Håller på att renovera ett nyförvärvat 30-tals hus.

Huset är byggt med källare och en utbyggnad på torpagrund. Torpagrunden är byggd sluten och saknar ventilationsgaller/inspektionslucka.

I ett av husets entre hade förra ägaren lagt ett klinker golv på det gamla granplankgolvet som jag nu har rivit bort samt även rivit bort granpplanken för att komma ner till konstuktionen för att jobba mig upp igen då entren ska bekläs med klinker där tanken är att liva med golvet utanför entren alternativt få en minimal övergångslist.

I golvkonstruktionen så är varje mellanrum mellan golvreglarna klädda med asfaltpapp med uppvik upp sedan fyllda med ”grus och gnejs för isolering?”

Låg även asfaltpapp mellan golv och regel.

Noterade vid entre dörren att där inte fanns något intakt uppvik utan för trasigt där. Noterar även att det drar luft ifrån hålet också in i huset vilket då tyder på att det är ett luftdrag.

Nu till min frågeställning, hur möter jag detta innan jag lägg på ny golvskiva?

Diffplast hör väl knappts in i ett 30 tals hus samt vad jag vet är inte asfaltpappen en ångspärr?

Ska jag göra något här eller bara låta det vara ett drag där och eventuellt ha fuktig luft in i huset?

Renoveringsarbete av husentré med avlägsnat golv, exponerade golvbjälkar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppriven golvkonstruktion i 30-talshus med synliga golvreglar och asfaltpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv i renoveringsfas med asfaltpapp, grus och rester av träplank vid en vägg och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna golvlagringar med synlig asfaltpapp och grusisolering vid renovering av 30-tals hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete av golv där asfaltpapp och grus syns vid en riven golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det källare eller torpargrund under denna entre?
 
Det var så man gjorde på den tiden, man tog det man hade tillgång till. Som lufttätning använde man asfaltpapp, det förekom olika nivåer av asfaltinnehåll, Begreppet ångspärr började inte användas förrän på 1960-talet, och då var det just en asfaltpapp. Ångspärren uppfanns som en reaktion på att mineralullsisoleringen tappade lite av sin isoleringsförmåga på grund av kondens.

För att en uteluftsventilerad krypgrund ska kunna fungera idag krävs att bjälklagsisoleringen ovanför krypgrunden inte är alltför omfattande. Jag brukar rekommendera högst 150 mm. Det är möjligt att din krypgrund är ventilerad inifrån källaren, och då är den inte lika känslig. Jag skulle lyfta på blindbotten (antagligen raka brädor eller råspont på läkt) och inspektera utrymmet under.
 
A Sorku skrev:
Är det källare eller torpargrund under denna entre?
Det är torpagrund
 
J justusandersson skrev:
Det var så man gjorde på den tiden, man tog det man hade tillgång till. Som lufttätning använde man asfaltpapp, det förekom olika nivåer av asfaltinnehåll, Begreppet ångspärr började inte användas förrän på 1960-talet, och då var det just en asfaltpapp. Ångspärren uppfanns som en reaktion på att mineralullsisoleringen tappade lite av sin isoleringsförmåga på grund av kondens.

För att en uteluftsventilerad krypgrund ska kunna fungera idag krävs att bjälklagsisoleringen ovanför krypgrunden inte är alltför omfattande. Jag brukar rekommendera högst 150 mm. Det är möjligt att din krypgrund är ventilerad inifrån källaren, och då är den inte lika känslig. Jag skulle lyfta på blindbotten (antagligen raka brädor eller råspont på läkt) och inspektera utrymmet under.

Grävde upp all ”aska/sten” och slängde vindpappen.

Sedan så rev jag bort blindbottnen och då kunde jag inspektera torpagrunden för första gången sedan det byggdes 1935. Såg helt underbart ut att se samt undersidan på brädorna som låg som blindbotten var riktigt fräscha.

Till min förvåning, för besktningsmannen sa innan jag köpte det att torpagrunden saknade ventilation, men såg två ventilationsgaller (en var igensatt då tidigare ägare säkert putsat om socklen). Sedan var det en till som är öppen dock så är det ett trädäck byggt över det.

Men sedan är det som du säger, det är en öppning, dock bara en som går in i källaren (där det är en verkstad). I det utrymmet är det också blindbottnar med vindpapp och isolering. Ovanför där är det matsalen i huset.

Jag rev iaf bort allt, la en trossbottenskiva (den hårda skivan) sedan 145mm isolering sedan 22mm golvspån skiva som sen ska armeras och flytspackla 10mm innan jag beklär entren med 60x60 klinker.
 
Något jag funderar över är nu att jag isolerat om 40% av den totala ytan ovanför torpagrunden. Den övriga 60% är fortfarande vindpapp med denna askisolering. Hur tät den är efter 84 år vet jag inte. Men funderar på om man ska isolera om den också, så hela ytan ovanför torpagrunden är isolerad.

Och isåfall kanske göra det underifrån. Det saknas inspektionslucka idag vilket jag funderar på att göra en, då kan jag arbeta mig via den.


Samtidigt så kanske jag ändrar förhållandet inne i huset för mycket? Det är självdrag idag.
 
Många besiktningsmän har inte överdrivet hög kompetens, dock finns det lysande undantag. Jag tycker TS verkar ha gjort allt rätt.
 
Ändringar i ventilationssystemet påverkar tryckförhållandena inomhus. Men att gå från självdrag till någon form av styrd ventilation kan rimligen inte försämra krypgrundens funktion, om jag tänker rätt.
 
Den största förändringen är att mer isolering gör att det blir kallare och därmed fuktigare i grunden. Om det har någon praktisk betydelse är det svårt att veta förr än efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.