Hej!
Jag och min sambo har hittat ett hus som vi vill ha om inte priset blir för högt.
Det är ett 100kvm + 100kvm källare + 30kvm garage.
Har hyfsad koll på vad allt kostar men skulle ändå vilja ha lite input.

De skriver bland annat ”Vanligt från detta byggåret är att man reglade väggar i allrum/gillestuga och monterade en flytande eller reglad golvkonstruktion. Denna konstruktion är inte att föredra. Förslag att frilägga ytorna och rengöra, därefter montera en mer fuktsäker konstruktion. Övriga delar av källaren upplevs bra med målade betongväggar.”

Vad menas med denna konstruktion och hur gör man en ny fuktsäker konstruktion?

Jag kommer göra allt utom vvs/el/tätskikt&plattsättning själv.

Takbyte 35 000

Dränering 30 000

Badrum 100 000 1st
(Badrum på källarplan kommer nog bara att ha en toa och handfat och inte göras närmaste året ändå)

Kök Ikea 100 000 (eventuellt försöka hitta ett utställningskök för att få ner priset, vitvaror kommer vara rostfria, inga värstingvarianter)

Nya verktyg (även trädgårdsverktyg, skottkärra, stege osv) 20 000

Fixa golv källare, 10 000?

Nya golv ovanplan 30-40 000

Färg,tapet lister 15 000

Garage 10 000

Div eljobb 20 000

Låter det rimligt?

Fönster och dörrar kan jag få tag på väldigt billigt genom jobbet om jag inte behöver pronto.
Annars tänker jag att man skrapar rent dom och målar.

Hojta gärna till om jag har missat nåt.

Besiktningsprotokoll.
https://www.svenskfast.se/resurs/do...5otgyohw5ng../herr_niels_väg_11__halmstad.pdf
 
  • Skärmdump av fastighetsannons med detaljer om en villa, inklusive storlek, pris och byggår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av besiktningsprotokoll på webbsida med information om husets byggnadsdetaljer, värdering och rekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en fastighetsannons med text om byggårskonstruktioner och renoveringshistorik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju på i vilket skick saker är och vilken standard du tänkt dig ha... Vår villa från 1977 som behövde en rejäl upprustning, tak, mögel i golv, nya fönster hade vi räknat budget på 1,2 miljoner och då gör jag ca. 80% av jobbet själv (även kök och badrum samt VVS) så endast el jag lagt ut och tak- och fönsterbyte. Senast jag räknade var vi en bra bit över 2 miljoner... just saying... :surprised:
 
anders07 anders07 skrev:
Det beror ju på i vilket skick saker är och vilken standard du tänkt dig ha... Vår villa från 1977 som behövde en rejäl upprustning, tak, mögel i golv, nya fönster hade vi räknat budget på 1,2 miljoner och då gör jag ca. 80% av jobbet själv (även kök och badrum samt VVS) så endast el jag lagt ut och tak- och fönsterbyte. Senast jag räknade var vi en bra bit över 2 miljoner... just saying... :surprised:
Standard är väl billigt men ändå bra/fint.
Tex släta lister ist för allmoge.

Skicket på huset är helt okej men gammalt.
 
Känns som kalkylen är i underkant, sen kan man ju snåla in men vem vill det när man ändå fixar nåt? Alla småsaker har dessutom en väldig förmåga att dra iväg, många bäckar små som man säger.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Tycker också posterna låter snålt tilltagna. Eventuellt verktygsposten och kök känns rimlig om det är enkelt kök. Sen tillkommer definitivt fler poster som kostar när man börjar riva så en rejäl buffert inför renovering är i mitt tycke ett måste, annars hade jag legat sömnlös många nätter.
 
