S Sputnic skrev:
Tyskland vill ha inåtgående dörrar av gammal tradition. Gästen skall välkomnas in och inte mötas av en dörr i ansiktet, har jag fått förklarat för mig. I Sverige vill vi ha utåtgående dörrar vid utrymning. Utåtgående fönster och dörrar tätar också bättre vid regn med hård blåst.
Har du försökt sparka in en dörr som går utåt jämfört med en som går in åt, se bara på alla serier där dom sparkar in dörrar på löpande band och är i undantagsfall inåtgående.
 
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
S Sputnic skrev:
Tyskland vill ha inåtgående dörrar av gammal tradition. Gästen skall välkomnas in och inte mötas av en dörr i ansiktet, har jag fått förklarat för mig. I Sverige vill vi ha utåtgående dörrar vid utrymning. Utåtgående fönster och dörrar tätar också bättre vid regn med hård blåst.
Och sen går det inte att sparka in den för en inbrottstjuv.
 
Magnetlås och tätningslister ställer ofta krav på ventilation och självstängning av dörrar.
S Sputnic skrev:
I Sverige vill vi ha utåtgående dörrar vid utrymning. Utåtgående fönster och dörrar tätar också bättre vid regn med hård blåst.
Du har rätt i det du skriver och jag förtydligar lite.
Utåtgående dörrar är även bättre mot inbrott.
Utåtgående dörrar passar bättre i vårt klimat.
Utrymning föreskriver att dörrar bör öppnas i utrymningsriktningen vilket blir utåt på ytterdörrar.
M mattoys skrev:
Vad finns det för låsklass ect på innedörrar i Sverige?
Vad har du för säkerhetsklass på dörren till wc:en hemma?
Om det är olika brandceller vilket mycket är på hotell så finns krav på dörrar och dess installation men även krav på kvarhållande funktion på låshus som ska klara en rökgasexplosion.
Det är även orsaken till att det brukar finnas krav på brandklassade dörrstängare i dessa miljöer så dörrarna stängs så kvarhållande funktion erhålls och begränsar brandcellen.
Appendix Appendix skrev:
Haha. Ja kära ASSA. Världens enklaste lås att bryta upp. Fanns mängder av filmer på youtube som visade hur barnsligt enkla och dålia ASSAs konstruktioner är

Men bra relationer med journalister gjorde att man kunde tysta ner detta i Sverige.
Journalisterna tystade verkligen inte ner detta utan tvingade ASSA göra rätt för sig samt åtgärda bristerna.
ASSA ville helst sopa allt under mattan men de lyckades de inte göra när allt blåste upp, jag pratade personligen med journalister från uppdrag granskning när detta begav sig hösten 2008 alltså ca 11år sedan.
Jag ville lyfta ytterligare ett problem som fanns med några andra lås i ASSAs sortiment men det blev inget med det i programmet men ASSA åtgärdade även de låsen.
Detta kommer upp lite då och då på forumet men de svagheterna är åtgärdade för över 10 år sedan.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Magnetlås och tätningslister ställer ofta krav på ventilation och självstängning av dörrar.

Du har rätt i det du skriver och jag förtydligar lite.
Utåtgående dörrar är även bättre mot inbrott.
Utåtgående dörrar passar bättre i vårt klimat.
Utrymning föreskriver att dörrar bör öppnas i utrymningsriktningen vilket blir utåt på ytterdörrar.

Om det är olika brandceller vilket mycket är på hotell så finns krav på dörrar och dess installation men även krav på kvarhållande funktion på låshus som ska klara en rökgasexplosion.
Det är även orsaken till att det brukar finnas krav på brandklassade dörrstängare i dessa miljöer så dörrarna stängs så kvarhållande funktion erhålls och begränsar brandcellen.

Journalisterna tystade verkligen inte ner detta utan tvingade ASSA göra rätt för sig samt åtgärda bristerna.
ASSA ville helst sopa allt under mattan men de lyckades de inte göra när allt blåste upp, jag pratade personligen med journalister från uppdrag granskning när detta begav sig hösten 2008 alltså ca 11år sedan.
Jag ville lyfta ytterligare ett problem som fanns med några andra lås i ASSAs sortiment men det blev inget med det i programmet men ASSA åtgärdade även de låsen.
Detta kommer upp lite då och då på forumet men de svagheterna är åtgärdade för över 10 år sedan.
Har du länk? Behöver jag uppgradera mina Assa -lås?
 
Nybyggda och nyrenoverade hotellrum här i landet har ofta väldigt gedigna dörrar de oxå.
En dörr till ett hotellrum bör väl mer jämföras med en ytterdörr än en innerdörr. I alla fall map skydd mot inbrott.
 
Appendix Appendix skrev:
OT: så är det ju pinsamt just hur dåliga svenska innerdörrar är. Det är som om det är "standard" att det ska vara så hög ljudgenomsläppning som möjligt, Lätta ihåliga dörrblad och plastig ytfinnish a la 60-tal.

