optimum optimum skrev:
Jag har en granne som huset var målat med täcklasyr.
Efter 20 år var det dags för målning.
Dock bytte de panel på gaveln som ligger mot söder men sidor och gavel mot norr är samma panel som inte målades om på 20 år. Kanonbra färg målad av amatörer.

Då borde täcklasyren vara bättre än linoljefärgen som var 19 år i exemplet ovan.

Vad jag vill ha sagt att det går inte göra generella jämförelser. Beror på husets läge och kvalitet på virke, målningsarbete och färgval.
Håller med, ville bara säga att en linoljefärg kunde klara samma intervall som den moderna färgen i Mathias exempel. Det finns många som tror de håller bara några år. Olika hus och olika miljö gör att färg kan väljas utefter detta. Men för gamla hus utan luftspalt som en gång målats med linoljefärg så tror iallafall jag på att det bästa är att fortsätta med detta, speciellt om fasaden klarat 100 år utan röta. Varför laborera med något som KAN vara bättre när linoljefärg håller träet i skick både ditt och dina barns livstid ut? Och dessutom klarar ungefär samma ommålning intervall som en modern färg...
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Just det, måla med det som verkar fungera.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
optimum
Håller med. Är det målat från början med linoljefärg bör man fortsätta så.
Målat med akrylat så fortsätter man med det
Målat med rödfärg (typ falu) så fortsätter man med det.

Och man läser vad tillverkaren sätter upp som rekommendationer (krav) så går det bättre.
Och man målar inte i strålande solsken för då får man problem.

TS fasad verkar vara fel färg, troligen akrylat. Vissa som tror det är frälsningen men funkar bra under rätt förutsättningar och luftad panel.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har en granne som huset var målat med täcklasyr.
Efter 20 år var det dags för målning.
Dock bytte de panel på gaveln som ligger mot söder men sidor och gavel mot norr är samma panel som inte målades om på 20 år. Kanonbra färg målad av amatörer.

Då borde täcklasyren vara bättre än linoljefärgen som var 19 år i exemplet ovan.

Vad jag vill ha sagt att det går inte göra generella jämförelser. Beror på husets läge och kvalitet på virke, målningsarbete och färgval.
Vad jag förstod på min släktings hus är panelen ca 150 år gammal och aldrig bytt så då vinner linoljefärgen... ;). Fast igen, på ett modernt hus med sågat virke och luftspalt är linoljefärg troligen inte rätt val... Faluröd är nog billigast, lätt måla om men tätare intervall. Bra om man kan måla om utan eller med enkel ställning och eget arbete.

Icke att förakta är kostnad att skrapa färg, vilket efter långa intervaller nog är större jobb på akrylat...
 
J JohanLun skrev:
Vad jag förstod på min släktings hus är panelen ca 150 år gammal och aldrig bytt så då vinner linoljefärgen... ;). Fast igen, på ett modernt hus med sågat virke och luftspalt är linoljefärg troligen inte rätt val... Faluröd är nog billigast, lätt måla om men tätare intervall. Bra om man kan måla om utan eller med enkel ställning och eget arbete.

Icke att förakta är kostnad att skrapa färg, vilket efter långa intervaller nog är större jobb på akrylat...
Fördelen med akrylat är att den sällan behöver skrapas. Desto värre är det att fasaden behöver bytas när rötskadorna kommer...och det gör de. intervallen brukar vara 20 år. Ett hus som kontinuerligt underhållts med linoljefärg eller slamfärg råkar sällan ut för rötskador. I det fall de uppkommer beror det på att man ändrat på byggnadsdetaljer eller förbisett vattenavrinning,plåtarbeten m.m Mitt eget hus har slamfärgspanel från 1878,fönster samma år och vindskivor,knutbrädor m.m målat med linoljefärg.Aldrig bytt eller ens påverkat av fukt/röta. en granne på gatan hade samma panel fast huset byggt 1910. Slamfärg som byttes till akrylat på 80-talet,Alcros Rödfärg special. Fasaden drabbades av svåra rötskador efter ett fåtal år. Fasadbrädorna byttes ut och färgaffären rekommenderade demidekk. ägarbyte 2014 och 2018-19 har fasadbrädorna på nytt bytts då nya rötskador uppkommit. nu målas med Falu rödfärg . En fasad skall hålla längre än 20 år. Då menar jag inte färgen utan virket.Skadorna uppkommer då färgvalet är fel. akrylat/akryl hör inte hemma på trä. Nu har dessutom flera fabrikat släppt kravet på alkydoljegrundning. Även på fönster målas nu enbart vattenbaserade plastprodukter. Man är tydligen i maskopi med plastfönstertillverkarna... konstigt nog håller de flesta K-märkta hus då det där är krav på att traditionella material skall användas. Vad händer om man skulle gå över till moderna färger? Har vi efter 20 år några gamla hus kvar?
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
optimum
J JohanLun skrev:
Vad jag förstod på min släktings hus är panelen ca 150 år gammal och aldrig bytt så då vinner linoljefärgen... ;). Fast igen, på ett modernt hus med sågat virke och luftspalt är linoljefärg troligen inte rätt val... Faluröd är nog billigast, lätt måla om men tätare intervall. Bra om man kan måla om utan eller med enkel ställning och eget arbete.

Icke att förakta är kostnad att skrapa färg, vilket efter långa intervaller nog är större jobb på akrylat...
Jag som har fasaden målad med akrylat är noga med att måla FÖRE den fallerar för då blir ett elände att skrapa gummiliknande färg. Målar därför om före färgen ger upp och då endast ett lager.
Funkar kanonbra.

Men en sak som inte beror på färgen är kvalitet på trät
Jag har spjälor på balkongen som är till större delen målad runt om med Alcro grundfärg samt Alcro akrylat. Där har jag bytt ut 2/3 nu där de hade börjat ruttna. Inte på en gång utan under åren utbytta. Kvar är 1/3 som är friska trots fel färgval.
Kan tyckas skumt men de är friska i trät trots att nu efter 30 år har 2/3 ersatts av nya. Vad som avgör här är troligtvis kvalitet på de kvarvarande spjälorna.
Något som vi såg på fönster under tidigare 70 talet där snabbväxande trä användes som material. Helt vansinnigt då det var avsett till massaved och inte fönster.

Därför är inte bara färgvalet viktigt utan även kvalitet på det trä man använder.

Min far berättade om hur de gjorde när de lade spåntak och hur de vände trädelarna åt rätt håll för att fukten inte skulle gå in i trät. En i stort sett bortglömd teknik och man ser idag idiotiska lösningar med träpanel liggandes.
 
Målarfärg av alla de slag är bara dekoration och egentligen bara bra på att skapa sig arbete.
Bäst är välja bra kvalitet på virket och att inte måla alls eller eventuellt en slamfärg. Färgsättning av husen var en statussymbol som kom på modet på 1800-talet och nu mer en milliardindustri där vi villigt går på alla nymodigheter. Jag har en carport som jag byggde för 10 år sedan, inte en gnutta färg har jag strukit på den, trotts väder och vind och panel som nästan tar i marken finns inga rötskador eller mögelpåväxt. Har blivit snyggt grånad med åren.
https://byggnadsvard.se/maste-man-mala/
 
  • Gilla
malarmaster och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.