S Stefan1972 skrev:
Fast det ska ju poängteras att en normalhändig person med tummen på rätt ställe säkerligen kan plocka isär kistan och konstatera vad som är slitet och åtgärda. Om man nu inte vill lägga ner en massa pengar alltså om hyresvärden vägrar att betala.
Nu menar jag inte att ts själv ska klara av det men ingen låskista är ju nån raketforskning direkt. Det kanske bara handlar om att fila nå spärrkanter raka igen så är funktionen återställd.
Jovisst. Men står man här i småland en sen kväll en helg och inte får tag i en låssmed och hyresvärden finns i skåne har man kanske inte så mycket val. Absolut kanske något litet bara kan fixas till. Men är det lönt i ett låst från 50-talet?
 
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Jovisst. Men står man här i småland en sen kväll en helg och inte får tag i en låssmed och hyresvärden finns i skåne har man kanske inte så mycket val. Absolut kanske något litet bara kan fixas till. Men är det lönt i ett låst från 50-talet?
Det är alltid en balansgång som sagt.........hade jag bott närmare hade jag ledigt hjälpt dig för en fika. Att det är från 50talet betyder ju bara att det är ganska normalt att nåt är slitet men det måste ju inte vara ohjälpligt för det. Även en låssmed borde kunna övertalas att öppna och se vad som är tokigt även om de såklart vill byta allt till nytt. Det tjänar de ju mest på.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast det ska ju poängteras att en normalhändig person med tummen på rätt ställe säkerligen kan plocka isär kistan och konstatera vad som är slitet och åtgärda. Om man nu inte vill lägga ner en massa pengar alltså om hyresvärden vägrar att betala.
Nu menar jag inte att ts själv ska klara av det men ingen låskista är ju nån raketforskning direkt. Det kanske bara handlar om att fila nå spärrkanter raka igen så är funktionen återställd.
Dessa fel beror oftast på slitage av detaljer som inte tillverkats på många årtionden.
Att byta låshuset är det enda som kan garantera funktion och då brukar man byta till ett låshus med medveten låsning som 565 istället för 560.
Personligen ser jag ingen vits med ASSA 560 i en lägenhetsdörr utan det är en kvarleva från 50-talets moderna hem.
Jag kan inte minnas när jag sist monterade 560 i en lägenhetsdörr utan de sitter snarare i källardörrar, entrédörrar till trapphus, soprum och liknande utrymmen där självlåsande låshus fyller en funktion.
Däremot är det vanligt att byta ut 560 mot 565 i lägenhetsdörrar.
 
  • Gilla
EmmaSmåland
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dessa fel beror oftast på slitage av detaljer som inte tillverkats på många årtionden.
Att byta låshuset är det enda som kan garantera funktion och då brukar man byta till ett låshus med medveten låsning som 565 istället för 560.
Personligen ser jag ingen vits med ASSA 560 i en lägenhetsdörr utan det är en kvarleva från 50-talets moderna hem.
Jag kan inte minnas när jag sist monterade 560 i en lägenhetsdörr utan de sitter snarare i källardörrar, entrédörrar till trapphus, soprum och liknande utrymmen där självlåsande låshus fyller en funktion.
Däremot är det vanligt att byta ut 560 mot 565 i lägenhetsdörrar.
jo såklart men det blir ju en balansgång som sagt. Om hyresvärden vägrar att byta lås och den boende vill ha det fungerande så är det som sagt troligen inte så märkvärdigt att göra en handpåläggning och förbättra situationen. Den som inte har tummen mitt i handen ser säkert vad som är slitet och varför det släpper. Kan ju vara en sliten spärrkant som kan filas till eller vad som helst. Men har man ingen händig person i närheten blir det såklart svårare........
 
Liten uppdatering.
Låssmeden har inte hunnit komma och byta låset ännu.
Hyresvärden kräver fortfarande betalt av mig. Argumentet är att jag skulle tagit med mig nyckeln ut. Även om låset är gammalt och kasst gick det ju att öppna med nyckel när han kom hit.

Blir irriterad eftersom jag visste att dörren va olåst när jag gick utanför dörren. Skulle bara springa ner och öppna porten till min son. Jag frågade om han själv hade tänkt på att ta med sig nycklar i det fallet. Han vart sur o vi kommer inte längre.
Jag får betala. Är inte medlem i hyresgästföreningen. Blir ändå så arg och ledsen. Har sååååå ont om pengar och har renoverat hela lägenheten åt dom. De betalade så klart för det mesta materialet men jag har rivit ner alla tapeter. Lagat stora sprickor i betongväggarba. Bredspacklat suuuupernoga. Tapetserat utan att det blev så mycket som en skavank någonstans. Bytt alla golvsocklar. Målar om badrummet osv osv.
De har sparat duktigt mycket pengar på att jag gjort allt detta gratis. Sniket när jag nu blivit så sjuk att jag inte kan jobba, är ensamstående mamma med barnet här på heltid.
 
