Fascinerande fall. Det är ju inte helt ovanligt med svartbyggen i BRF:er, men jag har aldrig hört talas om att en hel förening är ett enda stort svartbygge. Att en entreprenör lyckas hålla ett så stort projekt dolt för kommunen är märkligt, men tiden lär väl utvisa hur det hela gått till. Tråkigt för de drabbade, men som juridikstuderande känns det spännande att följa.

Troligtvis är föreningen så högt belönad att det är omöjligt att söka bygglov i efterhand (Inga möjligheter att få ihop kapitalet för att bekosta de nödvändiga ombyggnationerna), så det ser ju riktigt mörkt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heddas90 och 1 till
  • Laddar…
SVT där artikelns ursprung kommer från har flera relaterade artiklar.... och fy fasiken alltså.

De blev nekade bygglov men sket i det, och sålde ändå... HUR kunde man vara så dum?
 
  • Gilla
Eilenna och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju bara så förbannad..
 
Borde nu även vara ett tillsyns ärende hos kommunen då dom har påbörjat byggnation utan startbesked och flyttat in utan slutbesked. Rättelse och byggsanktionsavgift baserat på ytan som tagits i bruk.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
För att föreningen ska uppfylla kraven och få ett bygglov i efterhand krävs stora åtgärder och ombyggnationer. Bostadsrättsföreningen har kommit fram till att det blir för dyrt att bygga om rummen till den standard som krävs för att de ska betraktas som lägenheter för permenentboende.
Lägenheterna uppfyller inte tillgänglighetskraven i BBR vilket är omöjligt att uppfylla på så små rum som 12 kvm.
Undrar om inte det minst plågsamma i detta ändå vore att slå ihop två små rum till ett större boende där möjlighet finns att tillgänglighetsanpassa boendet. Vad jag förstod så är inte alla sålda än eller så har jag tolkat nedanstående fel.

Men när en ny styrelse tog över i bostadsrättsföreningen så hade vi en dialog och sade att inga vidare affärer skulle ske.
 
Om det är bygglov för ändrad användning i redan befintligt hus så måste man göra en bedömning gällande tillgänglighet osv. Man får göra mindre undantag gällande BBR om det är ett befintligt hus som ändras men utgångspunkten är att BBR gäller.

Är inte bara tillgängligheten, kan vara ventilation, brandskyddsåtgärder och även dagsljus som kan bli problem.
 
Att ingen som köpte "lägenheten" (hotellrummet) funderade på hur detta ens kan vara möjligt med tanke på BBR.
Detta borde kommit upp till ytan tidigare än så här? Märkligt!

Kan man inte lösa detta genom gemensamma ytor i t.ex. en eventuell källare eller vind?
 
Utan att veta gissar jag att Detaljplanen säger verksamhet och inte bostäder, då kan man förstås försöka få till en ny detaljplan, men det kan ta tid. Ibland görs campingar om till BRFer, men för att inte strida mot DP så måste man hyra ut lgh delar av året och studentlägenheter borde man ju kunna hyra ut under sommaren på riktigt eller fejk till sina släktingar etc, eller mot orimlig hyra och därmed få ha dem ifred. Kommunen har ju chans att se mellan fingrarna här. Medlemmarna kan bilda ett AB tillsammans som äger fastigheten, kan vara svårt med bostadslån dock. De flesta borde kunna skriva sig hos sina päron, man riskar bostadsbidraget då men det är det kanske ändå rätt få BRF-ägare som får. Lgh behöver inte tillgänglighetsanpassas om det är "Fritidsboende" (tror jag).
 
Varje ägare får skaffa eget bolag, hyra ut "rummen" via paraply organisation/webbsida.

Rätt stort sug efter rum i Linköping så det borde kunna gå att få lönsamhet... en miljon i lån, det borde gå ihop sig.
Men men det blir en del pill med det ja.
 
B Buzzword skrev:
Utan att veta gissar jag att Detaljplanen säger verksamhet och inte bostäder, då kan man förstås försöka få till en ny detaljplan, men det kan ta tid. Ibland görs campingar om till BRFer, men för att inte strida mot DP så måste man hyra ut lgh delar av året och studentlägenheter borde man ju kunna hyra ut under sommaren på riktigt eller fejk till sina släktingar etc, eller mot orimlig hyra och därmed få ha dem ifred. Kommunen har ju chans att se mellan fingrarna här. Medlemmarna kan bilda ett AB tillsammans som äger fastigheten, kan vara svårt med bostadslån dock. De flesta borde kunna skriva sig hos sina päron, man riskar bostadsbidraget då men det är det kanske ändå rätt få BRF-ägare som får. Lgh behöver inte tillgänglighetsanpassas om det är "Fritidsboende" (tror jag).
Det verkar inte vara det, utan att "bostäderna" inte uppfyllde alla krav, och att det nu skulle vara för dyrt att se till att varje bostad uppfyller alla krav för att få kallas bostad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man anlitar en mäklare för att det ska vara tryggare att köpa en lägenhet. Eller är en mäklare enbart en onödig och fördyrande mellanhand. Har mäklaren ingen försäkring?
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Varje ägare får skaffa eget bolag, hyra ut "rummen" via paraply organisation/webbsida.

Rätt stort sug efter rum i Linköping så det borde kunna gå att få lönsamhet... en miljon i lån, det borde gå ihop sig.
Men men det blir en del pill med det ja.
Plus att det inte kommer räknas som bolån med de dyrare räntor det innebär. Och när du sen ska låna till ditt boende så kan du inte för du redan är belånad...
 
En mäklare fyller ungefär samma funktion som en bilförsäljare.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.