Vi bor i ett hus från 40-talet som har en låg källare och sedan 1,5 plan. Tilläggsisolerat för 15 år sedan ungefär. En braskamin också. 125 kvm. Inga jätte-uppvärmningskostnader.

Men nu skall vi bygga ut med 60-70 kvm ytterligare. Riva upp alla golv på entréplan. Vi är väldigt sugna på att lägga in golvvärme och fixa en bättre värmekälla än våra elradiatorer.

Planen är också att bygga ett dubbelgarage med lägenhet ovanför som också behöver värme.

Vad tror ni är bästa alternativet? Bergvärme? Något annat? Fördelar/nackdelar?

Tacksam för tips och råd. :)
 
Bergvärme är absolut en vettig energikälla, dock den dyrare av de. Nr 2 på listan torde vara luft/vatten som även det hade fungerat bra till ert hus :) men jag hade nog kört på bergvärme faktiskt!

Gällande garage/lägenhet så hade jag satsat på luft luft där, att dimensionera en panna för en yta för 300ish kvm minst blir ingen liten anläggning! Bättre att köra luft/luft och ha en egen varmvattenberedare för lägenheten. Varmvatten dit hade annars tagit rejält med tid att då fram.
 
Trådstartaren har alltså idag diektverkande el, dvs elradiatorer i hela huset. Alltså inga vattenburna radiatorer. Eller föregående talare menar att de ska ha vattenburen golvvärme?
 
Ja eftersom hon sa att de är väldigt sugna på att lägga in golvvärme, så lägger man ju in vattenburen isåfall. Jag utgick alltså från det :)

Gör man inte detta så är allt uteslutet förutom luft/luft, direktverkande el eller solceller(y)
 
gammal tråd men skriver i allafall.

finnes i dag luftburen bergvärme med spirorörs anslutning. drar 1 kw & ger ca 5 kw . stor som en större kylbag . dessutom går det köra kyla med den. drar då endast 800 w.
maskin har inget vatten så växlar direkt från het gas till varm luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.