Ojdå. Nu ser jag att jag lagt upp bilder i fel tråd.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Ojdå. Nu ser jag att jag lagt upp bilder i fel tråd.
Tyckte väl det. Det är inte Snart dax..
 
banjoragge banjoragge skrev:
Tyckte väl det. Det är inte Snart dax..
Sorry. Någon kommenterade i den tråden så den kom längst upp där min yrong hus projekt brukar ligga men ska va noga med att kolla i fortsättningen. :)
 
  • Gilla
Timey och 2 till
  • Laddar…
Är huset klart? Vore kul att se bilder från slutresultatet :)
Håller själv på att bygga hus i Ytong nu. Har snart murat klart, så börjar kolla på hur jag ska göra med takreglarna (pulpettak). Fäste du hammarbandet direkt i lättbetongen eller i u-block? Hur gör man om man ska mura mellan takreglarna, hammarband på halva stenen och murar upp med halva block på andra halvan?
Om du har några bilder på detta eller ritning skulle det vara väldigt uppskattat om du kunde lägga upp :)
 
J Johan_Grip skrev:
Är huset klart? Vore kul att se bilder från slutresultatet :)
Håller själv på att bygga hus i Ytong nu. Har snart murat klart, så börjar kolla på hur jag ska göra med takreglarna (pulpettak). Fäste du hammarbandet direkt i lättbetongen eller i u-block? Hur gör man om man ska mura mellan takreglarna, hammarband på halva stenen och murar upp med halva block på andra halvan?
Om du har några bilder på detta eller ritning skulle det vara väldigt uppskattat om du kunde lägga upp :)
Där kan du ju mura upp med väldigt tunna block utanför hammarbandet. Där kommer du ju förmodligen isolera mot ändå.
Mellan block och takstol kan du fogskumma.

Ska du ha luftspalt eller inte mellan block och takbeklädnad?
 
X xLnT skrev:
Där kan du ju mura upp med väldigt tunna block utanför hammarbandet. Där kommer du ju förmodligen isolera mot ändå.
Mellan block och takstol kan du fogskumma.

Ska du ha luftspalt eller inte mellan block och takbeklädnad?
Ok topp :) Blocken är 300 djup så kör nog 200 hammarband och 100 lättbetong. Gör det något om balkarna vilar på en 10 cm passbit av lättbetong? (eller är det nån issue med fukt eller dyl?).

Har tänkt att ha luftspalt, för det bör man väl?
 
J Johan_Grip skrev:
Ok topp :) Blocken är 300 djup så kör nog 200 hammarband och 100 lättbetong. Gör det något om balkarna vilar på en 10 cm passbit av lättbetong? (eller är det nån issue med fukt eller dyl?).

Har tänkt att ha luftspalt, för det bör man väl?
Vilka balkar tänker du på då?
 
J Johan_Grip skrev:
Har tänkt att ha luftspalt, för det bör man väl?
Det råder det delade meningar om, nu är det många som inte bygger luftspalt utan hanterar fuktigheten på andra sätt.
Vi byggde med luftspalt.
 
J Johan_Grip skrev:
Är huset klart? Vore kul att se bilder från slutresultatet :)
Håller själv på att bygga hus i Ytong nu. Har snart murat klart, så börjar kolla på hur jag ska göra med takreglarna (pulpettak). Fäste du hammarbandet direkt i lättbetongen eller i u-block? Hur gör man om man ska mura mellan takreglarna, hammarband på halva stenen och murar upp med halva block på andra halvan?
Om du har några bilder på detta eller ritning skulle det vara väldigt uppskattat om du kunde lägga upp :)
Hej. Huset är inte klart men ska uppdatera med mer bilder i veckan. Du kan följa projekt tråden här på byggahus.
Tror det heter vårt ytong hus projekt

Ang hammarbandet så borrade jag hål i översta blocket och gjöt fast gängstavar som man fäste hammarbandet i. Glöm inte plast imellan
 
  • Gilla
woormie
  • Laddar…
Gissar att du lägger plasten mellan takstolarna och lättbetongen, är det även fuktspärren upp mot vinden och isoleringen är mer för att du är rädd för fukt mellan sten och trätakstol? Min fråga är egentligen, hur gör man med fuktspärren mot taket, kan tänka mig att det är svårt att få det tätt mot stenväggarna?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.