M Mikaelzii skrev:
Rent krasst skulle jag säga nej det är omöjligt om ni inte tänker bygga själva.

2017 köpte vi en tomt för 1,980 milj och valde Älvsbyhus 1 1/5 plans huset höner 101 kvm plus övervåning.
Vi valde även till dubbel garage vidbyggt sen gick all in på tillvalen takkupa,alla till val i köket osv osv.
Förhöjt väggliv valde vi bort pga tycker huset blir fult på utsidan (den förhöjda delen får loggade panel medans resten har stående...)

Vårat bygge gick loss på 5 miljoner, väljer ni bort garaget och alla tillval vi valde så hamnar du ändå strax över 4,5.

Men våran erfarenhet av Älvsbyhus var riktigt bra.
Hade jag byggt hus igen så hade jag helt klart titta på Älvsbyhus igen.
Trots jag inte är helt grön i området byggt hus innan och totalt haft 6 hus i mitt liv.

Smålandsvillan tittade vi på också, dom var ca 50 tusen dyrare än Älvsbyhus men också ensamma om att inte ha grunden inräknad i priset...
Då blev smålandsvillan nästan 200 tusen dyrare än Älvsbyhus...

Tittar du på recensioner på tex Facebook så står Älvsbyhus för högst snittbetyg dom bygger även mest hus i Sverige.
Smålandsvillan mycket lägre snittbetyg.

Men tillbaka till frågan.
Köper ni en tomt för 2 miljoner bör ni ha en budget på 5 miljoner glöm inte att övervåningen skall inredas också och det kostar en del pengar det också..
Sen tomten skall fixas asfalt,marksten,altan,häckplantering,gräsmatta osv osv.

Vi har gjort allt detta men även haft kontakter i många lägen och byggt hela övervåningen själva.
VVS var det enda som lejdes bort.
Ligger på en kostnad på nästan 5,4 idag.

Tänk även att detta var 2017 listpriset på huset är väll ca 150 tusen mer idag...
Dagens motsvarigheter till Höner ligger på 1,68. Med tomt på 2 mkt landar man på 3,7. Hur landade ni på 800 000 kr i byggherrekostnader? Låter mycket 0,3-0,5 är ju en vanlig schablon.

När de kommer till övervåning brukar det ju anses vara mest prisvärda alternativet att köpa oinrett och inredda själv.

Men har noterat att Älvsbyhus erbjuder väldigt prisvärda enplanshus. Att gå från 107 till 129 kvm kostar t ex bara 160 000 kr mer. Det är 7300 kr kvm. Inte få skam! Det är inte för inte att ”Linnéa” är Sverige mest sålda hus.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
De har avfuktare i grunden, de huset vi kollade på, visningshuset hade detta..frågade om förbrukning, ca 1500-2000kwh/år tror jag det var de beräknande.
De lät ju otroligt mkt, då går den ju hela tiden. Min går på hydrostat och startar vid ca 70%, den går bara under de varmaste dagarna på sommaren. Har isolerade kantbalkar med tätade ventiler och åplast på marken.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi byggde 2011 med Skidstahus, tomt på 1500kvm inkl Telia fiber 495’ hus inkl garage 148kvm + 45kvm, 1995’ bygglov, utsättning 50’, El ansl: 16’ , VA: 120’
Tomtplanering, matjord: 50’, Asfalt 40’ sen altaner, solceller, buskar mm..
 
Garningen Garningen skrev:
De lät ju otroligt mkt, då går den ju hela tiden. Min går på hydrostat och startar vid ca 70%, den går bara under de varmaste dagarna på sommaren. Har isolerade kantbalkar med tätade ventiler och åplast på marken.
Ska väl tilläggas att detta är säljaren på SMV uppgifter, och jag tyckte det lät mycket, men tyckte även att det var nåt med att Nibe 750 avluften gick via grunden?
 
sunnis
H Husqvarna220Ac skrev:
De har avfuktare i grunden, de huset vi kollade på, visningshuset hade detta..frågade om förbrukning, ca 1500-2000kwh/år tror jag det var de beräknande.
Nej de har inte avfuktare i grunden. Det är endast en simpel fläkt. Älvsbyhus har avfaktura i grunden.
 
sunnis
H Husqvarna220Ac skrev:
Ska väl tilläggas att detta är säljaren på SMV uppgifter, och jag tyckte det lät mycket, men tyckte även att det var nåt med att Nibe 750 avluften gick via grunden?
Varför skulle man avlufta en flvp i husgrunden? Det vore att gå mot tillverkaren rekommendationer hur flvp monteras och enkel logik. Får absolut inte komma inomhusluft ner i grunden!