När man köper bilar kollar man om dörrarna skallrar. men köpa ett hus för flera miljoner så verkar det som om dörrarna SKA vara så dåliga som möjligt då det speglar "Svensk Kvalitet" ;)
Jag bor visserligen i Norge, men i ett helt nytt hus med dörrar från Swedoor, antagligen den billigare varianten. Även om de ser fina ut på några meters håll så känns det som att de är av kartong, och handtag och lås är oerhört lösa och skallrande. De har fått justeras flera gånger på de två år vi bott här. Huset är inte superexklusivt, men kanske i övre medelklass så jag hade förväntat mig mer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har du länk? Behöver jag uppgradera mina Assa -lås?
Det beror på vad du har i dörren idag.
Det finns inga aktiva länkar då detta inträffade 2008.
lilytwig lilytwig skrev:
Nybyggda och nyrenoverade hotellrum här i landet har ofta väldigt gedigna dörrar de oxå.
En dörr till ett hotellrum bör väl mer jämföras med en ytterdörr än en innerdörr. I alla fall map skydd mot inbrott.
Det krävs i regel bra dörrar på hotell som både dämpar ljud och är brandklassade då det finns krav på brandceller och ofta även brandlarm som även stänger brandceller i korridorer.
Många hotell tar även den fysiska säkerheten på stort allvar då de inte vill ha inbrott i hotellrummen.
Även innerdörrar bör vara av bättre kvalitet på hotell då de ofta utsätts för mer påverkan än innerdörrar i en vanlig bostad.
Många hotell har även väldigt snygga dörrar.
 
Många har åsikter om hur dåliga innerdörrar är i Sverige, då undrar jag vilkda dörrar de köpt/fått med sitt hus? Kanske en slät Byggmax-dörr? Jag böt samtliga dörrar i huset förra året och valde då en spegeldörr i klassisk design, tillverkad i massivt trä av GK Door. Till det så köpte jag karmar med infrästa gummilister, vilket s a s är "hela skillnaden", inget slammer när dörrar stängs. Det finns väldigt fina dörrar, men det kostar lite mer.
 
  • Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
T Tilt skrev:
Många har åsikter om hur dåliga innerdörrar är i Sverige, då undrar jag vilkda dörrar de köpt/fått med sitt hus? Kanske en slät Byggmax-dörr? Jag böt samtliga dörrar i huset förra året och valde då en spegeldörr i klassisk design, tillverkad i massivt trä av GK Door. Till det så köpte jag karmar med infrästa gummilister, vilket s a s är "hela skillnaden", inget slammer när dörrar stängs. Det finns väldigt fina dörrar, men det kostar lite mer.
Har funderat på att sätta enkla tätningslister i karmarna för att dämpa just vid stängning. Kanske det är så enkelt. .?
 
1 123abc skrev:
Journalisterna tystade verkligen inte ner detta utan tvingade ASSA göra rätt för sig samt åtgärda bristerna.
ASSA ville helst sopa allt under mattan men de lyckades de inte göra när allt blåste upp, jag pratade personligen med journalister från uppdrag granskning när detta begav sig hösten 2008 alltså ca 11år sedan.
Jag ville lyfta ytterligare ett problem som fanns med några andra lås i ASSAs sortiment men det blev inget med det i programmet men ASSA åtgärdade även de låsen.
Detta kommer upp lite då och då på forumet men de svagheterna är åtgärdade för över 10 år sedan.
Tack för rättelsen :D
Jag minns bara att det var så löjligt enkelt att forcera ASSA-lås vi testade youtubefilmerna på det jobb jag var på då och det fungerade ju på i princip alla dörrar med ASSA lås vi hade. Vet dock inte om man åtgärdade det i efterhand
 
1 123abc skrev:
Många hotell tar även den fysiska säkerheten på stort allvar då de inte vill ha inbrott i hotellrummen.
Även innerdörrar bör vara av bättre kvalitet på hotell då de ofta utsätts för mer påverkan än innerdörrar i en vanlig bostad.
Många hotell har även väldigt snygga dörrar.
Detta kan jag verkligen skriva under på. Det är bara i gamla hotell där man inte gjort "uppfräschningen" av rummen som man stöter på dåliga dörrar.
Finns inget som hotell vill undvika så mycket som "Jag kunde inte sova på hela natten för allt hördes genom dörren" eller "Jag fick inbrott på mitt rum" på recensionssajterna.
Därmed är de flesta dörrar både gedigna, snygga och säkra.
Genom att de är tunga finns tyvärr det många som lyckas smälla i dörrarna så att man väcker halva hotellet ändå. Mjukstängning som även säkerställer att dörren går i lås verkar inte vara helt vanligt
 
Appendix Appendix skrev:
Mjukstängning som även säkerställer att dörren går i lås verkar inte vara helt vanligt
Det vanligaste felet är att de som monterat dörrstängare oftast inte kan sin sak, jag ser ofta felmonterade dörrstängare men även felinställda dörrstängare.
En dörrstängare kan vara feljusterad för att det saknas kunskap om hur en dörrstängare ska justeras men ibland beror det på dålig ventilation med övertryck vilket gör att dörrstängarna skruvas upp för att stänga ordentligt och när sedan ett fönster öppnas så slår dom enormt detta är även vanligt i många trapphus.
De problemen kan lösas men vilja eller ekonomi verkar saknas lite väl ofta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Isch, svenska innerdörrar — blääääh!! :sick::thumbdown::poop: Lövtunna hoprafsningar av träspån och wellpapp. Helt otroligt låg kvalitet på det som brukar finnas på våra vanligaste byggvaruhus.

Visst finns det bra innerdörrar, men då kostar de alldeles hutlösa priser, förmodligen för att folk har vant sig vid eländet och tror att det så ska vara, så att det inte går att få upp några volymer på kvalitetsdörrarna.

Helt otroligt att vi kan lägga ner miljoner på hus men ändå nöja oss med ärkeskräp mellan rummen som knappt gör mer nytta än ett ark rispapper på två gångjärn.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Utrymning föreskriver att dörrar bör öppnas i utrymningsriktningen vilket blir utåt på ytterdörrar.
Alla hotellrumsdörrar öppnar inåt vilket då skulle vara mot föreskriften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.