Jag har precis renoverat ett gårdshus på ca 85m2 (1,5 plan). Bytt tak och isolerat 100mm, all el och VVS nytt. Nytt badrum samt en toalett som även är tvättstuga. Nytt kök (Ikea, modell litet, kostade 20k på blocket med vitvaror, endast uppsatt och sedan nedplockat) samt nya ytskikt (golv och väggar samt målat tak) i alla rum. Bytte trossbotten, golvspån och isolerade golvet också då jag lika höll på samt plastade och isolerade krypgrunden lite. Kvar att göra är att byta fönster.
Total kostnad hittills är iaf under 400k. Har gjort allt själv förutom en del plåtslageri som en plåtslagarkompis bidragit med samt våtrumsmattan i bad & toalett/tvättstuga.

Det enda jag tycker du tagit i underkant på är:

- Dränering. Lägg på 10k (beror såklart på vilken lösning du väljer, platon kanske du klarar för den pengen?) för isodrän

- Tak, lägg på lite till. Skorstenshuv, takfot, vindskivor, hängrännor m.m. drar iväg, särskilt om du inte känner en plåtslagare som kan bocka lite plåt åt dig för materialkostnad. Bara hängrännor blir lätt 5-10k.
 
Tilläggas är kanske att jag jobbar på en bygghandel så jag får bra priser på materialet.
Även felbeställda dörrar/fönster osv kan jag få för små summor.

Känner både murare och plåtslagare här i stan och far min har byggt hus helt själv så han har koll på det mesta.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
vi renoverade badrummet i lägenheten och de gick på ca 60k totalt, de är dock rätt litet. Men de är för allt.

Plattsättaren ink kakel och tätskikt 24k
Vvs 20k
El behövdes ej.
Gips&plywood 2k
Möbler mm. Ca 15k
Och då leta vi inte billigt utan tog första bästa kakel och möbler.
 
Golven i källaren kan oxå springa iväg.
Vad hade du tänkt göra för 10000kr?
Ligger där flytande golv eller golv med nergjutna reglar i sandbädd som oxå är vanligt så kostar det att ersätta.
Dom gjorde ju så för att golvet skulle kännas varmare men inte optimalt med organiska material i källaren
 
A Argastesnickaren skrev:
Golven i källaren kan oxå springa iväg.
Vad hade du tänkt göra för 10000kr?
Ligger där flytande golv eller golv med nergjutna reglar i sandbädd som oxå är vanligt så kostar det att ersätta.
Dom gjorde ju så för att golvet skulle kännas varmare men inte optimalt med organiska material i källaren
Som jag fattar det enligt bilden från besiktningsprotokollet så är de lagt reglar rakt på betongen med cellplast mellan. Så det behövs antagligen rivas ut och ersättas med Platon gissar jag? Dålig kolla på vad de kostar, därav att jag frågade :)
Men antar att det är Platon på betongen, cellplast sen golvspån och slutligen golv på det.
 
Sen beror det ju på vad du skall ha i källaren och hur många kvadrat det gäller.
Är det bara förråd och liknande så hade jag kört klinker direkt på betongen.
Det andas i fogarna och håller huset ut och bygger lite på höjden.
 
A Argastesnickaren skrev:
Sen beror det ju på vad du skall ha i källaren och hur många kvadrat det gäller.
Är det bara förråd och liknande så hade jag kört klinker direkt på betongen.
Det andas i fogarna och håller huset ut och bygger lite på höjden.
Som jag fattat det så är de bara i det möblerade rummet som det ligger sånt golv. Inte i förrådsdelen där är bara betong.
Ja klinker låter lovande, dock vill man ju ha golvvärme då, och då behövs det ju isolering och gjutas in elslingor då det bara är en luftvärmepump som uppvärmning.
 
P_Larsson
W Willewonka skrev:
Hej!
Jag och min sambo har hittat ett hus som vi vill ha om inte priset blir för högt.
Det är ett 100kvm + 100kvm källare + 30kvm garage.
Har hyfsad koll på vad allt kostar men skulle ändå vilja ha lite input.

