kimpo kimpo skrev:
Ha ha...skönt att få det bekräftat. Har alltid börjat tänka i LUDDET´s banor de gånger man har blivit sugen på att bygga pool.... Får nog bli en utomhusbubbel istället. Samma pengar, men mindre jobb... Tror jag nu i allafall..
Har personligen haft alla storlekar upp till 3.5m X 7 m men för mycket underhåll , har skaftat en bubbelpool 30-50.000krs klassen bästa investeringen hittills, kostar bara ca 500kr i mån inkl el och piller filter mm
 
G
Men en skön vedeldad badtunna då? :)
 
Men herregud, skaffa inte pool om det nu är så jobbigt. Vi har 80m3 pool och det är inte det minsta jobbigt.
Skaffa inte trädgård om det är jobbigt
Skaffa inte hus om det är jobbigt.
Etc
Bara ett tips
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Sparar mycket tid och pengar på sommaren. Haft pool i 25 år och med tre barn har vi bara behövt åka på semester två gånger. Hade dött om jag hade behövt tillbringa tid utomlands, på badstrand eller i en semesterby/på en camping.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
När hänger ni i poolen då?

Vi valde bort hus med pool när vi köpte då vi inte ville lägga all vaken tid på att tre småbarn inte skulle drunkna, men även om man nu har pool, när badar man?

I veckorna jobbar man, sedan när man hämtat ungar på dagis och ätit middag är det mörkt typ. På helgen så åker man på utflykter/rensar i trädgården och på kvällen somnar man hellre framför datorn/tvn än ut och simmar (för att sedan behöva duscha och mög).
 
H Hullefar skrev:
I veckorna jobbar man, sedan när man hämtat ungar på dagis och ätit middag är det mörkt typ. På helgen så åker man på utflykter/rensar i trädgården och på kvällen somnar man hellre framför datorn/tvn än ut och simmar (för att sedan behöva duscha och mög).
Det låter inte riktigt som det är din grej
att bada
Man behöver inte göra det jobbigt, vi har en spapool.
Jag och vår yngsta dotter badar mest, 3-4 gånger i veckan oavsett årstid, regn och snö är inget hinder, äldsta dottern och min fru badar 0-3 gånger beroende på årstid.
Vi duschar ute så det är inget problem.
Om jag badar själv kollar jag oftast bygga hus eller på någon serie.
Men en riktig ”kall” pool hade vi inte heller använt lika frekvent.
 
john68 john68 skrev:
Sparar mycket tid och pengar på sommaren. Haft pool i 25 år och med tre barn har vi bara behövt åka på semester två gånger. Hade dött om jag hade behövt tillbringa tid utomlands, på badstrand eller i en semesterby/på en camping.
Lät hyffsat tragiskt! Sitta hemma hela sommaren och vara poolskötare, hemma är väl man största delen av året..nä inte det minsts avundsjuk på de som har pool, oavsett väder, vi hade bekanta som hade pool på 60kbm, evigt jobb, nu vart det en fin gräsmatta där poolen var, bra investering, allt har sin tid, likadant med Spabad, 1-2 år sen blir det inte använt, tänkte sälja vårt i höst..
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
När hänger ni i poolen då?

Vi valde bort hus med pool när vi köpte då vi inte ville lägga all vaken tid på att tre småbarn inte skulle drunkna, men även om man nu har pool, när badar man?

I veckorna jobbar man, sedan när man hämtat ungar på dagis och ätit middag är det mörkt typ. På helgen så åker man på utflykter/rensar i trädgården och på kvällen somnar man hellre framför datorn/tvn än ut och simmar (för att sedan behöva duscha och mög).
Ja tex kan man bada där vid 1430 när folk på kontoret går å fikar, då tar man en kort pause med ett uppfriskande dopp, simmar ett par längder sedan upp och ta telekonfen 15:00 eller skriva klart offerten.

Eller ett kvällsdopp med belysningen tänd.

Det är ju det som är poängen med egen pool, att man kan bada precis närsomhelst.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Lät hyffsat tragiskt! Sitta hemma hela sommaren och vara poolskötare, hemma är väl man största delen av året..nä inte det minsts avundsjuk på de som har pool, oavsett väder, vi hade bekanta som hade pool på 60kbm, evigt jobb, nu vart det en fin gräsmatta där poolen var, bra investering, allt har sin tid, likadant med Spabad, 1-2 år sen blir det inte använt, tänkte sälja vårt i höst..
Vill man inte surfa snabbt ska man inte ha fiber. Vill man inte bada ska man inte ha pool.

