Vi håller på att gå över våra fönster som är rätt eftersatta. Fönstren är original från 1930, ganska typiska 20-talsfönster med spröjs. För ett antal år sen fick vi bågarna fixade med linolja, men karmarna hade vid fått fixade några år tidigare, men har i efterhand fattat att det blev dåligt gjort. Vissa av karmarna har drabbats av röta, men vi hoppas kunna byta ut delar och ändå kunna bevara det mesta. Tanken är att vi går igenom alla fönster nu för att få en bild av hur stora problemen är, oljar in med linolja/balsamterpentin och tar in någon för själva snickeriarbetet.

Så, frågan är om någon har tips på en duktig fönsterhantverkare i Malmötrakten?
 
Kul att ni ska renovera era fönster!

Jag är själv väldigt intresserad av byggnadsvård och följer en hel del skånska byggnadsvårdare på Instagram.

Just inom fönsternischen så har jag fått intrycket av att "Gantelius fönsterhantverk" ska vara väldigt duktiga.
Ingen erfarenhet av företaget i sig, men baserat på vad som lagts ut på Instagram vill jag nästan garantera att denna kille är vass på renovering/restaurering av gamla fönster!
 
  • Gilla
Ajipicante och 1 till
  • Laddar…
F Fredde1992 skrev:
Kul att ni ska renovera era fönster!

Jag är själv väldigt intresserad av byggnadsvård och följer en hel del skånska byggnadsvårdare på Instagram.

Just inom fönsternischen så har jag fått intrycket av att "Gantelius fönsterhantverk" ska vara väldigt duktiga.
Ingen erfarenhet av företaget i sig, men baserat på vad som lagts ut på Instagram vill jag nästan garantera att denna kille är vass på renovering/restaurering av gamla fönster!

Håller med tidigare talare, gantelius gör riktigt bra jobb!
 
  • Gilla
Ajipicante
  • Laddar…
Tack för svar, har tydligen missat dessa! Vi hann kontakta en annan firma men sparar namnet om det behövs igen. Vi upptäckte att det är rätt långa kötider på fönsterhantverkare. Det är väl mest positivt - kul att folk verkar börja uppskatta hantverk igen - men lite jobbigt när man behöver dem :giggle:. Vi är inte färdiga ännu, så jag får återkomma med hur det blev.
 
  • Gilla
foh och 1 till
  • Laddar…
Har ni hittat någon ni är nöjda med? Letar också efter företag som utför fönsterrenovering i Skåne.
 
Ja,Ystad fönsterfabrik (YFAB) har hjälpt oss ett par gånger nu och de har gjort ett bra jobb. De har haft mycket nu under sommaren så det tar ibland lite tid att få svar, så man kan få ligga på lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.