De skriver bland annat ”Vanligt från detta byggåret är att man reglade väggar i allrum/gillestuga och monterade en flytande eller reglad golvkonstruktion. Denna konstruktion är inte att föredra. Förslag att frilägga ytorna och rengöra, därefter montera en mer fuktsäker konstruktion. Övriga delar av källaren upplevs bra med målade betongväggar.”

Vad menas med denna konstruktion och hur gör man en ny fuktsäker konstruktion?

Jag kommer göra allt utom vvs/el/tätskikt&plattsättning själv.

Takbyte 35 000

Dränering 30 000

Badrum 100 000 1st
(Badrum på källarplan kommer nog bara att ha en toa och handfat och inte göras närmaste året ändå)

Kök Ikea 100 000 (eventuellt försöka hitta ett utställningskök för att få ner priset, vitvaror kommer vara rostfria, inga värstingvarianter)

Nya verktyg (även trädgårdsverktyg, skottkärra, stege osv) 20 000

Fixa golv källare, 10 000?

Nya golv ovanplan 30-40 000

Färg,tapet lister 15 000

Garage 10 000

Div eljobb 20 000

Låter det rimligt?

Fönster och dörrar kan jag få tag på väldigt billigt genom jobbet om jag inte behöver pronto.
Annars tänker jag att man skrapar rent dom och målar.

Hojta gärna till om jag har missat nåt.

Besiktningsprotokoll.
[länk]
W Willewonka skrev:
Hej!
Jag och min sambo har hittat ett hus som vi vill ha om inte priset blir för högt.
Det är ett 100kvm + 100kvm källare + 30kvm garage.
Har hyfsad koll på vad allt kostar men skulle ändå vilja ha lite input.

De skriver bland annat ”Vanligt från detta byggåret är att man reglade väggar i allrum/gillestuga och monterade en flytande eller reglad golvkonstruktion. Denna konstruktion är inte att föredra. Förslag att frilägga ytorna och rengöra, därefter montera en mer fuktsäker konstruktion. Övriga delar av källaren upplevs bra med målade betongväggar.”

Vad menas med denna konstruktion och hur gör man en ny fuktsäker konstruktion?

Jag kommer göra allt utom vvs/el/tätskikt&plattsättning själv.

Takbyte 35 000

Dränering 30 000

Badrum 100 000 1st
(Badrum på källarplan kommer nog bara att ha en toa och handfat och inte göras närmaste året ändå)

Kök Ikea 100 000 (eventuellt försöka hitta ett utställningskök för att få ner priset, vitvaror kommer vara rostfria, inga värstingvarianter)

Nya verktyg (även trädgårdsverktyg, skottkärra, stege osv) 20 000

Fixa golv källare, 10 000?

Nya golv ovanplan 30-40 000

Färg,tapet lister 15 000

Garage 10 000

Div eljobb 20 000

Låter det rimligt?

Fönster och dörrar kan jag få tag på väldigt billigt genom jobbet om jag inte behöver pronto.
Annars tänker jag att man skrapar rent dom och målar.

Hojta gärna till om jag har missat nåt.

Besiktningsprotokoll.
[länk]
Köpte själv hus i maj och har inflyttning om 2 veckor.
Började läsa ditt inlägg:
- 99+99 kvadrat - det är ju samma storlek som vårt hus.
- 4 rum, samma,
- Byggår 71 - samma
- Kalksandsten, jodå
- Ej använd murstock och ett väl omhändertaget hus.
- Tak blev målat 2014 - jo men det är också samma.

Vad spännande. Vi skall ju också renovera vårt hus - här finns en del likheter.

Tittar närmare.
Jo det är samma husmodell som vi köpt som det ni tittar på.
Vart ligger detta då? *Kollar din länk till protokoll*
Snöstorp.... Ja okej. Vårt ligger i Åled...

