Jag har fått fiber indraget, och ska bygga ett litet nätverk, endast en kabel mellan tjänstefördelaren i källaren och en router i ett av rummen.
Jag har köpt kabel UTP CAT6 med solida ledare, men jag tycker det verkar onödigt att använda paneler och medieskåp.
Kan jag istället koppla ett nätverksuttag i båda ändar och därifrån ansluta tjänstefördelare och router med korta kablar med hane i båda ändar?

Kan man förenkla det ytterligare och koppla en lös hane som denna: https://www.kjell.com/se/produkter/...ftp-utp/verktygsfri-rj45-kontakt-cat-6-p38518 direkt på installationskabeln och ansluta den till tjänstefördelaren? Vilket alternativ blir bäst?
 
Skulle svara ja på båda dina frågor.
 
OK, tack för era svar.
 
Bäst ur ett tekniskt perspektiv är att sätta uttag i varje ände på kabeln med solida ledare.
Både lättare att få bra kontakt och minskad risk för kabelbrott men går det att få den andra varianten att funka? Japp
 
Jag är nu klar med projektet, det blev ett nätverksuttag i var ände, och jag ska ha korta patchkablar mellan uttagen och apparaterna. Jag har en skärmad patchkabel, kan jag använda den tillsammans med det andra som är oskärmat?
 
Ja, det går bra.
 
Om man tvunget vill ha kontaktdon direkt på enkardeliga nätverkskabelar så finns det särskilda kontaktdon.

De vanligaste kontaktdonen i handeln är avsedda för flerkardeliga (mjuka) ledare och har större risk att få dålig kontakt med tiden om de används med enkardeliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.