Så att du kan se att limmet tränger ut från alla fogarna. Kanske 30-40 cm mellanrum. Använder du något styvt material mellan limknekt och det limmade kan avståndet ökas ut.
 
Nu har jag varit hos verkstan och fått lite prylar tillverkade. Ca 15 cm, 7 cm breda och 12 mm tjocka. De lär inte gå sönder i första taget.
 
  • Robust och tjock metallvinkel på trägolv, ca 15x7 cm med förborrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
8 st 45x195-reglar inhandlade tillsammans med 8 st 120x500-tvingar. Vad ska jag ha för lim?
 
Det är inte min gren. Privat har jag använt PU-lim till en balk för utomhusbruk. Där fungerade det väldigt bra men om det är bäst i ditt fall vet jag inte.
 
Jag sitter och klurar på hur jag ska stämpa upp väggen när jag river, tills jag kan få upp balken. Det är stående plank så långt ögat kan nå. På insidan är taket sänkt och jag kommer inte åt några takstolar och på utsidan är det ju bara bjälkarna till verandataket.
 
Du får bulta fast något i plankorna som du kan sätta stämpen i. Utan snö blir lasterna inte riktigt så stora.
 
Tips för hur jag får igenom elrör när limträbalken är uppe? 195mm är tjockt att borra igenom...
 
J justusandersson skrev:
Du får bulta fast något i plankorna som du kan sätta stämpen i. Utan snö blir lasterna inte riktigt så stora.
Förstår inte riktigt hur du menar.
Balken ska gå från det sänkta innertaket och ut till där plankväggen sitter idag.
 
  • Close-up av en öppen vägg med exponerade träreglar vid ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löste det hela med att plocka ner lite av innertaket, så nu är det stämpat och redo för rivning. Balken ligger i garaget i väntan på några starka karlar som kan hjälpa mig att bära in den.

Balken är 60 cm bredare än vad öppningen ska vara så jag tänkte lägga upp den på 30 cm på varje sida. Hur mycket högre behöver utrymmet vara för att en balk på >100 kg ska kunna lirkas in 30 cm? Räcker 1 cm eller blir det omöjligt att få in den?
 
1 cm spel måste väl vara fullt tillräckligt om du kan få upp balken till rätt höjd och inte måste hålla den för hand.
 
J justusandersson skrev:
1 cm spel måste väl vara fullt tillräckligt om du kan få upp balken till rätt höjd och inte måste hålla den för hand.
Jag planerar att sätta dit stöd på väggen innan jag river hela, så att vi kan lyfta balken i omgångar.
 
Spelar det nån roll hur jag fäster vinkeljärnen? Kan jag fästa dem på sidan av takbjälkarna så kan jag göra det efter att balken är uppsatt. Måste de sitta på kortsidan av bjälkarna måste jag mäta och sätta fast dem i balken innan den lyfts upp.
 
Jag kan inte se att det spelar någon roll.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Så här blev det.
Nu återstår bara resten; riva väggar klart, dra el, isolera klart väggar, isolera tak, belysning, golvvärme och ytskikt.

Stort tack för all hjälp Justus.
 
  • Delvis renoverat tak med exponerade träbalkar och ny panel, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat träbjälklag med bjälkar förstärkta med metallbeslag och synlig eldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående renovering med isolering och träpaneltak, öppna väggar och synlig balkkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rolph och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.