Gick min AB-kurs på Komvux, fick kursmaterialet betalt av facket!
Kostnad: Bensinpengar till två kurstillfällen/vecka i 1,5 år!
 
Jag skulle aldrig ge mitt godkännande om jag hade AB behörighet till en person som inte hade någon utbildning alls. Man kan ju ställa sig frågan vad det är som händer då olyckan är framme. Då skulle jag inte vilja vara personen som gett sitt godkännande
 
Sverre det var så på den gamla goda tiden. Tror inte den möjligheten finns idag
 
Elfirman skickar inte dit en obehörig montör om han inte vet vad han gör, det är ju firman som är ansvarig.
Dem flesta obehöriga!? Nja snarare att dem inte hämtat ut sitt BB1 cert, inte alla som tycker det är kul att slänga upp 1500-2000kr när det inte behövs så länge dem är anställda av elfirman.

Man jobbar ju i ca 2 år innan man kan skicka in ansökan om att få sin BB1 behörighet.
Men det vet väl dem flesta elektriker redan om.

 
S
hempularen skrev:
Det är det som skrämmer mig lite från att lita på elfirmor. Har stor respekt för kunskapen hos en med full behörighet. Men kommer det en helt obehörig montör blir jag (av erfarenhet) lite rädd. Lösningen är ju att anlita enmansföretag.
Men även den som har jobbat med det i 30 år kan ju vara helt obehörig.
Det är väl här det börjar skilja på seriösa och oseriösa firmor. De allra flesta ser nog till så att alla de anställer har elutbildning från gymnasiet, att de uppdateras med ändrade regler och de ointresserade anställda blir nog inte långvariga i företaget. Sedan finns det ju dom som har lägre moral också. Det gäller att kolla upp innan man anlitar.
 
Ju mer man läser desto mer frågande och orolig blir man..

Dessa regler och system känns ju som något förlegat som av någon underlig anledning fortfarande hålls vid liv.

Jag menar, det känns ju som om utbildningen för både läkare och kärnkraftsoperatör är kortare än om man skall till att bli behörig för att få installera ett nytt eluttag. Det finns ju liksom ingen rim och reson..
 
För många år sedan var jag ordf. i en av de större bostadrättsföreningarna i Stockholm. I samband med stambyte lyckades en elektriker (vet ej detaljer) att släppa på strömmen i en stigarledning med losskopplad PEN ledare. I princip allt elektriskt i samtliga lägenheter som var inkopplade förstördes, det blev sotskador från brinnande elektronik i flera lägenheter, men ingen riktig brand.

Elfirman hävdade att inget fel hade gjorts, men stod utan diskussion för alla kostnader.

Några år senare när jag inte längre bodde där träffade jag en elmontör som jobbade för samma firma (gift med en arbetskamrat till min fru). Han hade inte varit på "vårt" projekt. Jag nämnde incidenten som en lite rolig historia. Då tittar han på mig med lite tom blick och säger: Klart PEN ledaren skall vara ansluten annars fungerar det ju inte, men det kan ju inte bli farligt om man glömmer den. Det var läge att snabbt byta ämne.

Killen som orsakade olyckan kan mycket väl ha varit behörig men haft en dålig dag. men killen jag pratade med var förhoppningsvis obehörig. För jag hoppas att man kan lite mer om man har gått en relevant utbildning.
 
Om någon inte viste så är det oftast bara en behörig instalatör på varje firma och oftast arbetar den inte ute på "fältet".
Och jag vill nog påstå att på alla seriösa företag har, om inte alla, dom flesta under hela sin yrkesbana fortlöpande utbildning i nya och ändrade föreskrifter och bestämmelser.
 
På Elsäkerhetsverkets hemsida finns ett behörighetstest. Med "gamla" 4-årig teknisk linje, elkraftteknik + 4 års praktik får man ABL, tex. Med 5 år rätt fördelat AB.
Själv gick jag televarianten och kan med 2 år få begränsad, så det skulle gå precis...
 
wolffi skrev:
Sverre det var så på den gamla goda tiden. Tror inte den möjligheten finns idag
....2001-2002.....
 
sverre skrev:
....2001-2002.....

bor du i en liten kommun då?
 
Jag läste en ky-utbildning i elteknik (80 poäng) och då läste vi alla kurser som krävs för att få AB. Det kostade ingenting
Tyvärr kan jag nog inte få ut den då jag jobbar som hissmontör nu. Men tanken finns att börja jobba som elektriker, men lärlingslönen avskräcker mig. Jag ångrar att jag inte började jobba som elektriker efter att skolan var slut. kanske man tar tag i det i framtiden, det är ju brist på sladdaknytare ;)

mvh Andreas28
 
Jag är just nu lärling på större elföretag i västsverige .  Eftersom jag är en lite äldre (26) lärling så blev det lite och ta reda på innan jag började sadla om från reparatör till elektriker.

