yttervägg trä ute och trä inne. Kan det fungera tekniskt? Krävs ångsoärr el luftspalt?
 
Beror på vilket skum du menar. De som sysslar med PUR-skum kan säkert lösa ditt problem.
Varför vill du använda skum istället för vanlig isolering?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MrJay
D dennis_f skrev:
Varför vill du använda skum istället för vanlig isolering?
Skulle jag gissa är det nog för att PU skum som isolering kräver hälften så mycket i tjocklek som vanlig ull-baserad isolering för att nå samma effekt. Gammal beprövad metod som är extremt vanligt utomlands, främst USA.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det skulle vara enklare i min byggprocess och ge bättre isolering, Själva isolermaterialet borde väl vara ganska tåligt för fukt och ger iaf intrycket av att vara tätt nog för att kunna skippa ångspärren....
 
Följdfråga. Vilken volym skum får man ut från tex en 1 litersflaska?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Följdfråga. Vilken volym skum får man ut från tex en 1 litersflaska?
Det skum man isolerar byggnader med är inte samma som du kan köpa på burk i bygghandeln så att använda småburkar blir inte bra. Det drar t.ex. till sig vatten som en svamp.
 
D dennis_f skrev:
Det skum man isolerar byggnader med är inte samma som du kan köpa på burk i bygghandeln så att använda småburkar blir inte bra. Det drar t.ex. till sig vatten som en svamp.
Säkert? Varför skulle man tillverka en sådan produkt som drar till sig vatten?
 
Det finns väl massor av byggnadsprodukter som inte tål fukt? Använder man dom rätt är det inget problem.
 
Kollade nyss i en bygghandel och det fogskummet som såldes var kraftigt vattenavvisande. Vilka skum är det som suger åt sig vatten?
 
Intressant. Jag testade med en skumbit från Bauhaus billigaste skum som jag sänkt ned i ett glas vatten. Efter så där tolv timmar har det iaf inte sugit åt sig något vatten alls. Får uträckta experimentet i tid så får vi se vad som händer....
 
Testa att skära ett snitt i skumklumpen.
 
useless useless skrev:
Testa att skära ett snitt i skumklumpen.
Det var en redan avskuren bit med öppna porer på skärsidan!
 
Hitta en produktbeskrivning av Bauhaus lågprisskum. Och visst tål det fukt enligt denna. "" When fully cured, the foam is semi-hard, has a mostly closed-cell structure and is resistant to rotting, moisture and temperature.""
 
Det blir väl väldigt dyrt att köra på 1l flaskor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.