Hej!
Håller på och byter fasad på mitt 1 1/2 plans 70- talshus, och upptäckte då ett getingsbo som hade gjort ett knytnävsstort hål i asfaboarden så att isoleringen syns.....hur lagar man detta?

m,v,h
Anders
 
Rätt sätt är säkert att byta skivan. Finns på byggvaruhusen.

Annars får du skära ut och fälla in en bit board om du kan fästa den i något bakom.

/J
 
Tack, fick bli en lappbit som limmades fast.
/Anders
 
Gammal tråd, men jag upptäckte just exakt samma sak.
Hur fäste du lappbiten? Typ av lim?
 
Claes Sörmland
Asfaltsklister så håller du dig till samma material.
 
Fast asfaboard är väl långt ifrån asfalt?
 
Hmm, känns svårt att limma asfaboard, ytan är så dammig/smulig. Andra sätt att fästa ihop yta mot yta?
 
Rickard.
Är inte hålet jättestort stort hade jag provat våttorka ytan sen på med ålderbeständig tejp. Annars tror jag trälim eller montagelim funkar. Boarden har väl ingen direkt belastning på sig.
 
Redigerat:
A
Trälim borde gå. Själv har jag använt Biltemas spånplattelim. Det tål minusgrader och är grymt starkt. Billigt dessutom!
 
Jag har vid något tillfälle pillat in en trälist bakom hålet och skruvat den i boarden runt omkring, sen skruvat lagningsbiten i listen. Tejpat skarven efteråt.
 
Tack för olika tips, ska försöka få tag på en extra bit board så får vi se vilken metod det blir. :)
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Fast asfaboard är väl långt ifrån asfalt?
Det är en asfaltsimpregnerad träfiberplatta så inte så långt ifrån.
 
Ok
 
Getingbo, nästan svart tack vare den tuggade boarden som byggmaterial...
Getingbo fäst vid träkonstruktion, mörkbrunt av tuggad board som material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hål...
Ett oregelbundet hål i en brun vägg med synlig isolering och träkonstruktion ovanför en röd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.