För det första så är man inte elektriker om man inte är av Elbranschens Centrala Yrkesnänmnd (ECY) godkänd elektriker inom områdena: Elektriker-elteknik(installation) eller Elektriker-industri. Det är branschens krav. Alltså kan du ha en begränsad behörighet 1 av Elsäkerhetsverket men inte vara elektriker. Elsäkerhetsverket ger dig befattningen elinstallatör inte elektriker.

Jag läste först på Lernia in en BB2 och BB1 och trodde att nu är det ju ok att börja som elektriker men så fel jag hade. Branschen kräver lite mer än så och alla seriösa firmor ska följa Svenska Elektriker Förbundets krav på Elektrikercertifikat då man nyanställer eller efter lärlingstidens slut (1600 h) få ett cert.  

Certet är en kvalitetsstämpel på elektrikern har de baskunskaper och säkerhetstänk som en elektriker ska ha. sedan finns det alltid rötägg som lyckats ta sig förbi ändå men dom brukar bli kända i branschen under lärlingstiden..

Utbildningen går man på gymnaiset eller som i mitt fall via Komvux på distans eller på heltid i upp till ett år. Ca 1100h för elteknikcert och 850h för industricert. På gymnasiet läser man dock lite mer. På Komvux har man normalt redan kärnämnen och då går det fortare.

Med en BB1 kompetens eller cert och två års praktik under behörig elinstallatör med antingen AB eller BB1 så kan man ansöka om en BB1:a hos Elsäkerhetsverket.
Det är dock väldigt stor skillnad mellan den som endast har en BB1:a och den som har cert. Cert är inriktat på sikt att gå Allmän behörighetskurs och efter några års praktik på både låg-och högspänning plocka ut en AB om man önskar det.

En BB1 ger dig endast rätt att arbeta på befintlig gruppledning upp till 1000 vAC  och 1500 vDC. Alltså lättare ellarbeten som när t ex en maskinreparatör  byter motor. Den tillåter inget arbete i t ex centraler, större rör&dosförläggningar och  större installationsarbeten. Man är ganska begränsad i sin BB1:a i kunskaper i jämförelse med elektrikern. Den som har ett cert har betydligt mer kunskaper inom alla områden.

Sedan finns det stora skilnader mellan en industrielektriker och en installationselektriker då den senare har mer kunskap om installation  inom alla områden medans industrielektrikern/automationare är inriktad mot installation och felsökning inom industrin.

Vill man veta mera kan man alltid ta en titt på ECY.com och någon av de godkända vuxenutbildningarna.

Detta är en djungel som normalt inte ens elfirmorna är bra på. Normalt har ju ägaren eller någon i firman AB och resten jobbar under dennes behörighet kanske upp till 40 man. Han/hon tar smällen om något händer därför borde man ju vara ganska intresserad att veta vad en nyanställd har för behörigheter, kompetens och erfarenhet i branschen.

Så det kan ju kännas surt att plocka ut en eletriker för 400 kr timmen för att koppla in några saker. Men han tar också smällen om det händer något efteråt. Det kommer inte ditt försäkringsbolag att göra när dom får reda på vem som mixtrat med passdelarna i centralen även om dom finns att köpa på närmsta lågprisvaruhus så be en riktig elektriker att kolla om det går först.

Oj vad text hoppas att någon orkar läsa detta :surprised:
 
Lärlingen skrev:
Jag är just nu lärling på större elföretag i västsverige . Eftersom jag är en lite äldre (26) lärling så blev det lite och ta reda på innan jag började sadla om från reparatör till elektriker.

För det första så är man inte elektriker om man inte är av Elbranschens Centrala Yrkesnänmnd (ECY) godkänd elektriker inom områdena: Elektriker-elteknik(installation) eller Elektriker-industri. Det är branschens krav. Alltså kan du ha en begränsad behörighet 1 av Elsäkerhetsverket men inte vara elektriker. Elsäkerhetsverket ger dig befattningen elinstallatör inte elektriker.

Jag läste först på Lernia in en BB2 och BB1 och trodde att nu är det ju ok att börja som elektriker men så fel jag hade. Branschen kräver lite mer än så och alla seriösa firmor ska följa Svenska Elektriker Förbundets krav på Elektrikercertifikat då man nyanställer eller efter lärlingstidens slut (1600 h) få ett cert.
Där har dom fel. Jag gjorde mina första år på energibolag innan jag började jobba som ren (kabeltattare) installatör. Och det har aldrig varit något prat om att jag inte har ett ECY-cert. Detta är en grej som ECY och el-facket hittade på för några år sedan, men som inte fyller någon funktion. Så nu har jag jobbat över tio år och har en AB behörighet , men har aldrig stött på något problem för att jag inte skrev några lärlingspapper och lämnade in ill facket. Det är som vanligt med det där el-facket, bara problem och dyrt därför är jag med i SIF.
 
Går man sin utbildning på Lernia så har en industrielektriker samma utbildning som installations( förutom tele/data), men har också styr o regler B utbildning, Siemens S7-200 plc programmering etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.