Jag tokar inlägget som att köparen gjorde en feltolkning och missförstod annonsen samt inte gjorde någon granskning av vitvarorna på visningen.
 
Helena E Helena E skrev:
Okej så i princip, rent definitionsmässigt, skulle man kunna ”renovera” hur lite som helst men ändå kalla det nyrenoverat..
Jag tror tyvärr att du har missförstått betydelsen av ordet renovering.
 
  • Gilla
Gimli
  • Laddar…
Det finns ingen exakt definition, men renovering är väl någon form av förbättring. Det TS kanske trodde det var är totalrenovering, då är allt utbytt. Sen är det som någon här skrev, lika viktigt är nog vad som gjordes med el, avlopp etc, vilket vi ju inte vet. Att bara byta skåpluckor är en form av renovering.
 
K
Tittar man på gamla bilar, båtar eller båtmotorer så kan nyrenoverat i princip betyda att ytskikten snyggats till. Alltså att något slipat och lackat båten eller lagat rost på veteranbilen.

Har man bytt luckor eller kanske bara målat dem kan köket kallas renoverat på mäklarens språk..
 
som köpare ska man inte lita på någon.........det bästa är som sagt att kontrollera saken själv. Står det att köket är renoverat 2018 och man vill ha en viss nivå på det så kontrollerar man såklart att vitvarorna är bytta. Brukar räcka att öppna dem och kika på nån dekal så framgår det ganska fort.
 
Tack alla för ert engagemang. Det verkar som att ni som svarat är enstämmiga i definitionen av det som stod i objektsbeskrivningen gällande nyrenovering. Jag tar med mig det till köparen.
 
Här finns ju en nu aktiv tråd med nästan exakt samma frågeställning. Den andra gäller en villa (tror jag).

Det verkar som du som köpare ”förlorar” i ett sådant här läge.

Eftersom det brukliga är att man i objektbeskrivningen anger årtal för de olika vitvarorna, så skulle jag nog klämma mäklaren lite här. Mäklaren har antingen varit slarvig eller varit med på upplägget. Rent formellt har mäklaren troligen inte gjort fel. Är man som mäklare ute o tittar på massor med kök av olika åldrar så bör man känna igen, att detta inte är två år gamla maskiner.
 
Helena E Helena E skrev:
Den enda som står är ”KÖK: Smakfullt och renoverat kök från 2018”. Därefter beskrivs kökets utseende som färg på luckor och kakel och hur stort matbord som får plats.
Då är inga vitvaror bytta, brukar klart och tydligt stå efter inom parantes årtalet på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.