Hej
Har en gammal värmekabel som slutat funka. I ändarna ser det ut så här.
Elektrikern som är här nu har mätt upp 0 ohm, då det verkar ju vara kortslutning.

Den är lite svår att dra om. Kanske kan man använda den gamla som dragtråd. Men vad tror ni, är det troligt att det blivit kortis i änden? Dvs att det krupit in fukt i denna?

Tacksam för alla gissningar.

Mvh
Fredrik Andersson
 
  • Ändar av en gammal värmekabel med tecken på fukt och potentiell kortslutning i en elektrisk dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, ena bilden blev lite stor. Lägger in den igen.
 
  • En hand som justerar en blå kabel i en krypgrund med isolering och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kapade kabeln och elektrikern har konstaterat att det är änden kortisen var. Tydligen behöver man speciellt verktyg som de inte har, i alla fall inte med sig. Men nu vet vi ju vad som var felet får jag hoppas.
 
Inget ovanligt med en läcka i slutändan och vatten kryper in, det sorgliga är att vattnet går långt in i kabeln med kapilärkraften. kan gå så långt som flera meter. Så ett byte är nog det enda som hjälper dig, går bra att ha den gamla som dragtråd, tänk bara på att det är tätt i alla ändar på den nya
PS ligger slutändan i vattnet ?
 
Jag tror inte att man behöver nått speciellt verktyg för att göra ändavslut, däremot behöver man en en speciell "avslutningssats" med lite krympslang/smältlim. Dom är lite olika beroende på fabrikat.
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med en läcka i slutändan och vatten kryper in, det sorgliga är att vattnet går långt in i kabeln med kapilärkraften. kan gå så långt som flera meter. Så ett byte är nog det enda som hjälper dig, går bra att ha den gamla som dragtråd, tänk bara på att det är tätt i alla ändar på den nya
PS ligger slutändan i vattnet ?
Japp, slutändan ligger i vatten.
Kanske vore bättre med en prk-T-koppling där snutten sticker ut?
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med en läcka i slutändan och vatten kryper in, det sorgliga är att vattnet går långt in i kabeln med kapilärkraften. kan gå så långt som flera meter. Så ett byte är nog det enda som hjälper dig, går bra att ha den gamla som dragtråd, tänk bara på att det är tätt i alla ändar på den nya
PS ligger slutändan i vattnet ?
Elektrikern var tämligen säker på att kabeln efter änden var OK efter att han mätte ohm mellan ledarna och jord på något sätt. Så jag får väl hoppas på det.
 
E elmont skrev:
Jag tror inte att man behöver nått speciellt verktyg för att göra ändavslut, däremot behöver man en en speciell "avslutningssats" med lite krympslang/smältlim. Dom är lite olika beroende på fabrikat.
Tackar för svaret, det ska jag kolla med elektrikern.
 
Absolut, kör på kabeln du har..dumt att byta nåt som funkar..
 
Finns nya avslutförslutningar att köpa,´som träs på och värmes, det går med en hårtork, tar bara lite lägre tid, det ska komma ut en massa och svälla på utsidan, kostar inte många kronor. värt ett försök
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.