Hej,
En snickare tar hyra för egen byggnadsställning och för vissa av sina maskiner. Är det ett normalt förfarande? Trodde det ingick i utrustningen som krävs för att utföra arbetet. Eller ska kunden betala avskrivningskostnaderna på detta sätt?
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Vad står det i avtalet?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Vi har inget avtal, bara ett kostnadsförslag o vad som ingår i det. Här står inget om detta.
 
Så vad står det?
 
Ställningshyra 5 styck a 1250
Maskinhyra 5 styck a 750
på fakturan, inget av detta nämndes i kostnadsförslaget
 
BirgitS
Hur är det formulerat i kostnadsförslaget?

Är du säker på att snickaren har använt sina egna ställningar?
 
Ställningen är hans.
 
vi tar alltid betalt för byggställning ( vår egen), men det är alltid kommunicerat med kund innan ( i offerten) maskiner tar vi aldrig betalt för om det inte är nån specialmaskin som vi hyrt för ända målet . dock tar vi extra för förbrukningsmaterial till maskinerna ( borrar , kapskivor osv.)
 
Du har ju fått ett kostnadsförslag. Där står ju ett pris och vad det priset omfattar. Innan du berättar vad det står där, ordagrant, så blir det ju omöjligt att svara på din fråga.

Eller: Ja, det är normalt att man får betala extra för sånt som är 'extra'. 'Extra' i det här fallet är sånt som inte ingår om det ursprungliga priset.
 
Kostnadsförslaget är en uppräkning av det som ska göras o här står byggnadsställning. Det framgår dock inte att den kostar. Jag har beställt hantverkstjänster för miljoner de senaste 15 åren o aldrig betalat för ngt som hantverkaren behöver för att göra sitt jobb, utöver sånt som är rimligt, som tex att betala för bil m utrustning.
Min fråga gällde om det är normalt att ta betalt för egen byggnadsställning o om priset 1250 per dag är rimligt för en byggnad på 4x 6 kvm.
Jag blev ganska överraskad.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att ta separat betalt för en byggnadsställning nej. Om hantverkaren äger den själv eller inte är inte din ensak.

Men det här över huvudtaget ingen betydelse här. Frågan är vad ni kom överens om från början. Om du har fått en offert som inkluderar byggnadsställning (med reservation för att du fortfarande inte har skrivit exakt vad som står i offerten) så ska den också ingå i priset.
 
Det var ett kostnadsförslag, sen arbetar han på löpande räkning. Det förargliga är att han inte spelar allt material utan påstår att han hade lite i lager, därför ingen spec. Så det är mer att undra över. Han berättade heller inte att han tar samma timpenning för att sitta i bilen o åka till mig som när han arbetar.
 
  • Haha
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett kostnadsförslag kan innebära vad som helst, allt från "det kommer att kosta 50 000 +- 5000 kr allt som allt" till "jag tar 500 kr/timme och allt annat tillkommer".

C cegor skrev:
Han berättade heller inte att han tar samma timpenning för att sitta i bilen o åka till mig som när han arbetar.
Det är normalt.
 
  • Ledsen
uuu
  • Laddar…
C cegor skrev:
Det var ett kostnadsförslag, sen arbetar han på löpande räkning. Det förargliga är att han inte spelar allt material utan påstår att han hade lite i lager, därför ingen spec. Så det är mer att undra över. Han berättade heller inte att han tar samma timpenning för att sitta i bilen o åka till mig som när han arbetar.
Om du köpt tjänster för över miljonen borde du veta (tycker jag) att företag frakturerar för sina resor, de är i tjänst när de reser till arbetsplatsen, eller behöver åka och hämta material.
Skulle inte du vilja ha betalt i arbetet om du måste åka nånstans för kunds räkning? Eller bjuder du kunden på den kostanden för din tid, slitage på bil etc?
 
Ja, hantverkare är vår tids frälse. De kan inte bara ta betalt för själva kostnaden för bilen och utrustningen, kostnaden för att ha den rullande, drivmedel, försäkring etc PLUS LITE TILL. De kan också ta betalt som YRKESMAN när de bara kör bil, alltså samma timpris som när de utövar sitt yrke. En ngt lägre timkostnad skulle vara klädsamt för transporten till och från arbetsplatsen.

Vi löneslavar använder timmar av vår fritid till att frakta oss till våra arbeten, i egen bil, med alla kostnader förknippade med bilägande och bilåkande, bränsle, trängselavgifter, parkeringsavgifter.

Till detta kommer, att hantverkare kan göra i princip vad de vill, ta hur mkt betalt de vill för materialet, använda hur mkt tid de vill och vi kunder är helt i händerna på dem. Fråga om en faktura ska man inte göra - då saknar man tillit, heter det.

OBS - jag säger inte att alla hantverkare är oärliga och/eller skär guld med täljkniv, men möjligheterna synes outtömliga för den med lite fantasi o ett rymligt samvete.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.