Den som har mycket underhållsjobb med poolen gör något fel.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
För ett antal år sedan gav jag grannen ett handtag när det skulle gjutas pool och passade på att fråga "men hur i helvete tänkte du nu? Pool bygger man inte, det låter man grannen bygga å så kan man gå dit och bada istället".
Första två somrarna jobbade han nog halvtid med att få skiten till att fungera. Sedan dess har det nog funkat bra och japp, vi går dit ibland och tar ett dopp. Men jag skulle aldrig ha en själv. Det låter man grannarna hålla på med.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Jag tänkte efter två år med en badpåse i trädgården skaffa mig en motsvarande men delvis nedgrävd. Skiljer sig underhållet på en badpåse och en: https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ear-pool-avila-traimitat-rund-120-cm/p-752618 ?

(Rund pool med stålsidoor 3,5m diam 1,2m djup kontra påse med vatten 2,5m diam 70cm djup)

I mitt huvud borde det vara ungefär samma samma.

(Jag förstår att det här kanske inte kvalificerar som pool för många men det passar tomten och behovet)
 
F
H Hullefar skrev:
När hänger ni i poolen då?

Vi valde bort hus med pool när vi köpte då vi inte ville lägga all vaken tid på att tre småbarn inte skulle drunkna, men även om man nu har pool, när badar man?

I veckorna jobbar man, sedan när man hämtat ungar på dagis och ätit middag är det mörkt typ. På helgen så åker man på utflykter/rensar i trädgården och på kvällen somnar man hellre framför datorn/tvn än ut och simmar (för att sedan behöva duscha och mög).
Efter frukost innan man rensar i trädgården, efter man rensat i trädgården. Innan man åker till jobbet har jag tagit nåt dopp. När vi kommer hem från jobbet och grillen står på värmning tar man sig ett snabbt dopp och simmar lite i jet-swimmen. Några gånger om året är det den naturliga samlingspunkten när man drar ut ungkarlsstereon från garaget och mentalt motionerat sina grannars toleransnivå.... pool är bra, ångrar bara att vi inte byggde tidigare och en del om själva utförandet men det är en annan fråga. Du har rätt i att det är en del underhåll, totalt i år har jag lagt 4h och då är 2,5 av dom uppstart för året och påfyllning av vatten. Jag skall limma om två kassa limningar som droppar lite men tillsvidare får dom allt droppa på.

Men fö tror jag du har rätt, tycker man det är mög att ta en dusch skall man nog inte blöta ner sig i en pool. Duschar gör vi fö INNAN bad i uteduschen. Vi har rent vatten, låg klorhalt och noll klorlukt så dusch efteråt är fullständigt meningslöst.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Lät hyffsat tragiskt! Sitta hemma hela sommaren och vara poolskötare, hemma är väl man största delen av året..nä inte det minsts avundsjuk på de som har pool, oavsett väder, vi hade bekanta som hade pool på 60kbm, evigt jobb, nu vart det en fin gräsmatta där poolen var, bra investering, allt har sin tid, likadant med Spabad, 1-2 år sen blir det inte använt, tänkte sälja vårt i höst..
Haha. Tragiskt? Fyller kloor 1 min i veckan å frun håvar lite när hon doppar sig. Har aldrig gillat att semestra borta mer än en årlig vecka ensam i Lappland. Å andra sidan med ett gäng hästar hundar å katter så har det väl aldrig varit aktuellt. Näpp, gillar att sitta hemma/ pyssla med hus mm och bara ta det lugn, men framförallt slippa sociala kontakter.
 
Guzzi Guzzi skrev:
För ett antal år sedan gav jag grannen ett handtag när det skulle gjutas pool och passade på att fråga "men hur i helvete tänkte du nu? Pool bygger man inte, det låter man grannen bygga å så kan man gå dit och bada istället".
Första två somrarna jobbade han nog halvtid med att få skiten till att fungera. Sedan dess har det nog funkat bra och japp, vi går dit ibland och tar ett dopp. Men jag skulle aldrig ha en själv. Det låter man grannarna hålla på med.
Håller helt med, likadant med Spabad mm, har man det i stugan används det när man är där, men hemma på gården, några ggr/år..inte lönt.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jag tänkte efter två år med en badpåse i trädgården skaffa mig en motsvarande men delvis nedgrävd. Skiljer sig underhållet på en badpåse och en: [länk] ?

(Rund pool med stålsidoor 3,5m diam 1,2m djup kontra påse med vatten 2,5m diam 70cm djup)

I mitt huvud borde det vara ungefär samma samma.

(Jag förstår att det här kanske inte kvalificerar som pool för många men det passar tomten och behovet)
Ju mer vatten desto enklare att hålla ordning på..... med större pool kommer oftast lite seriösare sandfilter och vattenpump som kan gå 24x7. Bra täckning är viktigt för att minimera underhållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.