Man behöver inte vara med i SEF och inteha något cert men då är det kört i utlandet. Din behörighet gäller ju bara för ditt hemland. T ex Norge kräver cert. Sedan kan det väl finnas olika vägar till att arbete som elinstallatör men det finns ju risk att bli utfryst ur branschen. Men har man inga planer att byta företag eller arbeta utomlands så kan man väl stå utanför.
 
Om du direkt efter skolan börjar som elektriker på en fabrik som inte har kollektivavtal med SEF, jobba där i 10 år, är du inte elektriker då??
Jo visst är du det, facket är en ren maffia, du skulle lika gärna kunna skicka in dina lärlingspapper underskrivna av elansvarig från företaget oavsett om dem har avtal med SEF, men icke, dem måste ha avtal, suck....
 
S
Lärlingen skrev:
Man behöver inte vara med i SEF och inteha något  cert men då är det kört i utlandet. Din behörighet gäller ju bara för ditt hemland. T ex Norge kräver cert. Sedan kan det väl finnas olika vägar till  att arbete som elinstallatör men det finns ju risk att bli utfryst ur branschen. Men har man inga planer att byta företag eller arbeta utomlands så kan man väl stå utanför.
Det där med certfikat är bara en skrivbordsgrej. Det finns regler på papper men ingen återkoppling i verkligheten. Jag har jobbat i Norge också. Det var ingen som frågade om nåt cert där men det var ett jäkla liv om behörigheten gällde eller inte.
 
Jag hittar inget om något certifikat i Elsäkerhetsverkets föreskrifter.
Däremot står det klart och tydligt att behörig installatör skall försäkra sig om kunskapsnivån hos underställda montörer. Certifikat är då ett sätt. Personlig kännedom ett annat, företrädelsevis då i små företag.
Det kan aldrig vara något krav på att det ska finnas ett papper från facket.
Facket är ingen myndighet, även om de tror det själva allt som oftast.
 
Elfacket är ju inte ECY. ECY= Elbranschens Centrala Yrkesnämnd. En nämnd som branschen har skapat för att det ska vara någon ordning på kunskapsnivåerna hos en elmontör. Jag fattar inte varför alla tycker att facket är så värdelöst. Det vore väl roligt om alla sprang omkring och skapade egna regler för vem som får bli anställd i ett elföretag. De flesta reglerna har ju kommit fram genom EIO och facket. Men vill man vara duktig på egen hand så behöver man ju inte följa reglerna.
Jag var medlem i Metall innan jag gick till SEF. Metall är enda stor maffia där alla helst ska vara sossar. SEF är rena paradiset ijämförelse.
Jag tror ändå att den bästa elektrikern är en med certifikat- en kvalitetsstämpel . En 50 årig elektriker som lärt sig genom arbetslivet kan ju vara helt fellärd inom visa områden. Jag har sett skrämande exempel på misstag där självlärda gjort bort sig ordentligt. Jävligt rolig och reda ut deras kopplingar då!!!!

Seriösa företag frågar efter cert. .
Gör du även heta arbeten utan cert okså eller??
 
Ja, jag gör heta arbeten utan cert. Det får jag nämligen göra på mina egna grejor i min egen verkstad.

Vet inte på raken om cert för heta arbeten är ett myndighetspåbud eller inte.

Det jag vill belysa är att det är skillnad på föreskrifter utfärdade av myndigheter, de har sin grund i lagstiftning, och div rekommendationer o dyl utfärdade av olika branch- och arbetstagarorganisationer.
De senare har oftast kommit till i den goda föresatsen att förenkla för företag och den enskilde att följa allehanda myndighetspåbud. Ibland finns dock tyvärr rena monopol- och branchprotektionistiska undertoner.
 
gnistjagare skrev:
bor du i en liten kommun då?
Kursen gick på Komvux i Borås, kommer från en grann-kommun, men det var inga problem, gick dock genom min kommuns komvux som stod för kostnaden.
 
Lärlingen skrev:
Man behöver inte vara med i SEF och inteha något cert men då är det kört i utlandet. Din behörighet gäller ju bara för ditt hemland. T ex Norge kräver cert. Sedan kan det väl finnas olika vägar till att arbete som elinstallatör men det finns ju risk att bli utfryst ur branschen. Men har man inga planer att byta företag eller arbeta utomlands så kan man väl stå utanför.
Inte många som har det certet. Inte många som är kvar i facket för den delen heller. Själv är man med i SIF sen flera år.

Du verkar ta mycket av det du skriver i luften. Jag har aldrig haft problem med att jobba i Norge fast jag aldrig haft ett cert, inte inom EU heller (Italien, Tyskland, Danmark, Finland).

Men du ändrar nog uppfattning när du fått lite kött på benen och varit ute och jobbat ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.