Hej! Total nybörjare på fönster, trots detta har jag och familjen ägnat en vecka åt att renovera våra fönster på framsidan. Det är inte klart ännu men vi har kommit en bra bit. Förhoppningsvis kan vi inspirera andra till att ta sig an fönstren och ha det som ett familjeprojekt. Enorm besparing mot att leja bort arbetet. Det enda vi har köpt är Alcro grundolja, Alcro lasyr (espresso), slippapper samt 4 tuber fönsterkitt. Jag har gjort träarbetet, frun och dottern har kittat.
Här kommer lite bilder.
 
  • Närbild på ett fönster i renovering med nytt träarbete och fönsterkitt i hörnan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat fönster med ny lasyr och kitt längst ned, reflektion av kaktus i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat träfönster med synligt fönsterkitt, slipat trä och gångjärn i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverade husfönster på en blåvit fasad med trädetaljer, kittad och oljad av en familj som ett DIY-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering av ett fönster med ny lasyr och fönsterkitt applicerat, skyddat med blå målartejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med halvöppna fönster, skyddsplast och målarutrustning i ett rumsinteriör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat fönster med nytt kitt och espresso-lasyr på trädetaljer, plasttäckt utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dagens arbete: allt oljat och målat en gång. Dags för tjejerna att kitta fönstren. Passade på att ta loss fönsterbänkarna för att slipa och lacka kanterna.
 
  • Närbild på ett fönster under renovering med kitt som behöver ersättas och ett par arbetshandskar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyoljad och målad fönsterram med borttagen fönsterbänk redo för kantslipning, sett inifrån ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett fönsterhörn som behöver kittning med arbetsvantar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oljad träfönsterbänk med borttagna kanter framför nymålat fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbänkar placerade på ett arbetsbord utomhus med verktyg och slipmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyoljad och målad fasad med utsatta fönster utan fönsterbänkar redo för kittning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bord med verktyg och målarmaterial redo för fönsterrenovering utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevligt litet sommarpyssel. Särskilt när man är i gott sällskap. :)

Hur gamla är fönstren?
Söder-, väster- norr- el österläge?
 
  • Gilla
Löjo
  • Laddar…
Fönstren är från 1978, någon gång är första bågen omkittad. Västerläge, sol från mitt på dagen tills solen går ner, de slits hårt. Allt är klart nu, igår packades allt ihop och vardagsrummet är äntligen klart för att användas igen. En vecka tog det, vi har haft paus någon dag också.
Är väldigt nöjd med att slippa anlita en firma för detta. Körde sönder vår dammsugare när jag tröttnade på allt slipdamm. Kopplade in den till slipmaskinen och höll tummarna. Det sket sig såklart. Men jag hann faktiskt klart med slipningen. Den luktade bränt och startade inte, detta är dammsugare nr 2 jag sabbat vid renovering. En byggdammsugare till nästa projekt blir det nog.
 
  • Renoverat träfönster med ny kittning och skyddstejp runt glaset i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av nyligen omkittat fönster från 1978 med synliga penseldrag och skyddstejp mot västerljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 192863
  • Laddar…
-78, västerläge och inte värre däran. Då är det antingen bra kvalitet, eller väl underhållna fönster, eller både och.

Jaså, inte bara gipsdamm, utan även träslipdamm är tufft mot dammsugare.
 
  • Gilla
Löjo
  • Laddar…
Bra jobbat, jag har också renoverat våra fönster på liknande sätt. Kunde inte motivera att lägga massor av pengar på fönster som inte tog särskilt många timmar att fixa.
 
  • Gilla
Löjo
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bra jobbat, jag har också renoverat våra fönster på liknande sätt. Kunde inte motivera att lägga massor av pengar på fönster som inte tog särskilt många timmar att fixa.
Tack! Vi tar andra sidan av huset nästa år.
 
Oldboy Oldboy skrev:
-78, västerläge och inte värre däran. Då är det antingen bra kvalitet, eller väl underhållna fönster, eller både och.

Jaså, inte bara gipsdamm, utan även träslipdamm är tufft mot dammsugare.
Vi har tur med fönstren men det har funnits små fuktskador här och där men det har gått att slipa bort. Skall bli spännande att se hur länge de håller sig fina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.