Mac_attack
Hej!

Jag behöver skarva inkommande fiber så att vi kan flytta bredbandsuttaget i vardagsrummet till andra sidan väggen där ett förråd är.

Begärde offert för denna skarvning. En timme servicetekniker och en timme fibertekniker + resa, 2700 kr.
Måsten säga att jag blev något förvånad, så jäkla dyrt och krångligt kan det väl inte vara att flytta bredbandsuttaget till andra sidan väggen? (nuvarande kabel är något för kort och skadad i änden).

Tack på förhand
 
Låter väl inte helt orimligt om det är två gubbar som ska ut.
 
Mac_attack
MathiasS MathiasS skrev:
Låter väl inte helt orimligt om det är två gubbar som ska ut.
Frågan är: Ska två "gubbar" ut för något sådant? O är det rimligt att ta över 1000 kr i timmen per person?
 
Det är ju lite svårt att avgöra vad som behöver göras för att flytta uttaget baserat på infon du lämnat.

Vad gör den ena resp andra personen enligt leverantören?

Antagligen är det också så att det att det inte är någon idé att åka på mindre uppdrag än så och det styr priset.
 
Tyckte det lät billigt, och är imponerad över att de ens vill göra det.

Jag förlängde vår inkommande fiber genom att byta ut den korta "patchkabeln" till en längre.
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Mac_attack
De vill nog göra det för att de fick uppdraget att dra fibern i hela området för några år sedan.

Men är det så komplicerat att skarva fiber att en sisådär 30-50 cm förlängning nästan kostar 3000 kr?
 
Nej, men dom vet hur man gör och det vet inte du....:)
 
  • Gilla
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Hur ser det ut idag? Kanske går att göra som jag gjorde?

Jag tror ställtiden är det dyra för dig, de ska komma hem till dig, släpa in och ut utrustningen osv.
 
Mac_attack
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ser det ut idag? Kanske går att göra som jag gjorde?

Jag tror ställtiden är det dyra för dig, de ska komma hem till dig, släpa in och ut utrustningen osv.
Just nu är allt frånkopplat medan vi har slipat golv och tagit loss lister m. m.
Fiberkabeln kommer upp från golv på "fel" sida väggen. Inte hemma just nu, men kan lägga upp bild när jag är ute vid huset om någon timme.
 
Såhär såg det ut hos mig före och efter jag flyttat CPEn, men inte gömt fibern bakom sockeln.
En väggmonterad centralenhet med synliga kablar och osammanhängande elektrisk utrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av rum med flyttad CP-box och synlig fiberkabel längs vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Såhär såg det ut hos mig före och efter jag flyttat CPEn, men inte gömt fibern bakom sockeln.
[bild]
[bild]
Där såg man inte mycket :)
Edit: nu kom bilden :)
 
Om ni nu bor där när de installerar fibern, varför väljer ni så dåliga ställen?
Sen räknar de nog en halv dags jobb på ett sånt ärende, och 2500:- engångskostnad är väl inte så farligt?
Tar ju säkert minst 2h att utföra dörr-till-dörr.
 
Missade att ladda upp bilden först :thinking::rofl:
 
Jag valde inte platsen utan den var där när vi flyttade in.
Oftast får man väl bara kortaste vägen, och det går inte ens att betala mer för ett bättre läge.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag valde inte platsen utan den var där när vi flyttade in.
Oftast får man väl bara kortaste vägen, och det går inte ens att betala mer för ett bättre läge.
Det skiljer sig kanske från projekt till projekt, men jag tycker ju absolut man ska kunna få bestämma vart man vill ha det.
Jag fick bestämma vart de skulle plöja ner dukten in i fastighetsgränsen och vart den skulle gå på fastigheten och vart den skulle komma in i huset och vart den skulle termineras inne i huset.
Jag fick til och med extra sling i min slingbrunn så jag kunde flytta det själv senare om jag ville.

Givetvis fick jag betala för det, men det tycker jag är ok, så länge man får möjligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.