hej jag skall köpa en tomt och bygga ett lösvirkes hus.
jag måste anlägga en väg på en äng ca 80meter,en infiltrations anläggning skall grävas. jag undrar är det värt att köpa en traktor och göra dessa arbeten själv
(eller är det svårt)
 
Kanppast värt att köpa en traktor som du kan gräva med, det kan man hyra en liten grävare (med eller utan förare till). En frontlastare (eller en volvo baklastare) som man kan plana ut med och ev ploga snö med kan man få till rimligare pris .
 
svar till kurt:
det är jättemånga mantimmar som går åt för att göra allt detta,=dyra kostnader,jag frågade en entreprenör
hur länge det skulle ta att göra väg ,shackta för grund och anlägga avlopp och han trodde att det skulle gå till ungefär 150 timmar X 800:- = 120000:-
 
Helt klart läge för en egen traktorgrävare om du har tiden. Kolla blocket.se där finns det från 35.000 och uppåt. Gräv och ha kul :D och speciellt svårt är det inte heller efter lite träning.
 
Sen kan du vara hyfsat säker på att de billiga grävare som finns till salu sällan är de fräschaste maskinerna....
Eftersatt underhåll är väl bara förnamnet.
 
Varför måla f..n på väggen?
Bättre lägga färgen på traktorn  ;)
Hur som så köpte jag min JCB 3 årsmod 1964 för 8 år sedan. Den har säkerligen varit med om mycket genom åren. Men vilken maskin! Bara se till att det finns olja i motor & hydraulsystem. Sedan är det bara att tuta och köra.
Har under åren i min ägo laggt ner max 1000:-/år i reservdelar & oljor.
Men den saknar förståss rototilt och andra finennser.
Ingen elektronik! Bara en startknapp & en stoppspak. Brännselmätaren & varvräknaren funkar ej och timräknaren gav säkert upp för många år sedan.
Hon är ju bara en traktorgrävare min "gamla Bettan" :D
Att köpa en halvny grävare innebär säkert större risker än en riktigt gammal.
 
SKEDEN skrev:
svar till kurt:  
det är jättemånga mantimmar som går åt för att göra allt detta,=dyra kostnader,jag frågade en entreprenör
hur länge det skulle ta att göra väg ,shackta för grund och anlägga avlopp och han trodde att det skulle gå till ungefär 150 timmar X 800:- = 120000:-  
:surprised: :surprised:

Utan att ha sett platsen låter det som väldigt många pengar det.
En grävare som kostar 800kr/tim är en ganska stor pjäs som borde klara jobbet betydligt snabbare än så med en bra pilot.
150 Tim :surprised: :surprised: :surprised:, det är ju nästan 4veckor :surprised:

Jag skulle nog kolla med en annan entreprenör...
 
Man undrar om det är olja eller vatten i pölarna runt "caben" ::)

Man bör nog ha erfarenhet av äldre maskiner och klara reparationer själv om man ska köpa dylika maskiner.
Det är inga billiga reservdelar man hittar på Biltema i sådana maskiner...
 
Det här är min "Gammla Bettan"
jcb.jpg
En JCB 3 tillverkad i England 8) 1964.
För två år sedan tröttnade sidförflyttningen i grävaggregatet. Beställde nya packningssatser.
Fanns inte på lager i Sverige :( så de beställdes från England. Hemma hos mig på fem dagar! Kostnad 677:-! (För 38 års grävande) Dyrt? Ja, man har ju olika referensramar.
OK, motorras kan kosta osv men 20.000:- är ca. 4 dagars grävande om man köper tjänsten och någon garanti har man väl även om man köper begagnat och privat........
Är ingen super meck men har lyckats fixa det lilla som behövts under alla år jag haft maskinen.
Skulle inte tveka att köpa en ny 20- 30.000 kronorsmaskin då det blir så dags....... ::)
Och då skall den vara så gammal att den har minimalt med elektronik ;)
 
Quintus Qvarna skrev:
Nyfiken fråga, SnickarPelle hur använder du traktorn? Gräv eller "transport"?
Gräv och lyft och....... Ja, jag skulle inte klara mig utan.
I mitt "byggprojekt" behöver jag en allsidig maskin. Visst saknar man tippkärra i bland men det finns ju framskopa så det är bara att köra några gånger extra. Jag uppskattar mest kombinationsmöjligheten. Grävaggregat bak, skopa och lyftgafflar fram. Har även gjort en specialare så att en sektion av byggställningen placeras på gafflarna och vips har jag en "skylift" :D
 
En riktig bandgrävare vore en höjdare men vågar inte ta upp det i byggbudgeten :( ;)
 
Okey då. Stryker bastu & induktionshäll & & från kalkylen. Lite får man offra.
Kan då bjuda grabbens kompisar på karusellåka ;D
 
Tack för tipset! Det finns lösningar på allt
Skall genast förankra detta hos den "andra hälften" och återkommer med foto på min JÄTTE-grävare inom kort ;D
 
SnickarPelle skrev:
Skall genast förankra detta hos den "andra hälften" och återkommer med foto på min JÄTTE-grävare inom kort  ;D
Allt mindre än H16 betyder förlorad respekt ;)
 
Men vafasen lägg av nu JAG VILL OCKSÅ HA EN EGEN TRAKTOR!!!! :'(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.