Hej!

I objektsbeskrivning till bostadsrätt köpt i april 2019 står angivet ”Nyrenoverat kök 2018”.

Nu har inbyggnadsugnen gått sönder och vid sökning på serienummer visar det sig att den är tillverkad 2008, detta gäller även samtliga andra vitvaror (kyl/frys, spishäll, fläktkåpa) förutom diskmaskinen som är nyare.

Hur tolkas orden ”nyrenoverat kök”? Ingår inte vitvaror här? Kan köparen ha rätt till ersättning när endast skåp/luckor/bänkskiva och diskmaskin är bytt 2018 och resterande i köket är minst 10 år gammalt?
 
Står det inte i objektbeskrivningen att spisen är från tex 2018 så finns det inget du kan göra i princip mer än att köpa en ny.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Helena E Helena E skrev:
Hej!

I objektsbeskrivning till bostadsrätt köpt i april 2019 står angivet ”Nyrenoverat kök 2018”.

Nu har inbyggnadsugnen gått sönder och vid sökning på serienummer visar det sig att den är tillverkad 2008, detta gäller även samtliga andra vitvaror (kyl/frys, spishäll, fläktkåpa) förutom diskmaskinen som är nyare.

Hur tolkas orden ”nyrenoverat kök”? Ingår inte vitvaror här? Kan köparen ha rätt till ersättning när endast skåp/luckor/bänkskiva och diskmaskin är bytt 2018 och resterande i köket är minst 10 år gammalt?

Det finns inget vad jag vet som säger att man måste köpa årets model av utrustning när man renoverar och i detta fallet så står det nyrenoverat,
Hade det stått totalrenoverat så kan man börja diskutera, men fortfarande är det nog ingen "definition".
Jag gissar att du inte frågat om vitvarorna och jag gissar att det inte står något om vitvarorna heller?
 
Köket är ju renoverat, det betyder inte att hela köket behöver vara utbytt.
 
Vad stod det i objektbeskrivningen?
 
A Alexn72 skrev:
Det finns inget vad jag vet som säger att man måste köpa årets model av utrustning när man renoverar och i detta fallet så står det nyrenoverat,
Hade det stått totalrenoverat så kan man börja diskutera, men fortfarande är det nog ingen "definition".
Jag gissar att du inte frågat om vitvarorna och jag gissar att det inte står något om vitvarorna heller?
Köparen frågade endast mäklaren vid visning. Mäklaren avsäger sig ansvar för den muntliga informationen om att vitvarorna var från 2018..
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Ah, så köparen frågade uttryckligen om vitvarorna var från 2018?
 
A Andy78 skrev:
Vad stod det i objektbeskrivningen?
Den enda som står är ”KÖK: Smakfullt och renoverat kök från 2018”. Därefter beskrivs kökets utseende som färg på luckor och kakel och hur stort matbord som får plats.
 
T TowaTei skrev:
Ah, så köparen frågade uttryckligen om vitvarorna var från 2018?
Ja, men muntligen på visningen. Mäklaren svarar i mail att: Vad tråkigt att det blivit fel, jag har gått på den info jag fått från säljaren och det är också säljaren som ansvarar för att beskrivningen är korrekt.
 
Helena E Helena E skrev:
Den enda som står är ”KÖK: Smakfullt och renoverat kök från 2018”. Därefter beskrivs kökets utseende som färg på luckor och kakel och hur stort matbord som får plats.
Det betyder att man har renoverat köket inget annat.
 
Nyrenoverat kök 2018 betyder nog just detta, köket renoverades. Det kan knappast ses som en utfästelse att alla vitvaror byttes ut. Det förekommer rätt ofta att man återinstallerar fungerande vitvaror. Därför kan det vara lämpligt att ange årsmodell på vitvaror , och om detta saknas så kan köparen begära att detta anges
 
A Andy78 skrev:
Det betyder att man har renoverat köket inget annat.
Okej så i princip, rent definitionsmässigt, skulle man kunna ”renovera” hur lite som helst men ändå kalla det nyrenoverat..
 
K klimt skrev:
Nyrenoverat kök 2018 betyder nog just detta, köket renoverades. Det kan knappast ses som en utfästelse att alla vitvaror byttes ut. Det förekommer rätt ofta att man återinstallerar fungerande vitvaror. Därför kan det vara lämpligt att ange årsmodell på vitvaror , och om detta saknas så kan köparen begära att detta anges
Tack för ditt svar. Det känns bara så konstigt att man kan renovera ett halvt kök och kalla det renoverat, precis som jag skulle se att det skulle räcka med att byta kommod och blandare och kalla det att badrummet är nyrenoverat.
 
Vad är det
Helena E Helena E skrev:
Tack för ditt svar. Det känns bara så konstigt att man kan renovera ett halvt kök och kalla det renoverat, precis som jag skulle se att det skulle räcka med att byta kommod och blandare och kalla det att badrummet är nyrenoverat.
Vad är det konstiga? Om du till exempel köper ett hus som beskrivs som renoverat i annonsen kan du inte förvänta dig att allt är nytt i hela stommen. Att ett kök är renoverat innebär inte att allt är utbytt. Det är upp till dig själv att ta reda på vad man bytt ut. Är till exempel elen och avloppsstammarna bytta? Att de inte är det innebär inte att man inte kan benämna köket som renoverat. Däremot är det givetvis bättre om allt är bytt. Vill du veta exakt vad man åtgärdat måste du undersöka detaljerna.
 
Helena E Helena E skrev:
Tack för ditt svar. Det känns bara så konstigt att man kan renovera ett halvt kök och kalla det renoverat, precis som jag skulle se att det skulle räcka med att byta kommod och blandare och kalla det att badrummet är nyrenoverat.
Eller om vi vänder på det, badrummet är renoverat med nytt tätskickt och allt kakel klinker, rör.
Men man har återanvänt Toastol, handfat och blandare.

Är badrummet renoverat eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.