inte in i något regelverk, därmed finns heller inga regler om placering, eller vad grannarna tycker om den.

Men skall du sedan ha tak på den eller plankliknande räcke, då är vi plötsligt inne i regelträsket.
Infon finns på min hemkommuns hemsida för bo och byggande...

Skärmbild av hemsida med regler för placering av altaner enligt bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Och den är längre än 3,6 m ut från byggnad?
 
Du måste fråga din kommun vad som gäller. Svaren du får här gäller inte då reglerna kan skilja mellan olika kommuner. Enligt din kommuns hemsida så verkar det ju som att det krävs bygglov.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
Är det en altan de bygger eller ett trädäck? Skillnaden är höjden.
Vi kallar det vi har på baksidan för altan, men egentligen är det bara ett trädäck som delvis har tak.

Längre ner i trädgården grävde vi bort ett litet skogsparti och byggde ett trädäck istället. Grannen "informerades", dvs vi pratade om vad vi höll på med, redan innan det gjordes. När vi sedan började sätta upp reglarna blev det annat ljud, för de hade räknat med att det skulle hamna 4,5 meter från deras tomtgräns, dvs mitt i vår trädgård, påstod att det står i reglerna och att de inte gett något godkännande. Men i och med att det är ett trädäck i markhöjd så gör man om man vill.
 
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Infon finns på min hemkommuns hemsida för bo och byggande...

[bild]
Texten verkar vara baserad på de nya regler om altaner som nyligen trätt i kraft. Där man ökat tillåtna höjden från 1,2 till 1,8m. Det verkar som man samtidigt klämt in en regel om 4,5m från granne, vilket ju gäller andra bygglovsfria byggnadsverk som friggebodar och attefallshus. Det var en nyhet för mig.
 
j.f.s
Nanny Fine Nanny Fine skrev:
Grannen ska bygga stooor altan och den kommer att hamna bara två, tre meter från min tomt. Vet att vi för ca 10-15 år sedan lämnade ett godkännande till grannen o dåvarande maken att bygga altan men minns inte att den skulle bli så nära vår tomt den gången. Då hade grannen dessutom lovat att plantera en häck i tomtgränsen som "kompensation" (och åtgärd för att vi var lite rädda att vi skulle få insyn i ett sovrum bl.a.) Med det så godkändes deras bygge - då.

Nu är jag inte säker på att jag har lust att stå fast vid ett så gammalt medgivande utan att fundera en vända till då jag har känslan av att altanen kommer att bli större än de ursprunglige planerna... Det har ju ändå gått några år... Grannen har inte heller pratat med oss om sina planer förrän idag, då maken råkade prata lite med dem då de var ute samtidigt. Deras planer är tydligen ganska långt framskridna. Vad göra?
Finns det skrivet vad ni kom överens om? Jag inhämtade nyligen ett godkännande från grannen för byggande av ett växthus. Vi skrev papper och i där finns en bild med placering och vad som avses byggas. Vi har varsin kopia på detta papper som är undertecknade av oss båda. Jag kan med andra ord inte bygga något annat som kräver godkännande baserat på det papperet. Så det blir till att fråga efter ett nytt godkännande om jag vill bygga mer.

Nu hjälper väl inte mitt fall dig så värst mycket kanske men om ni kom överens om en sak och något annat eller väsentligt förändrat ska byggas så skulle jag i egenskap av ha gett medgivande påpeka att det som nu ska byggas inte är vad jag godkände.

Edit: hittade denna också: https://lawline.se/answers/fraga-om-avstand-mellan-altan-och-tomtgrans

Ett vanligt trädäck som är byggt på marknivå kräver oftast inte bygglov. Om det inte behövs något bygglov för altanen får den byggas var som helst på tomten och ända fram till tomtgränsen.

Anses altanen vara en nybyggnad eller tillbyggnad kan den kräva bygglov. Något som gör att det kan räknas som en nybyggnad/tillbyggnad är om altanen byggs ovanför marknivå, t.ex. i en sluttning som skapar ett utrymme under altanen. Om altanen är att anse som en tillbyggnad men inte kräver bygglov, och byggs närmre än 4,5 meter från tomtgränsen så krävs medgivande från berörda grannar.


Edit2. Typ femma, sexa på bollen tydligen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.