Ska byta fönster i kåken och funderar över om dessa är bärande ? Är som nån slaga låda över som e byggd i playwood aktigt material , har bytt fönster innan men inga dubbelfönster , har dock varit likadant över dem andra som är bytta med o dem som monterade sa inget om bärande... huset är byggt -68 osäker på tillverkare för stunden
Dubbelfönster i ett rum med avskalade väggdelar ovanför, med utsikt mot en gård med bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalad målfärg och plywoodliknande material över ett fönster i ett äldre hus, ifrågasatt som bärande konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild där fönsteromfattningens övre del visas med avskalad vägg, exponerat trä och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av fönsteröppning i hus, med plywood överkant ovanför vita fönsterramar, fråga om bärighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det är möjligt att mittstolpen avlastar. Då måste du palla upp taket och sätta en regel över det nya fönstret.
 
Jag är tveksam till att det finns en regel mellan fönstren , det som syns är en list bara , ska ta bort den imorn o se hur de ser ut bakom :)
 
Han menade att fönstret i sig är bärande.
Dvs att du kan inte sätta in ett plastfönster där karmen inte bär.
Detta är rätt vanligt på lite äldre hus.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Han menade att fönstret i sig är bärande.
Dvs att du kan inte sätta in ett plastfönster där karmen inte bär.
Detta är rätt vanligt på lite äldre hus.
Aha mittstolpen på fönstrena ? Men iomed att det bara är "lådor" över fönstren så könns de ju inte så bärande ? Dem bär ju typ ingen vikt
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Han menade att fönstret i sig är bärande.
Dvs att du kan inte sätta in ett plastfönster där karmen inte bär.
Detta är rätt vanligt på lite äldre hus.
Precis. Vi hade så på på vår stuga över samtliga dubbel- och trippelfönster. Själva karmen på fönstret är bärande. Det var också plyfalådor ovanför. Bytte ut mot 2x170 reglar för att ta upp lasten från takstolarna.
 
Där kan ju vara en liten balk (bjälke) som sitter över fönsterna som kan bära en del med hjälp av fönsterkarmen.
Vi ser ju inte hur huset är byggt, om där vilar tex takstolar ovanpå.
Det vi säger är ju att man kan inte ta för givet att fönsterna inte bär utan att titta närmare på det.
I nya hus växlar du alltid av så att fönsterna inte bär.
 
A
Argasnickaren har rätt. Du måste kontrollera hur konstruktionen är innan du gör något.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Argasnickaren har rätt. Du måste kontrollera hur konstruktionen är innan du gör något.
Tyvärr är jag inte argasnickaren.
Jag är argastesnickaren, jag är mycket argare än honom
 
  • Gilla
  • Haha
andost och 1 till
  • Laddar…
Tror att jag kommer sätta dit reglar alt. Limträbalk över! Könns säkrast , är en vägg där det vilar takstolar på
 
  • Gilla
olkran
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Tyvärr är jag inte argasnickaren.
Jag är argastesnickaren, jag är mycket argare än honom
Oj förlåt Argastesnickaren! Det var inte meningen att ta fel på ditt namn. :oops:
 
Erik_Hansson skrev:
Oj förlåt Argastesnickaren! Det var inte meningen att ta fel på ditt namn. :oops:
Ingen fara, hade jag inte varit så arg hade jag inte reagerat;)
 
kolla med kommunen de har kanske k-ritningar på huset
 
T tergo skrev:
kolla med kommunen de har kanske k-ritningar på huset
Såhär ser de ut vid fönstrena på ritningen
En del av en byggritning som visar detaljer kring fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.