Vårt utpris låg på 1,985,000 kr och ditt som ligger på bättre läge (i alla fall enligt marknaden) ligger lite högre.
Vårt slutpris blev 2,600,000kr. Snöstorp brukar ha en tendens till att dra iväg men jag hoppas du får ett bra pris!

Så vi har ett identiskt hus med (i princip) samma förutsättningar med att det är ett mycket väl omhändertaget hus men att det behöver moderniseras och de ligger i samma stad.

Jag och sambon flyttar som sagt in om 2 veckor. Vi behöver göra i princip samma saker som du:
- Tak
- Kök
- Toalett
- Golv källare
- Garage
- Eljobb
- Ytskikt
- Elrenovering
- Dränering (har goda fuktvärden i källare och ingen indikation (vad jag vet) på fukt - kommer därför inte dränera just nu).
- Nya verktyg (har precis köpt)

Däremot jobbar jag inte i någon bygghandel och har inte samma förutsättningar med att köpa material billigt.

Min budget för samma arbete ser däremot lite annorlunda ut än din. Jag har för avsikt att göra så mycket jag kan själv. El och badrum kommer jag lämna bort. Toaletten på nedanvåningen kommer jag kanske göra själv - men först om några år (så mycket annat fört). Har aldrig riktigt renoverat förut men det finns några i min sambos släkt som arbetar som snickare och besiktningsmän. Hoppas kunna få lite tips och trix på vägen.

Här kommer min uppskattning på priser

Takbyte, 125,000 kr
(hade inte tänkt göra detta själv då många sagt att vissa saker är bättre att bara lämna bort och gå till jobbet istället - men kan jag spara kring 90-tusen på att göra det själv så kan det vara värt en jobbig vecka eller två..... Mitt tak ser identiskt ut som ditt)

Solpaneler 125,000 kr (inte heller dessa hade jag för avsikt att installera själv

Elrenovering: 60,000 kr

Badrum entréplan: 150,000 kr
Vi har inget badkar utan det är en dusch där idag. Jag önskar ta bort vårt element och lägga golvvärme (men är beredd att stryka det av kostnadsskäl). Annars ut med mattan och in med kakel, klinkers och nya sanitetsvaror. Bidén försvinner också.
(Även stammarna i badrummet önskar jag byta samt stammarna till köket då dessa går i samma vägg)
Lite mer osäker på resten av stammarna i huset utan önskar ta dessa mer pö om pö (av kostnadsskäl),

Kök: 200,000 kr
(IKEA eller ej så har jag svårt att tro att jag kan få själva köket för under 125k. Därefter önskar jag riva kökets två väggar och öppna upp mot vardagsrummet. Då skall el ändras, ventilation dras om, nya lampor, nytt tak, nytt golv, kök med stommar vitvaror, köksö). Köket vill jag installera själv samt riva väggar, lägga golv och fixa taket. Förhoppningsvis kan vasken och diskmaskinen ha samma anslutningsplåts - men än så länge känns det som att det kommer att bli dyrt!
Har inget emot ett kök från IKEA så länge som lådorna håller och köket ger mig en bra känsla. Ett utställningskök fungerar också (även om det behöver kompletteras). Vi får se vad det blir - har ju inte flyttat in ännu...

Tvättstuga - 50,000 (minst blir min gissning, det är golv, väggar, nya vitvaror, installation och allt skall ut då det är original -71)

Garage, färg, tapet, golv i källaren har jag inte räknat på utan blir mer flytande.

-----

Om ni tycker om huset hoppas jag verkligen ni får det.
Därefter följer jag dig mer än gärna! Jag verkligen gillar din budget - men kan inte se hur det inte kommer att kosta mer.
Med det sagt så är detta vår första äganderätt och har aldrig renoverat i någon större omsträckning tidigare. Du kan mycket väl ha bra mycket bättre koll än mig (och det har du med tanke på ditt yrke).

