Metoden att byta hela plankor som @bopakoster visar är absolut att föredra. En plankvägg är en skalkonstruktion vars funktion gynnas av samma riktning på trämaterialet.
 
B bopakoster skrev:
Hur många plankor behöver du reparera?
Är det inte allför många kanske du kan tillfälligt avlasta dem från grunden med en tvärgående stabil planka som skruvas fast ovanför där du sk fälla in ersättningsbitarna?
Jag gjorde en sådan avväxling när jag byggde till mitt hus 2016 och gjorde en bred öppning i fd ytterväggen.

Först avväxling med en 45x195 planka och franska skruvar , såga bort 2 väggplankor som jag limmade ihop till en balk som lades upp på ursågade stöd i öppningskanterna.
Gjorde inga ingenjörsberäkningar utan tog i rejält! Jag är inte orolig trots lasten från en övervåning och tak på öppningens upplag...

Tillfällig avväxling
[bild]
Sågar bort stående 3x8" plankor
[bild]
Två hoplimmade plankor på ursågade upplag. (Regelväggen bakom är invändig tilläggsisolering som jag gjorde 2004)
[bild]

Hej,
Tack för utförlig information och bilder.

Tyvärr är det en hel del som behöver bytas ut. Har gjort en första grov skiss (utan öppningar för fönster/dörrar etc.) för att kunna bilda mig en uppfattning kring antal plank och vikter etc. enligt nedan.
Det är en del av huset, som befinner sig ovan krypgrunden.

I runda slängar rör det sig om 100 plank runtom de fyra väggarna. Samtliga bör bytas ut nertill då det är en del rötskador men framförallt är samtliga målande med någon mindre bra impregnering (som bl.a. innehåller pentaklorfenyl). Som tur är så är dem flesta bara målade ca 200mm. Så det borde räcka att byta ut nedre delen (ca 300-400mm).

Dock verkar det som i ena hörnet (blå ring på bild) där planken är målade från golv till tak. Så där skulle vi behöva byta hela.

Min tanke med de korta bitarna är att såga bort en planka i taget (kanske 2) och med hjälp av en domkraft lyfta den någon mm och föra in den nya biten på plats.

Sen är frågan hur man skall binda samman de nya ersättningsplankorna med de gamla. Håller på och ritar på ett förslag, återkommer kring detta då synpunkter/kommentarer alltid är uppskattat.

God kväll!

Grovs skiss av husgrund med markerat hörn och väggkonstruktioner inkluderat plats för plintar och plankskisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Metoden att byta hela plankor som @bopakoster visar är absolut att föredra. En plankvägg är en skalkonstruktion vars funktion gynnas av samma riktning på trämaterialet.
Tack! Ritar lite på ett förslag, återkommer kring detta.
 
S Simon__ skrev:
Tack! Ritar lite på ett förslag, återkommer kring detta.
Hej igen,

Har skissat lite på ett förslag kring "stegplan" samt principförslag på förankring. Hoppas bilden talar, sen om det fungerar i praktiken är en annan femma! Vi kanske får ta bort 2 plank för att skapa lite mer utrymme.

Tacksam för eventuella synpunkter etc.

Mvh Simon
Illustration av steg-för-steg instruktioner för "stegplan" och förankring i träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Simon__ skrev:
Hej igen,

Har skissat lite på ett förslag kring "stegplan" samt principförslag på förankring. Hoppas bilden talar, sen om det fungerar i praktiken är en annan femma! Vi kanske får ta bort 2 plank för att skapa lite mer utrymme.

Tacksam för eventuella synpunkter etc.

Mvh Simon
[bild]
Är verkligen alla stående plankor "fria" från varandra så att de går att trycka upp något mm?
-Ligger det inte ett hammarband överst som stoppar den rörelsen?
-Mina stående plankor är skråspikade till varandra.
-Alternativ till domkraft: såga bort den ruttna biten, gör nya biten lite kortare så du får plats med ett par kilade träbitar som slås ihopmot varandra.
 
Jag tror också att möjligheten att lyfta enstaka plankor med domkraft är liten. De är som sagt skråspikade med stora spikar. Att spänna in dem med kilar är säkert mycket enklare. Det är bra att undvika generalskarvar, dvs att intilliggande plankor är skarvade på samma höjd.
 
Hej,

Ursäkta sen återkoppling, men dagarna går i ett!
Nu har vi kommit en bit på vägen och testat att ersätta drygt 1 meter.

Då det var svårt att finna 75x200 plank i närheten så har vi valt att köra med dubbla 45x195 C24 reglar.
Vi har sågat av de gamla planken ca 300mm upp från grund. Ny syllpapp, sågat reglarna så dem går att knacka in på plats med "lagomt" mycket kraft. Bakre raden skruvas mot liggande plank på utsidan. Främre raden förskjuts med ca hälften och skruvas i den bakre raden. Sneddragna skruv mellan plank och nya reglar.

Nästa sektion tänker vi oss att höja med ca 100mm så det inte blir en "generalskarv" längs hela väggen.

Vad tror ni om detta, några synpunkter?

Delvis renoverad vägg med nya C24 reglar installerade bredvid äldre plank och isoleringsmaterial synligt ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprojekt med nya vertikala träreglar monterade ovanför husgrund för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Simon
 
  • Gilla
gunsven
  • Laddar…
Lastmässigt är det nog optimalt. Det bör fungera.
 
Hur gick det?

Själv har jag en plankstomme som ser ut såhär bakom en gjuten trappa.
Delvis ruttet trägolv och skadad träplankstomme vid en trappa med synliga tecken på fukt och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite svårt att se men plankstommen 3x8" hänger i luften längs en sträcka på ca 1.5m. Längst in i hörnet är eventuellt även syllen borta. Muren under trappan är inte heller i så bra skick och eventuellt hänger även syllen i luften. Eftersom trappan går upp på stommen ska jag laga med 2" plank så att jag har utrymme till en spalt mellan träet och trappan som jag fyller med lecakulor. I detta skedet kommer jag nog inte försöka göra stommen bärande, det får bli ett större projekt längre fram. Nu vill jag egentligen bara ge möjlighet till att bära last samt försöka få bort fuktproblematiken (trappan lutar in mot väggen). Vattnet kommer att kunna rinna av stegen i trappan via en ränna med fall som jag formar närmast väggen. För enkelhets skull fäller jag in en liggande balk. Eventuellt bär den sista plankan, in mot hörnet, fortfarande last (om syllen är kvar under den) så den blir såklart svår att göra något åt via ett enkelt ingrepp från utsidan. Någon som har några tankar kring detta? Jag tänker att jag knappast kan göra det värre än vad det är idag och en rutten planka som hänger i luften kan ju omöjligen bära last, annat än föra den vidare via de spikar som håller ihop stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.