Ska tilläggsisolera ett gästhus för att sedan bli permanentboende. Huset byggt 40-talet men ska bara spara ytterväggar och sen blir det nya fönster också. Taket kommer vi att spruta lösull/cellulosa på vinden.

Det blir 120mm glasyll i väggarna sen en 70regel för att räta upp väggar och ytterligare isolering.
Frågan är, hade ni använt plast eller ej på väggarna?
Vindskyddspapp finns men sporadiskt.. :)
 
  • Renoveringsarbete i gästhus med nakna timmerväggar, isolering, stegar och nytt fönster synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johnwinroth
Vad jag kan förstå så byter du ut den gamla isoleringen mot glasfiber.
då tycker jag att du ska använda ångspärr på insidan, detta då fukten i luften inte ska vanda ut i isoleringen och kondenseras.

Detta är inte ett problem med cellulosa/träfiber isolering då de kan absorbera fukt
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Vad jag kan förstå så byter du ut den gamla isoleringen mot glasfiber.
då tycker jag att du ska använda ångspärr på insidan, detta då fukten i luften inte ska vanda ut i isoleringen och kondenseras.

Detta är inte ett problem med cellulosa/träfiber isolering då de kan absorbera fukt
Detta har varit en helt oisolerad stuga så vi går från sommarbonat till vinterbonat. Dvs ingen isolering alls till ca 200mm både tak och väggar samt nya fönster.
Är också inne på ångspärr nu, frågan är om jag ska använda vanlig plast eller sån där som andas?
 
Du har väldigt lite isolering för ett permanentboende och klarar nog inte energikraven i BBR på dem. (Det är regelmässigt näst intill att betrakta som nybyggnation på grund av ändrat användningsområde).

Ångspärr verkar ha blivit något som man behöver fatta beslut över på detta forum vilket är märkligt. Man går ju liksom inte och våndas över man ska följa reglerna för jordade uttag som exempel.
 
W witten skrev:
Du har väldigt lite isolering för ett permanentboende och klarar nog inte energikraven i BBR på dem. (Det är regelmässigt näst intill att betrakta som nybyggnation på grund av ändrat användningsområde).

Ångspärr verkar ha blivit något som man behöver fatta beslut över på detta forum vilket är märkligt. Man går ju liksom inte och våndas över man ska följa reglerna för jordade uttag som exempel.
Tack för dina synpunkter.
Svårt att få fram all info men boendet ska inte bli permanent utan ett gästhus som ska bli vinterbonat för diverse gäster osv.

Ang ångspärr så har alla hus olika historia och förutsättningar. Det finns många som tycker och tänker och detta är ett perfekt forum att få lite olika åsikter på.
Hoppas på fler svar och åsikter ang plast/ångspärr.
 
Ahh, jag trodde det skulle vara uppvärmt året runt. Ska det vara kallställt tar jag tillbaka det jag skrev.
 
W witten skrev:
Ahh, jag trodde det skulle vara uppvärmt året runt. Ska det vara kallställt tar jag tillbaka det jag skrev.
Jag kommer hålla det uppvärmt året om, dvs när det inte bor någon där så håller vi det på ca 12 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.