Högst normalt pris om du vill flytta fiberdosa där du har inkommande fiber (kan ju även vara en intergerad funktion i medieomvandlare utan separat dosa)
Sedan kan man ju som redan nämnts dra en ny villapatch från fiberdosa till platsen för medieomvandlare om det går, finns färdiga längder från 0,5m till 15 m (kanske finns längre men bara jag som inte sett det)
Vill du få bort en fiberdosa med inkommande fiber helt och flytta till motstående längd är det oftast två alternativ.
  • Först måste finnas möjlighet att dra inomhusduct eller villapatch, oftast vill man ha det osynligt men går att klamra villapatch.
  • Man förlänger/skarvar inomhusduct från utsidan till ny plats och blåser ny fiber (tveksamt till att det ingår i 2700:)
  • Man sätter en utomhus fiberbox och avslutar blåst fiber där och sedan drar man från den platsen en villapatch där till ny plats.
Men allt beror på hur installationen är gjord och kraven på hur du vill ha det (om det går att utföra).
 
Mac_attack
X xLnT skrev:
Om ni nu bor där när de installerar fibern, varför väljer ni så dåliga ställen?
Sen räknar de nog en halv dags jobb på ett sånt ärende, och 2500:- engångskostnad är väl inte så farligt?
Tar ju säkert minst 2h att utföra dörr-till-dörr.
Vi har nyss köpt huset, förra ägaren får stå för det valet :).

Jag tycker 2500 kr för att en kabel är något kort är mycket pengar. Men får kanske bita i det sura äpplet. Hade varit mer acceptabelt om inte boxen för inkommande fiber såg ut att vara från forna Sovjetunionen :)
 
X xLnT skrev:
Det skiljer sig kanske från projekt till projekt, men jag tycker ju absolut man ska kunna få bestämma vart man vill ha det.
Jag fick bestämma vart de skulle plöja ner dukten in i fastighetsgränsen och vart den skulle gå på fastigheten och vart den skulle komma in i huset och vart den skulle termineras inne i huset.
Jag fick til och med extra sling i min slingbrunn så jag kunde flytta det själv senare om jag ville.

Givetvis fick jag betala för det, men det tycker jag är ok, så länge man får möjligheten.
Lite OT, men helt beroende på fiberägare, utförande, förutsättningar, etc, precis som du noterar men i detta fallet var redan fiber indragen i huset.
Merparten av beställarna backar när special måste göras och är till 99% inte villiga att ta merkostnad, dvs många installationer blir kompromisser och det är fastighetsägarens beslut. En sådan enkel sak som fastighetsägare eller tidigare ägare grävt ned kanalisation på egen fastighet men faktiskt relativt ofta inte minns riktigt var den är, för att den ska användas är motkravet att ändarna ska friläggas av fastighetsägaren och även där backar man pga av egen grävning (motkravet är för att slippa strul med återställning och att minnet ofta felar);)
 
Mac_attack Misacsson skrev:
Vi har nyss köpt huset, förra ägaren får stå för det valet :).

Jag tycker 2500 kr för att en kabel är något kort är mycket pengar. Men får kanske bita i det sura äpplet. Hade varit mer acceptabelt om inte boxen för inkommande fiber såg ut att vara från forna Sovjetunionen :)
Du måste lägga upp bilder och beskriva vad du vill göra, samt hur synligt/osynligt det ska vara.
Har du bara en "box" kan det vara medieomvandlare där man inte använder fiberdosa utan lägger skarv och sling i den.

Så beroende vad som behöver göras kan det blir dyrare än 2500:-, men nu gissar jag bara då vi inte vet hur förutsättningarna ser ut. Finns i vissa fall installationer som skulle kunna kräva ny blåsning av fiber.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Den som tycker det är dyrt kan ju börja summera kostnaderna för att köpa all utrustning som behövs och sen kunnandet på det. Det är ju ingen metalledare man skarvar med en sockerbit direkt. Det är inte för inte det är svårt för enskilda att få inkopplingar och förändringar. Kostnaderna blir helt enkelt för stora så som redan nämnts så får man nog vara glad att de vill åka ut ens för ett så litet uppdrag.
 
Mac_attack
Här är lite bilder. Vi vill flytta det till andra sidan väggen, till kökets förråd istället för vardagsrummet.
Vägguttag och öppen fiberanslutningsbox på en vägg bredvid en Fiber2Home-enhet på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med halvt nedmonterad vägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabeldragning på golv nära dörr, planerad att flyttas till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, fibern har gått av också?
 
Ja de där burkarna har jag inte sett tidigare, men den du vill flytta ser ut som en fiber till ethernetkonverter.
Var är inkommande fiber i bilden?
 
J
Mmm att dosan är design från sovjet beror på att du inte får böja fibern (din typ) mer (läs mindre) än ca en snusdosas radie, men det har du ju redan märkt. Att ta ner dosan själv och ställa den på golvet är överlagt mord på fibern. Nu får du svetsa om den.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Men frågan blir då om man kan dra om den till det andra rummet och att fibern räcker.
Ta en bild på inkommande fiber.
En svetsskarv med hylsa måste kunna fixeras i den box du har eller annan fiberdosa.
 
Kommer fibern upp ur golvet där du slitit av den vid svetshylsan? För hålet i väggen verkar bara vara ethernet kabeln.
 
Mac_attack
A AndersS skrev:
Kommer fibern upp ur golvet där du slitit av den vid svetshylsan? För hålet i väggen verkar bara vara ethernet kabeln.
Ja precis, det stämmer. Vi vill alltså dra även den genom väggen så att allt kan kopplas in på andra sidan.
Blir det mycket dyrare/krångligare för firman som anlitas att åtgärda svetshylsan?
 
Kan du acceptera en mindre fiberdosa på väggen för det kommer att behövas nere vid golvet som jag ser det på bilden?
Från den kan man sedan gå vidare till rummet.
En dosa, en svets och montering av boxen bör de kunna hantera inom angivet pris.
Med lite tur, kanske mycket tur, kan man borra hål genom väggen så när golvet som möjligt där fibern kommer och dra in enbart fiber men det kan bli problem med att fixera hylsan och lite sling.
Och vill du absolut inte ha fiberdosa i nuvarande rum och fiber inte räcker då blir det mest sannolika att blåsa nytt och annat pris.
 
En fiberdosa är ungefär som ett eluttag i storlek.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Är det krypgrund, eller källare under golvet?

Hur går fibern under golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.