Vi la ca 70 kvm St Eriks Cirkus för två år sedan.
Dessa plattor har ganska stor fog. Detta innebär att de har blivit en del
ogäs i fogarna. Funderar på att foga med hårdfog nu i vår.
Är et en bra lösning? Någon som har erfarenhet av hårdfog från St Eriks eller
andra fabrikat? Fördelar resp nackdelr? Taksam för synpunkter.
mvh gorran
 
Blev fel forum. Ursäkta.

Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
Enda jag vet är att det är riktigt dyrt!

men är intresserad av erfarenheter kring det..
 
Tar upp denna tråd till ytan igen? Någon med erfarenheter kring hårdfog? Vilket märke ska man välja?
 
Hej använde lithofix easy som hårdfog till vår uppfart/entre. Den fanns både till smal (under 5mm) och bred fog (över 5mm) och sopades ner som vanlig sand. Efter paddning med gummimatta och stödsopning vattnades fogen som sen härdade. Det gick åt mycket men det blev bra.
Även nu andra säsongen ser det bra ut och inget ogräs/eller behov för komplettering. Minns att det var lite svårt i slutet av säsongen att både få torr dag (krävs vid sopningen) men utan nattkyla under 5grader. Jag tvättade även betongstenen sen i efterhand med högtryck för att inte riskera missfärgning på stenen av härdad fogsand men det ser jag nu i efterhand var lite onödigt. Där det blev kvar rester har det släppt av sig själv.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
La Danfast flexibel hårdfog mellan marmorplattor på altan utefter långsidan på huset. Det blev både kanon och dåligt beroende på om det är skyddat för nederbörd eller inte.
Där balkongen skyddar är resultatet kanonbra, inget ogräs och inga sprickor. Däremot där vatten kommer åt så ser det rent ut sagt för d-ligt ut. Ogräs och mossa växer nästan ohämmat i fogen.

Det står förvisso i instruktionen att fogens skall hållas ren och det har jag ju inte gjort i tillräcklig grad så jag får väl skylla mig själv. Viss växtlighet hade jag kunnat tolerera men definitivt inte så mycket som det är nu, tror inte det finns mycket ogräshämmande i fogen alls.

Mao, under tak-bra, ute-skräp.
 
Var det danfast hårdfog man vattnar då? Inte bara deras ”ogräshämmande” fog?
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Var det danfast hårdfog man vattnar då? Inte bara deras ”ogräshämmande” fog?
Ja, flexibel hårdfog heter den. Den är cementbaserad så samma läggningförfarande som alla hårdfoger med packning sopning och vattning.

Har även mjukfogen intill väggen och (det är ju under tak så) den ser ok ut.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Provade lithofix easy på en liten yta i en trappa jag gjort.

Sicken skit! Det är ju som en gelé nu i efterhand som är jättemjuk, hade jag spolat med högtrycken hade det ju försvunnit med en gång! Dessutom köpte jag grå, vilket den var när jag sopat ut den. Men efter vattning så blev den ju svart spräcklig och inte alls så snyggt som jag ville ha det... !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.