Har du lyckats framkalla felet själv, genom att stänga dörren ”i uppställt läge” och den låser sig själv?
Då är det väl ganska självklart för fastighetsägaren att det är fel på låset och att du inte är ansvarig för utelåsningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Har du lyckats framkalla felet själv, genom att stänga dörren ”i uppställt läge” och den låser sig själv?
Då är det väl ganska självklart för fastighetsägaren att det är fel på låset och att du inte är ansvarig för utelåsningen.
Ja låset va i uppställt läge. Jag är nämligen alltid rädd för att låsa mig ute så dörren är alltid olåst när vi är hemma.
Låssmeden säger att låset behöver bytas. Så ja det är ju bekräftat att låset är kasst.
Ändå anser hyresvärden att jag får skylla mig själv då jag gick utanför dörren utan nyckel.
Hade jag haft nyckel hade jag kommit in igen även om låset är kasst.

Jag hade sluppit betala om låset helt hade kärvat ihop och jag inte ens kunde öppna med nyckel.
 
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Ja låset va i uppställt läge. Jag är nämligen alltid rädd för att låsa mig ute så dörren är alltid olåst när vi är hemma.
Låssmeden säger att låset behöver bytas. Så ja det är ju bekräftat att låset är kasst.
Ändå anser hyresvärden att jag får skylla mig själv då jag gick utanför dörren utan nyckel.
Hade jag haft nyckel hade jag kommit in igen även om låset är kasst.

Jag hade sluppit betala om låset helt hade kärvat ihop och jag inte ens kunde öppna med nyckel.
Men det är ju inte svar på min fråga, jag menar tx. om du öppnar och stänger 10-15ggr kommer dörren då låsa sig av sig själv?
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
Håller med @Härryda2015. Testa att slå igen dörren några gånger och se om den låser sig själv. Ha gärna ett vittne med som kan styrka vad som hände. Går den i baklås så bestrider du kostnaden då det är värdens trasiga egendom som gjort att du inte kommit in. Det får han helt enkelt tugga i sig.

Ovanstående bygger förstås på att du inte visste att låset trilskas. Hade du gjort det håller jag med värden om att det är en rimlig försiktighetsåtgärd att ha med nyckeln eller ha en extra hos en granne eller kompis.

För det är ju inte svårt att förstå värden heller, om det är en liten privatvärd som inte själv bor i huset och förväntas ställa upp så fort hyresgästerna slarvar. Men som sagt, i det här fallet låter det som om det borde vara hans problem, inte ditt.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Fast oavsett om man har rätt, det finns hyresvärdar och sen finns det hyresvärdar. De senare går inte att resonera med alls och de tycker 5kr är en betungande utgift. Vill man strida med sådana så blir det den tuffa vägen och de vet de ju om så de skiter i sånt här. Tyvärr.......
 
Hyresvärdens påstående om att du bör ha nyckeln med dig för att vara säker på att komma in är ett påstående som stämmer framförallt om det hänt tidigare.
Hyresvärden behöver inte ta den kostnaden men ni borde åtminstone kunna komma överens om att han tar den första gången av de 3 som inträffat, det är värt fråga om ni kan mötas så eller om du kan förhandla fram att ni tar hälften var som en kompromiss.
Det är lättare att förhandla så än att inte vilja betala alls.
Att låssmeden rekommenderar utbyte av det väldigt gamla låshuset är normalt med tanke på låshusets ålder, jag hoppas att ni kom överens om att byta från nuvarande 560 till ett ASSA 565 som inte är ett fallås (självlåsande) utan kräver manuell låsning (medveten handling).
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Men det är ju inte svar på min fråga, jag menar tx. om du öppnar och stänger 10-15ggr kommer dörren då låsa sig av sig själv?
Felet borde kunna återskapas genom testande men ändrar egentligen inget med tanke på hyresvärdens ställningstagande om att hyresgästen bör ha nyckeln med sig när hyresgästen lämnar lägenheten.
Ibland sker den oönskade "självlåsningen" så sällan så att det är svårt att återskapa felet så testandet inte ger något resultat.
 
Jo jag skrev ju att samma sak hänt tre gånger. Första gången hade jag inte nyckeln med mig eftersom jag bara skulle springa en trappa ner och öppna porten. De andra två gångerna hade jag nyckel med mig.

Hade jag gått hemifrån hade jag inte haft några invändningar alls. Men när man har dörren i upplåst läge och inte ens ska lämna trappuppgången tycker jag det är sniket att ta så mycket betalt. Särskilt när det visade sig vara fel på låset.

Men jag kommer betala. Orkar inte bråka för att diskutera går inte.
 
Händer det bara de gånger som du går ut genom dörren? I så fall kan man ju tycka det är lite märkligt.
 
En fråga är om det är stort mellanrum mellan dörr och karm. Så att den mittersta låskolven inte trycks in eller att dess låskolv är trasig. Då det är ett äldre lås. I sådana fall kan dörren öppnas med en kniv, skruvmejsel etc. Detta löser man med ett bleck som skyddar kolvarna som billigaste åtgärden. Har du detta felet kan du även framföra att låset sitter fel eller är trasigt på detta sätt.

123abc kan ju bekräfta om det är ett sådant lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.