Och får du ditt tak för 35,000kr så kommer jag gärna över och hjälper till om du hjälper mig, haha!
Lägger också upp en tanke på vårt blivande kök och badrum (är inte köksplanerare eller jobbar med badrum - så detta är bara en tankeskiss för att se lite och se om saker och ting passar.
 
  • 3D-skiss av ett modernt kök med öppen planlösning, köksö, vitvaror och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av badrum med duschkabin, toalett, handfat och spegel samt tanke på golvvärme och kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P_Larsson P_Larsson skrev:
Köpte själv hus i maj och har inflyttning om 2 veckor.
Började läsa ditt inlägg:
- 99+99 kvadrat - det är ju samma storlek som vårt hus.
- 4 rum, samma,
- Byggår 71 - samma
- Kalksandsten, jodå
- Ej använd murstock och ett väl omhändertaget hus.
- Tak blev målat 2014 - jo men det är också samma.

Vad spännande. Vi skall ju också renovera vårt hus - här finns en del likheter.

Tittar närmare.
Jo det är samma husmodell som vi köpt som det ni tittar på.
Vart ligger detta då? *Kollar din länk till protokoll*
Snöstorp.... Ja okej. Vårt ligger i Åled...

Vårt utpris låg på 1,985,000 kr och ditt som ligger på bättre läge (i alla fall enligt marknaden) ligger lite högre.
Vårt slutpris blev 2,600,000kr. Snöstorp brukar ha en tendens till att dra iväg men jag hoppas du får ett bra pris!

Så vi har ett identiskt hus med (i princip) samma förutsättningar med att det är ett mycket väl omhändertaget hus men att det behöver moderniseras och de ligger i samma stad.

Jag och sambon flyttar som sagt in om 2 veckor. Vi behöver göra i princip samma saker som du:
- Tak
- Kök
- Toalett
- Golv källare
- Garage
- Eljobb
- Ytskikt
- Elrenovering
- Dränering (har goda fuktvärden i källare och ingen indikation (vad jag vet) på fukt - kommer därför inte dränera just nu).
- Nya verktyg (har precis köpt)

Däremot jobbar jag inte i någon bygghandel och har inte samma förutsättningar med att köpa material billigt.

Min budget för samma arbete ser däremot lite annorlunda ut än din. Jag har för avsikt att göra så mycket jag kan själv. El och badrum kommer jag lämna bort. Toaletten på nedanvåningen kommer jag kanske göra själv - men först om några år (så mycket annat fört). Har aldrig riktigt renoverat förut men det finns några i min sambos släkt som arbetar som snickare och besiktningsmän. Hoppas kunna få lite tips och trix på vägen.

Här kommer min uppskattning på priser

Takbyte, 125,000 kr
(hade inte tänkt göra detta själv då många sagt att vissa saker är bättre att bara lämna bort och gå till jobbet istället - men kan jag spara kring 90-tusen på att göra det själv så kan det vara värt en jobbig vecka eller två..... Mitt tak ser identiskt ut som ditt)

Solpaneler 125,000 kr (inte heller dessa hade jag för avsikt att installera själv

Elrenovering: 60,000 kr

Badrum entréplan: 150,000 kr
Vi har inget badkar utan det är en dusch där idag. Jag önskar ta bort vårt element och lägga golvvärme (men är beredd att stryka det av kostnadsskäl). Annars ut med mattan och in med kakel, klinkers och nya sanitetsvaror. Bidén försvinner också.
(Även stammarna i badrummet önskar jag byta samt stammarna till köket då dessa går i samma vägg)
Lite mer osäker på resten av stammarna i huset utan önskar ta dessa mer pö om pö (av kostnadsskäl),

Kök: 200,000 kr
(IKEA eller ej så har jag svårt att tro att jag kan få själva köket för under 125k. Därefter önskar jag riva kökets två väggar och öppna upp mot vardagsrummet. Då skall el ändras, ventilation dras om, nya lampor, nytt tak, nytt golv, kök med stommar vitvaror, köksö). Köket vill jag installera själv samt riva väggar, lägga golv och fixa taket. Förhoppningsvis kan vasken och diskmaskinen ha samma anslutningsplåts - men än så länge känns det som att det kommer att bli dyrt!
Har inget emot ett kök från IKEA så länge som lådorna håller och köket ger mig en bra känsla. Ett utställningskök fungerar också (även om det behöver kompletteras). Vi får se vad det blir - har ju inte flyttat in ännu...

