Jag har aldrig upplevt att spiken rostat. Hur det går i salt bemängd havsluft har jag dock ingen erfarenhet av.
 
B
E elmont skrev:
Jag har aldrig upplevt att spiken rostat. Hur det går i salt bemängd havsluft har jag dock ingen erfarenhet av.
Mina föräldrar har kablar på utsidan huset där spiken rostat bakom färgen.... ser så trist ut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Finns inget sånt formellt krav, men en elinstallatör ska tänka på saker som beständighet bl.a., och därmed se till att välja bra och beständigt material. Men som sagt, jag själv tvekar inte att använda bra plastklammer utomhus, blir mest aningens tveksam i perfekt solutsatt söderläge
Vill påstå att det finns ett sådant formellt krav både i föreskrifterna och elinstallationsreglerna. Dels i svävande form där materiel sammanfattningsvis ska väljas så att den klarar de miljöer och påfrestningar som den utsätts för.

Mest detaljerat är elinstallationsreglerna 512.2.1, se även bilagan som den hänvisar till. I bilagan anges tre nivåer på solinstrålning. Är det mer än 500W/m2 så ska skydd mot detta anordnas (dvs alla ytor på vilka solen kan lysa en solig dag). Antingen mekaniskt eller via att materialet är utformat för att klara UV-ljus.

Finns plastklammer som är uv-beständiga. De brukar vara svarta medans ej uv-beständiga är vita.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har klammer utomhus som varit övermålade i snart 40 år utan att dom rostat det minsta. Troligen kan det vara skillnad mellan fabrikaten.
 
B
E elmont skrev:
Jag har klammer utomhus som varit övermålade i snart 40 år utan att dom rostat det minsta. Troligen kan det vara skillnad mellan fabrikaten.
Absolut. C3 är ju de vanliga schneider, vilket är lite bättre än elförzinkat tror jag. Men det finns absolut märken som inte håller måttet men svårt att se skillnad på...
 
Garanterat ingen elektriker som utfört det där. Men några direkta farligheter finns väl inte?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Använder en elektriker sockerbitar idag? Är det inte Wago som är favoriten?
Sockerbitar eller utbåtar kostar en bråkdel, elektriker och alla andra fackmän, ska det göras snyggt, gör det själv! Annars ska det gå snabbt/billigt..

Tycker det ser okej ut, dragavlastning, sant, men vem ska däruppe och dra?
 
N Ntek skrev:
Kravet är att anslutningskablar som går ut från dosa ska dragavlastas inne i dosan.
Är det verkligen ett krav på "inne i dosan"? Vad med förskruvningar då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Angående kostnad, sockerbit kontra Wago. det skiljer någon krona per dosa men det är stor skillnad på kvalitet i kopplingarna. Det är värt varje krona att använda Wago i stället för sockerbitar, dessutom tjänar man igen kostnaden genom att det går betydligt snabbare med Wago.
 
E elmont skrev:
Angående kostnad, sockerbit kontra Wago. det skiljer någon krona per dosa men det är stor skillnad på kvalitet i kopplingarna. Det är värt varje krona att använda Wago i stället för sockerbitar, dessutom tjänar man igen kostnaden genom att det går betydligt snabbare med Wago.
Kan nu varit en sur gammal landsortselektriker som har låg beläggning och bara räknar kronor. Och åker runt i en gammal Volvokombi med VP-rör på takräcket och Torix i handskfacket. Finns ju sådana där typer som njuter av att tala om hur mycket dom lider.
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Det är ju i varje fall inte jag, även om beskrivningen passar skapligt. Jag åkte inte Volvo och använde inte VP rör på slutet.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Är det verkligen ett krav på "inne i dosan"? Vad med förskruvningar då?
Nej, det är rätt. Det kan ske utanför också.
 
  • Gilla
MatCan
  • Laddar…
Man får även väga in risken för en skada där uppe under takfoten pga utelämnad dragavlastning. Dessutom tycker jag mig se att kabeln är klamrad överallt.
 
Nej, den är inte ok.
Inte direkt livsfarlig men lite flaxigt fastklamrad anslutningssladd, sladd i dosor kopplat med sockerbitar och diverse saker inkopplade med stickproppar lyser "okvalificerat amatörpul" lika tydligt som en ljusskylt på taket.
Jag blir alltid lite försiktig när jag ser sånt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Man klamrar inte gummikabel!
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.