hej kommer snart behöva bestämma mig för vilken husleverantör jag ska välja mig av, en hel djungel för mig som aldrig byggt innan :surprised:. kollat på Älvsbyhus linnea på ca 130kvadrat, det får jag monterat o klart på min tomt i Mölndals kummun för 1,7miljon ex markarbete, vad finns det för likvärdiga firmor och husmodeller på marknaden? alla jag hittat ligger ganska många hundra tusen över? vad är det jag missar? eller är det så enkelt att det är en lägre standard och därför så billigt? är det ett dåligt val?:thinking:
 
Vi valde till slut mellan smålandsvillan och Älvsbyhus, De är väl de mest jämförbara alternativen. Movehome, myresjöhus m.fl kändes inte i närheten av prisvärda.

Tips är väl att kolla visningshus i verkligheten så man får en känsla för helheten. Vissa kan ju t.ex inte tänka sig att bygga nytt utan golvvärme, och då är inte Älvsbyhus ett alternativ. Sen har man ju inte så många valmöjligheter med ä-hus. Tre olika golv, tre olika köksluckor, o.s.v.

Vår slutsats var att Älvsbyhus gav mest för pengarna om man är ute efter ett enkelt, funktionell hus på totalentreprenad från en etablerad leverantör.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Tittade på Älvsjöhus men säljaren hade inte tid att visa visningshuset.Kunde inte när vi kunde.
Så det blev Örementhus dyrare men bättre säljare.
 
  • Gilla
svanhalsen
  • Laddar…
S snoddas2 skrev:
Vi valde till slut mellan smålandsvillan och Älvsbyhus, De är väl de mest jämförbara alternativen. Movehome, myresjöhus m.fl kändes inte i närheten av prisvärda.

Tips är väl att kolla visningshus i verkligheten så man får en känsla för helheten. Vissa kan ju t.ex inte tänka sig att bygga nytt utan golvvärme, och då är inte Älvsbyhus ett alternativ. Sen har man ju inte så många valmöjligheter med ä-hus. Tre olika golv, tre olika köksluckor, o.s.v.

Vår slutsats var att Älvsbyhus gav mest för pengarna om man är ute efter ett enkelt, funktionell hus på totalentreprenad från en etablerad leverantör.
jag har varit och kollat på visningshus av tänkt modell och både det och säljare imponerade på mig, hade såklart helst velat haft golvvärme och sluppit fula element men känns som om de kostar mer än det smakar med golvvärme :rolleyes:
 
Ja det är lite hype över golvvärme. Men skönt att slippa elementen. Älvsbyhus är sjukt prisvärda om du är nöjd med det dom erbjuder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
låter lovande, jag är uppväxt i ett hus med golvvärme så jag har inte nått annat att jämföra med men enligt säljaren skulle det inte bli kalla golv på samma vis som äldre hus med torpa/krypgrund:thinking: någon som har upplevelse hur golvet är vid tex 10minus? blir ju sällan mer häromkring:)
 
Älvsbyhus kommer ju från Älvsbyn utanför Piteå. De flesta husen som byggs i norra Sverige är just Älvsbyhus, det skulle det ju inte vara ifall det blev golvkallt redan vid -10 ;)
 
Det blir inte golvkallt, kallare än rumstemp men det är knappast ett problem. Elementen däremot är dryga om man är van utan ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja det är lite hype över golvvärme. Men skönt att slippa elementen. Älvsbyhus är sjukt prisvärda om du är nöjd med det dom erbjuder
Lite hype med golvvärme ?
Golvvärme är på en helt annan nivå.
Sen är allt prisvärt om du är nöjd med det som erbjuds.
Själv så tycker jag Älvsbyhus är sjukt dyra för det man får.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
S svanhalsen skrev:
låter lovande, jag är uppväxt i ett hus med golvvärme så jag har inte nått annat att jämföra med men enligt säljaren skulle det inte bli kalla golv på samma vis som äldre hus med torpa/krypgrund:thinking: någon som har upplevelse hur golvet är vid tex 10minus? blir ju sällan mer häromkring:)
Är du uppväxt med golvvärme så lär du inte bli imponerad utan golvvärme, golvvärme och element värme är väldigt långt ifrån varandra i komfort.
 
T twoody skrev:
Lite hype med golvvärme ?
Golvvärme är på en helt annan nivå.
Sen är allt prisvärt om du är nöjd med det som erbjuds.
Själv så tycker jag Älvsbyhus är sjukt dyra för det man får.
Okej då. Mycket hype uppenbarligen. Klart det är nice med golvvärme, men utan golvvärme i ett väl isolerat hus så får du inte problem med kalla golv som i ett gammalt torp eller källare. Golvet blir svalt men inte kallt.

Jag väljer golvvärme ändå för att det är lite mer nice och att man slipper de hemska elementen, skulle absolut duga med luftvärme för min del
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S svanhalsen skrev:
någon som har upplevelse hur golvet är vid tex 10minus? blir ju sällan mer häromkring
Jag upplever ingen skillnad på golven vid +10 eller -10, det är typ 35 cm isolering i golvet och allt är tätt. Vi har en timmerkåk från 1800-talet också. Där är det lite skillnad...
 
I förra huset hade vi golvvärme på bv och element på öv. Nya huset har golvvärme på båda plan...
 
Att tänka på är att älvsbyhus har "torpargrund" med en avfuktare som installeras under huset. Under en tid provade dom även med fuktvakt, dvs en eller två värmeslingor i grunden son skulle värma upp luften så den sedan kunde ventileras ut.

Smålandsvillan har något dom kallar varmgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.