Faktum är att Wirsbo eller LK inte säljer speciellt många fördelningscentraler (skåp). Dom inte billliga (svindyra). En rörmokare jag pratade med använde bara fördelningsrören och monterade dom i handfatsskåpet. Själv har jag ett hål i väggen från baksidan av badrummet (snart med lucka) där jag kopplar ihop alltsammans. Inte så dumt med 120 regel gott om plats
;).
Från koppar till PEX då? Man tar en vanlig klämrings koppling typ ett T och köper en liten adapter (ej godkänd för dold rördragning) som passar i kopplingen och sen är det bara att skruva ihop. Proffsen använder så kallade presskopplingar som är godkända för dold rördragning, ultra dyrt verktyg krävs för sistnämda.

"FPL−PX för anslutning av Wirsbo−pePEX Q&E−rör, Wirsbo combiPEX Q&E−rör och Wirsbo
evalPEX−rör till rördelar."
http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...stax_alla_system/uponorwirsbosortlista_se.pdf (OBS PDF 2MB)

LK har liknande
http://www.lagerstedt-krantz.se
 
Fördelningscentralen för golvvärmen bygger jag i väggen. Något skåp blir det inte. Dyrt och krångligt - tillför ingenting. Dessutom - vem vill ha en plåtlåda på en halv kvm i ett rum. Jag bygger en egen dörr istället.

Till tappvattnet i badrummet hade jag först tänkt bygga in detta i samma utrymme som jag har den vägghängda toan. Efter ett par dagars fundering på hur rören skall dras (6 tappställen från denna fördelare) insåg jag det omöjliga i detta projekt och bestämde mig istället för att lägga fördelaren en våning längre ner, i en garderob. Det blir också betydligt enklare att dra rören från tappställena i bjälklaget och sedan nedåt.

Många rör blir det.....
 
MathiasS och Pedersen:
Gör ni PEX jobbet själva? Vilket system kör ni? Jag skulle vilja köra med Wirsbo, pga att de har snyggt system för 45 reglar, dock är jag inte helt säker på att det behövs, då röris gjorde utan speciella väggenomföringar i förra badrummet. Kan man köpa Wirsbo på nätet?
Hur svårt är det jämfört med "vanlig" koppar att får till PEX kopplingar och genomföring i väggen?
Fick förra rörjobbets faktura och man blir ju trött på materialkostnaderna (som har ventilerats ett antal gånger i olika forum) och funderar på att göra själv med eget material från nätet.
Mvh
Peter
 
Jag sneglade också på Wirsbo och läste allt jag kunde komma över. Tvekade länge, men bestämde mig för PEX när ett par rörmokare sa "att nuförtiden drar man bara PEX". Billigare och lättare.
Tyvärr visade det sig att det enda stället som hade grejorna var Ahlsells (kunde använda snickarens rabatter) och dessutom sålde dom LK, så det var bara att läsa in sig igen.
Stor plus till tillverkarna Wirsbo och LK som lägger ut drivor med info på sina hemsidor.
Det är definitivt inte svårare än att dra koppar, snarare tvärtom. Kopplingarna som jag använde är adaptrar till klämmringskopplingar och det är givetvis dyrare än lödböjar. Jag drog helt utan dolda skarvar, alltså hela längder från fördelningsrören. Så det går åt mycket rör. Är en stor fördel om man har tillgång till pressverktyg till presskopplingar (får kopplas doldt tror jag) som är billigare än klämringskopplingar.
Verktyget kostar runt 7000:- så det var på tok för dyrt.
Drog även radiatorkretsen med PEX.
Jag tror inte att det blev något billigare än koppar men jag väljer PEX till tappvatten every day of the week ;)
 
Kopparrör isolerar man för att slippa kondens. Som jag fattat det så slipper man detta med prisolrör, men hur är det med PEX ???
 
Peter!

Rinkaby rör har mycket till rätt pris men de verkar inte har Pex rir....

Känner du ingen som har företag så du kan handla på typ Ahlsell?

Ibland kan det räcka med att man är medlem i LRF för att få handla & få skapliga rabatter.....
 
Jag har inte haft några kondensproblem eftersom skyddsröret isolerar lite. Det finns PEX rör med skyddsrör som har tjockare isolering också.
 
Tack för tipset backef!

Jag kollade där (Rinkaby rör) och även Sigro.se men blev inte helt nöjd med det som de hade. Sigro har RIR men inte med utlopp som passar i en 45 regel.
Hur har ni andra gjort? Struntar ni i specialaren och drar ut rören direkt ut ur väggen? Röris gjorde så och tyvärr var jag inte hemma när han färdiställde så jag vet inte exakt vilka delar som han "stoppade dit".
vad behöver man för kopplingar/delar (ej press) för att göra en komplett uttag?
Mvh
Peter
 
sfinxen skrev:
Rör i golv skall man undvika i möjligaste mån pga läckage. säkraste sättet är utanpå vägg, behöver inte alls se fult ut.
Kan nog hålla med sfinxen att det behöver inte ser fult ut.
Det blir lite av samma känsla som kromet på gamla bilar :surprised:
Kräver lite mer av städningen dock ::)
 
Undran!!

Om jag reglar upp cc 45 och sätter gipsskivor på en sida, kommer det att ställa till problem vid rördragning i reglarna...(platsbrist för borrmaskin etc)

MVH Lassemannen
 
lassemannen00 skrev:
Om jag reglar upp cc 45 och sätter gipsskivor på en sida, kommer det att ställa till problem vid rördragning i reglarna...(platsbrist för borrmaskin etc)
Det beror på storleken ;D.... men det borde inte bli några problem om än besvärligt kanske.
 
Om du har möjlighet regla upp 70 istället för 45. Strunta i att borra. Ta cirkelsågen såga, från baksidan, två 25mm (ytterrörets diameter) skåror med 25mm avstånd och använd sedan stämjärnet. Röret kommer att ligga längst ut så var försiktig när du skruvar gipset, gäller även om du borrar.
Ta ett foto innan du stänger väggen från baksidan.
 
Bob_the_builder
Pedersen skrev:
Om du har möjlighet regla upp 70 istället för 45.
Nu skrev han ju cc 45... Att regla c/c 70 låter osmidigt... ;) Gipset kommer inte passa, bland annat... :)
 
Det var bara ett förslag. Ärligt talat skulle du borra upp en massa hål på minst 25mm i en 45:a. 25mm räcker knappt om det skall bli smidigt att dra slangen. Jag fattat inte riktigt. Hur osmidigt är det att regla med 70:a igentligen (förrutom att gipset inte passar ;). Slö såg eller? :D
 

Ursäkta herr Pedersen, men jag skall inte regla med en 45:a..
min undran i forumet var angående att sätta reglerna CC 45..givetvis har jag regler som är 70 mm!!

/Lassemannen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.