Nej detta har du fått om bakfoten helt och hållet.
 
Älvsbyhus har väl sammalika grund som SMV
sunnis sunnis skrev:
Nej de har inte avfuktare i grunden. Det är endast en simpel fläkt. Älvsbyhus har avfaktura i grunden.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Varför skulle man avlufta en flvp i husgrunden? Det vore att gå mot tillverkaren rekommendationer hur flvp monteras och enkel logik. Får absolut inte komma inomhusluft ner i grunden!

Nej detta har du fått om bakfoten helt och hållet.
Håller helt med dig, fuktigt luft ned dit, men vet att det var nåt special med F750 och denna grund, men var många år sedan vi tittade på en SMV, gillar varken grunden eller huset..
 
sunnis
H Husqvarna220Ac skrev:
Älvsbyhus har väl sammalika grund som SMV
Nej, det är inte samma. Älvsbyhus grund är samma byggteknik från typ 80talet, helt öppen. Bara betongelement och sen står huset på det, för att det ska fungera behövs en avfuktare. SMV har en isolerad grund med plast runtom och sedan några lager cellplast mot marken och mot betongelementen, en fläkt håller ett undertryck, finns en indikatorlampa i tvättstugan som skvallrar om grunden tappar undertrycket. Grunden i sig är faktiskt väldigt bra, finns mycket fördelar med denna och det är en billigare lösning. I princip är den som en platta på mark utan armering och betong.
 
Redigerat:
H Husqvarna220Ac skrev:
3.5 miljoner för ett Älvsbyhus med garage..??
Japp med allla kostnader.
Det är väll total summan som är intressant?
 
P pwb skrev:
Dagens motsvarigheter till Höner ligger på 1,68. Med tomt på 2 mkt landar man på 3,7. Hur landade ni på 800 000 kr i byggherrekostnader? Låter mycket 0,3-0,5 är ju en vanlig schablon.

När de kommer till övervåning brukar det ju anses vara mest prisvärda alternativet att köpa oinrett och inredda själv.

Men har noterat att Älvsbyhus erbjuder väldigt prisvärda enplanshus. Att gå från 107 till 129 kvm kostar t ex bara 160 000 kr mer. Det är 7300 kr kvm. Inte få skam! Det är inte för inte att ”Linnéa” är Sverige mest sålda hus.
Markkostnader alltså asfalt sprängning gräsmatta mm. 650 tusen
Bygglov 50 tusen
El och fiber 50 tusen
Besiktningar ka och inför sprängning 80 tusen.

Ja listan är lång det är mycket mer än tomt köp och priset i katalogen som tillkommer..
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej, det är inte samma. Älvsbyhus grund är samma byggteknik från typ 80talet, helt öppen. Bara betongelement och sen står huset på det, för att det ska fungera behövs en avfuktare. SMV har en isolerad grund med plast runtom och sedan några lager cellplast mot marken och mot betongelementen, en fläkt håller ett undertryck, finns en indikatorlampa i tvättstugan som skvallrar om grunden tappar undertrycket. Grunden i sig är faktiskt väldigt bra, finns mycket fördelar med denna och det är en billigare lösning. I princip är den som en platta på mark utan armering och betong.

Älvsbyhus grund är också stängd även avfuktare ingår.
Den är också isolerad med cellplast med en givare i tvättstugan.
Denna grund ingår i priset hos Älvsbyhus med smv får du komplettera med likadan grund.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Älvsbyhus har väl sammalika grund som SMV
Ja
 
Så såg våran kalkyl ut vilket stämde riktigt bra.

Sen tillkom asfaltering,gräsmatta,övervåning.
 
  • Skärmdump av en byggkalkyl i PDF-format med detaljerade poster och kostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låt mig gissa att byggherrekostnader och anslutningsavgifter då finns där (utgifter mellan tomt och hus) på en 0,4 - 0,5 mille.
Japp inklusive allt.
Vem vill ha ett halvfärdigt hus liksom ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.