Tvättstuga - 50,000 (minst blir min gissning, det är golv, väggar, nya vitvaror, installation och allt skall ut då det är original -71)

Garage, färg, tapet, golv i källaren har jag inte räknat på utan blir mer flytande.

-----

Om ni tycker om huset hoppas jag verkligen ni får det.
Därefter följer jag dig mer än gärna! Jag verkligen gillar din budget - men kan inte se hur det inte kommer att kosta mer.
Med det sagt så är detta vår första äganderätt och har aldrig renoverat i någon större omsträckning tidigare. Du kan mycket väl ha bra mycket bättre koll än mig (och det har du med tanke på ditt yrke).

Och får du ditt tak för 35,000kr så kommer jag gärna över och hjälper till om du hjälper mig, haha!
Lägger också upp en tanke på vårt blivande kök och badrum (är inte köksplanerare eller jobbar med badrum - så detta är bara en tankeskiss för att se lite och se om saker och ting passar.
Kul, lycka till!
Ja det kan springa iväg men vi får hoppas på det bästa. Får också se vad vi kan få för lägenheten.

Har tittat över det och kommer nog inte ta dränering och tak första året. Kanske taket även fast de inte fanns några förhöja fuktvärden. Om jag kommer över några pallar med takpannor så kanske. Räkna ihop för råspont, papp läkt och takpannor för ca 25 000. sen tillkommer lite plåt och sånt så höjer mig till 45 000 där.

Golvet i källaren kommer nog gå på lite mer, ca 20 000 om vi lägger klinker. trägolv har jag inte hunnit räkna på.

Bara renoverat våran lägenhet så detta blir första huset isf. Så ja, jag har höftat en hel del och vet att vissa saker kommer springa iväg lätt.

Ja om vi nu kommer få detta huset så kommer väggarna tas bort i kök/matplast så vi får öppen planlösning. Men inte hunnit skissa upp något än.

Ska ner o prata med mäklaren imorgon för o se vad våran lägenhet kan vara värd idag. Vi köpte den för 160 000 under utgångspris förra året och blåst alla rum förutom köket och klädkammaren. Köket fick sig en budgetrenovering med ny bänkskiva.ugn, häll och fläkt.

Badrummet var original frå¨n -82 så de va prio 1.
 
Hej!
Har byggt om och till tre hus, dränerat alla, bytt tak på ett. Gör det jag klarar själv, dock ej tätskikt och el.
Gissar på följande:
Dränera: räkna med dubbla kostnaden. Välj Isodrän för en isolerad grund (gynnar ju sedan uppvärmningen). Har man ”otur” är det struket kallasfalt som ”tätskikt” på hela grunden. Denna måste bort, oftast via våtblästring (kostar kanske 10000kr för den storleken på villa). Även singel och annat runt dräneringen kostar mer än man tror med frakter och jobb.
Kök: plussa på 50000kr, brukar alltid bli mer än man gissat med lampor, el till flera grupper i centralen och alla vitvaror. (Ev. Vattenfelsbrytare)
El: dubbla den oxå. Ibland behövs ”felsökning” och utökning av centralen, ev ytterligare jordfelsbrytare, ev jord till gamla uttag.
Summa: +100.000kr, sedan kanske en ”buffert” på 50” till, så man iaf hellre blir positivt ”överraskad” mot slutet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.